Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Svetsproblem

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 2 dagar sedan #22630 av mr_president
Svetsproblem skapades av mr_president
Har försökt svetsa ihop brännaren till gasolässjan. Det är ett 50x50 spridarrör (med gavlar) som sedan har 3st 32mm rör som skall gå in i ässjan. Jag hårdlödde dit ett 8mm gasolrör (koppar). I gasolröret kan jag sätta tryckluftsmunstycket och sätta tryck i brännaren (alla hål förutom gasolröret är täppta).

Jag har en rätt OK MIG svets men har sedan jag köpte den kört med flusstråd (ingen gas). Iom att smedjan är igång blir det en hel del svetsning nu när man har nån stans att hålla till.

Har gått bra att "bondsvetsa" ihop järnbitar utan krav på täthet eller hållfasthet.

När jag sänker ner brännaren i en vattenbalja å trycker på med tryckluft läcker det som FAAAAAAAAAAAAAAAAAAN

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
17 år 2 dagar sedan #22631 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Svetsproblem
har bara provat att svetsa med flusstråd en gång, å tyckte det var skit, rent ut sagt.
Är nog ok om man svetsar tunn bilplåt kanske.

Har man fått porer från början är det bara att slipa bort allt och börja om från botten.
Det är nästan omöjligt att försöka svetsa över porerna.
Det blir ju syreinneslutningar å det vill man ju inte ha när man svetsar med MIG.

Så min rekomendation är som Sven Ingvars sjunger "Börja om från början, börja om på nytt"
å se till att det är riktigt rent från bårjan och svetsa korta strängar så du inte får för hög arbetstemp.

Kallsme´n
Mer
17 år 2 dagar sedan #22635 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Svetsproblem
Jag tycker som Kallsmen, flusstråd verkar vara rena skiten. Mitt råd är: Svetsa med pinnar i stället.

Keep the blues alive
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 1 dag sedan #22637 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Svetsproblem
Ska nog övergå till skyddsgas. Har en regulator som följde med svetsen.

Kan man köpa en tub på blocket typ "mison 5 kg". Man läser en del om att tuberna är stulna aka friköpta mm. Vilken gas skare va i tuben ? Svetsar mest handelsstål (inte rf, aluminium etc.)

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
17 år 1 dag sedan #22639 av Jörgensen
Svar från Jörgensen i ämnet Svetsproblem
Japp en sådan passar bra. Kostar runt en 500:- att fylla sedan när du kört slut. AGA´s gas för MIG heter Mison, Air Liquide har motsvarande som jag in mins namnet på.
Jag upplevde en väldig skillnad när jag skaffade gas jämfört med flusstråd. Värst blev det när jag skulle helsvetsa en grej som jag punktat med flusstråd. Duktikt med porer blev det...

*Janne Jörgensen*
Mer
17 år 1 dag sedan #22640 av Klas
Svar från Klas i ämnet Svetsproblem

Kallsme´n skrev: å se till att det är riktigt rent från bårjan och svetsa korta strängar så du inte får för hög arbetstemp.

Nu är jag visserligen inget vidare på att svetsa själv, men jag har lärt mig motsatsen en gång. Ska man svetsa så det blir tätt så ska man undvika skarvar i svetsfogen för det är där det kommer läcka. Rätt eller fel?
Mer
17 år 1 dag sedan #22642 av Uffe
Svar från Uffe i ämnet Svetsproblem
Hej!

Skulle det gå att "rädda" jobbet genom att hårdlöda svetsskarvarna för att få det tätt, tro? Är det bara mindre porer så kunde man ju tro att det borde fungera, beroende på vilken temperatur fogarna utsätts för förstås.

Annars är det nog tyvärr som Kallsmén säger, börja om från början alltså...

Hälsningar Uffe

PS. Tjo! Över 200 inlägg, minsann! Inte att jämföra med vissa andra förstås, men ändå! DS.
Mer
17 år 1 dag sedan #22644 av dan610324
Svar från dan610324 i ämnet Svetsproblem
flusstråd är rent ut sagt DYNGA , skulle personligen inte ens använda den till att häfta fast ett par skärmkanter på nån skrotbil med ens .
vad gäller långa eller korta svetsar å dess täthet i skarvarna så är det inga problem om man vet va man pysslar med . men börjar du svetsa där ena strängen slutar så då får du problem . när du avslutat en sträng så kan du gnugga till lite grann med rondellen där du slutat , sen börjar du igen 1 cm in på gammla strängen

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 1 dag sedan #22649 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Svetsproblem
Ska fixa tub, så ere bara

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
17 år 11 timmar sedan #22668 av Björklund
Svar från Björklund i ämnet Svetsproblem
Hepp.
Enda sättet att lyckas med din svetsning är nog att du köper en Mision-flaska. Inget annat fungerar.
Sen hamnar du att slipa upp roten i svetsfogarna, tills du har bort alla porer. Sen är det inga problem
för dej att få en tät fog.
Misiongasen håller en så hög argonhallt att du också kan använda den som skyddsgas vid svetsning
av rostfritt stål, bara att byta svetstråd.
Börje
Mer
16 år 11 månader sedan #22756 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Svetsproblem
Skall man svetsa grova saker och vill ha ett bra resultat så kan man använda rörtråd tex ok15,18 i migen, men då krävs det att man har en lite större svets och ett vattenkylt handtag.

Här en svets jag utfört med rörtråd och ett A-mått på ca 10. på en dragstång som är 1½" grov (38mm)

Det går otroligt mycket fortare att svetsa med rörtråd än med vanlig pinnsvets.

Kallsme´n
Bilagor:
Mer
16 år 10 månader sedan #23458 av Mikey99se
Svar från Mikey99se i ämnet Svetsproblem
Kan ha en anna betydelse om brännaren som jag förmordar är i gjutgärn?
Då får du först bränna bort grafiten med 21.03 pinne som du får göra rotsträngen med. Sedan får hetta upp ämnet , svetsa med gjugärns pinne 92.12 och däefter smida ut fogen med en kulhammare annars kommer det aldrig bli tät för dig. Om du försöker hårdlöda det så måste du först hetta upp gjutgärns stycket sedan använda gärna flytande mässing eller silver lod med hög silver halt. Glöm bara inte att bärnna ur stycket ordentligt så att du får bort onödig, grafit, olja och oxidationer.

Ja tror inte du kan Mig svetsa detta utan ren argon alt koldixiod med rörtråd 12.51 eller 11.26
Mer
16 år 10 månader sedan #23474 av Ugluk
Svar från Ugluk i ämnet Svetsproblem
Lågbudgetalternativ för gas:
Koldioxid ur en ombyggd 6kg-släckare har funkat finfint för mig på stål i diverse konstruktioner. Inga problem att svetsa om otäckt tunna kylarrör på hojen utan läckor. Billigt var anledningen till valet; 1000kr för en ombyggd, nytryckt och fylld flaska och en hundring för påfyllning. Jag har inte nog erfarenhet av andra gaser för en jämförelse.

Learning by doing; Trial 'n error..
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 9 månader sedan #23709 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Svetsproblem
Fick hem MISON 18 idag och satte glatt igång och svetsade. Dock blev resultatet inte så bra som jag tänkt mig. Jag kör med 0,8mm tråd. Växlade polerna på svetsen (var omvänt mot flusstråd). Svetsen är en Migrite 250 ( http://www.kmax.se/default.aspx ). Nu när man svetsar så "sjunger" svetsen som den ska, ett jämnt och stadigt surr/fräsande. Inte som med flusstråd där det var ojämnt och stötigt.

När jag lägger en sträng på t ex. en 2mm tjock plåt så går det tämligen bra (lite porer och lite stänk men mycket bättre än med flusstråd). Försöker jag dock svetsa dit ett 15mm tjockt lock på en ca 4mm tjockt rör så blev det rent skitdåligt. Blev som kallsvets (droppar) med en massa porer. Snarare sämre än när jag körde med flusstråd. Rent bedröööööövligt dåligt

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
16 år 9 månader sedan #23710 av Björklund
Svar från Björklund i ämnet Svetsproblem
Hej.
Jag går nog aldrig under 14 l/min i gasförbrukning när jag svetsar och har jag större smälta så
får jag gå upp mot 20 l/min om fogen skall bli porfri. Detta gäller när jag svetsar i svetsbås, alltså "dragfri" miljö. Jag använder alltid Mision 20, men det spelar nog ingen större roll. Argoninnehållet i båda skyddsgaserna är ändå dominerande. Mitt råd, större litermängd på skyddsgasen.
Börje.
Sidan laddades på: 0.106 sekunder
Powered by Kunena Forum