Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Svetsproblem

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 7 månader sedan #23825 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Svetsproblem
Nu jäklar anacka får svetsen bekänna färg. Svetsade ihop 2st 15x120 mm plattjärn idag. Förvärmde lite med gasolbrännare och körde fullt skaft med svetsen. Gick som tåget, båda ämnena smälte så det blev en riktig fog (vad jag kunde se i alla fall). Inga droppar eller kallsvetsning i alla fall.

Dock en liten fundering - fortfarande så "knäpper" det i smältan. För varje knäpp så sprätter det lite och blir en liten por. Knäppet kommer kanske sisådär 1 per sek. Om jag lägger en 5cm lång fog utan att stoppa så kommer "knäppet" ävan när jag har tråden mitt i smältan (inte att jag för ut tråden för fort på kallt underlag). Någon som har en idé vad man skall leta efter ? Är det det elektriska i svetsen eller är det att 0,8mm tråd inte tål 160 amp?

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
14 år 7 månader sedan #23827 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Svetsproblem
Prova att minska svetsströmmen under svetsningen.
Det är det allra säkraste sättet att ställa in svetsen på.
Då ser man vad som händer undertiden man svetsar.

Kallsme´n
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 7 månader sedan #23861 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Svetsproblem
Nu tror jag fasiken & jäsiken att det löste sig. Hälsade på hos Yngve och provade hans MIG-svets. Kommenterade att hans munstycke saknade hål

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
14 år 7 månader sedan #23862 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Svetsproblem
;D Skam den som ger sig. Bravo!!

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.196 sekunder
Powered by Kunena Forum