Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
Elmotorfråga (löpband)
- marberg
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 9 månader sedan #23895
av marberg
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Elmotorfråga (löpband) skapades av marberg
Hej
Jag skulle vilja ha lite hjälp av någon som har lite mer koll på Volter och Watten än vad jag har.
Jag köpte för ett tag sedan ett löpband.
Jag skulle vilja ha lite hjälp av någon som har lite mer koll på Volter och Watten än vad jag har.
Jag köpte för ett tag sedan ett löpband.
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
16 år 9 månader sedan #23896
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Det verkar finnas anledning till oro. Det är ju märkligt att man levererar en 180V-motor till Sverige om det är en enfasmotor. Det svenska lågspänningsnätet ligger idag på minst 230V och på många ställen är det 240V. Det kommer ju inte motorn att må bra av. Risken för att den skall brinna är ju ganska stor. Jag tycker du skall ta en koll till på märkskylten. Det kan vara en amerikansk motor och i så fall kanske den är gjord för 60 Hz. I europa kör vi ju med 50 Hz. Eller kan det vara så att det är en likströmsmotor? Många europeiska likströmsmotorer är stämplade 190V vilket är ungefär vad man får ut då man helvågslikriktar enfas växelspänning.
Keep the blues alive
- SCB
- Offline
- Moderator
16 år 9 månader sedan #23897
av SCB
//Olof Nilsson
Svar från SCB i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Jag tycker inte att det låter helt osannolikt att det handlar om en likströmsmotor, varvtalet på ett löparband skall ju kunna regleras steglöst och det är väl billigare/enklare att göra med en likströmsmotor än med en växelströmsmotor... Och i så fall regleras ju motorn volttal av reglerutrustningen i löparbandet.
Angående effekten på motorn så skulle jag tro att de använder sig av samma "sanningar" som tillverkare av billiga kompressorer använder, där 2HP på motorn är toppvärdet man rent teoretiskt kan mäta upp strax innan motorn tar eld när man överbelastar den, i verkliga livet skall man nog dra av 50% av effekten för en lite mer verklighetsnära effekt.
Är det en "billig" eller en dyrare proffsmodell av löparband du har? Ju dyrare utrustninge desto mindre brukar tillverkaren behöva tänja på sanningen.
Angående effekten på motorn så skulle jag tro att de använder sig av samma "sanningar" som tillverkare av billiga kompressorer använder, där 2HP på motorn är toppvärdet man rent teoretiskt kan mäta upp strax innan motorn tar eld när man överbelastar den, i verkliga livet skall man nog dra av 50% av effekten för en lite mer verklighetsnära effekt.
Är det en "billig" eller en dyrare proffsmodell av löparband du har? Ju dyrare utrustninge desto mindre brukar tillverkaren behöva tänja på sanningen.
//Olof Nilsson
- marberg
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 9 månader sedan #23898
av marberg
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Svar från marberg i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Hej.
Angående kvaliteten skulle jag väl kalla placera den övre delen av amatörmodeller.
Tog ett par bilder, en på motorn och en på elektroniken. På plåten till elektroniken finns i alla fall en märkning 220V (i ringen) så vilken spänning den skall användas under borde ju vara känd.
Tack ni som förstår elektronens irrfärder, ge mig argument.
Angående kvaliteten skulle jag väl kalla placera den övre delen av amatörmodeller.
Tog ett par bilder, en på motorn och en på elektroniken. På plåten till elektroniken finns i alla fall en märkning 220V (i ringen) så vilken spänning den skall användas under borde ju vara känd.
Tack ni som förstår elektronens irrfärder, ge mig argument.
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
- ruter
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 362
- Karma: 3
- Tack mottaget: 1
16 år 9 månader sedan #23899
av ruter
Svar från ruter i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Va bra att Ni diskuterar ström Får man sticka in en fråga? jag var till jula i dag och köppte en elmotor
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 9 månader sedan #23900
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Elmotorfråga (löpband)
På A svara jag likströmsmotor (Marberg)
På B svarar jag måste vara 3 fas (Ruter).
A -Är inte säker men jag har en stor kokgryta med en kraftig omrörare. Och den har likströmsmotor och är lika stark oavsett vilket varvatal man väljer (höll på bränna upp den när jag förskte få igång den med 3-fas växeltrsöm).
B - en 1-fas motor kan man t ex. inte Y resp D koppla det går bara med 3 fas i enlighet med skylten. Dock kan den kopplas 220v 3-fas (Y) eller 400V 3-fas (D).
På B svarar jag måste vara 3 fas (Ruter).
A -Är inte säker men jag har en stor kokgryta med en kraftig omrörare. Och den har likströmsmotor och är lika stark oavsett vilket varvatal man väljer (höll på bränna upp den när jag förskte få igång den med 3-fas växeltrsöm).
B - en 1-fas motor kan man t ex. inte Y resp D koppla det går bara med 3 fas i enlighet med skylten. Dock kan den kopplas 220v 3-fas (Y) eller 400V 3-fas (D).
Har du slagit din lärling idag ??
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 9 månader sedan #23901
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Off toppic som man säger , men på A svarar vi cyckel : på B säger vi Cambodja
å på C vet vi inte men vi chansar på Alvedon :-X
Lite vi i femman stuk på det svaret, eftersom jag är helt lost på el.
HE HE HE HE HE HE
Kallsme´n
å på C vet vi inte men vi chansar på Alvedon :-X
Lite vi i femman stuk på det svaret, eftersom jag är helt lost på el.
HE HE HE HE HE HE
Kallsme´n
- SCB
- Offline
- Moderator
16 år 9 månader sedan #23902
av SCB
//Olof Nilsson
Svar från SCB i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Ruter, din motor kan köras på ett vanligt vägguttag fastän den egentligen är för 3-fas.
Mindre trefasmotorer kan köras på 1-fas med hjälp av en lämplig kondensator, i ditt fall runt 30 ųF, du tappar dock lite effekt med den metoden och motorn går inte lika jämt och fint som när du kör på riktig 3-fas.
Låt en elektriker hjälpa till med inkopplingen så det blir rätt saker och rätt kopplat.
Mindre trefasmotorer kan köras på 1-fas med hjälp av en lämplig kondensator, i ditt fall runt 30 ųF, du tappar dock lite effekt med den metoden och motorn går inte lika jämt och fint som när du kör på riktig 3-fas.
Låt en elektriker hjälpa till med inkopplingen så det blir rätt saker och rätt kopplat.
//Olof Nilsson
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 9 månader sedan #23903
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Elmotorfråga (löpband)
"Trefasmotorer upp till ca 0,75kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att 2 faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den 3:e fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasmatningen. Motorn måste först kopplas 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten. /.../ Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW."
Friskt kopplat, hälften brunnet....
Friskt kopplat, hälften brunnet....
Har du slagit din lärling idag ??
- Björklund
- Offline
- Junior Boarder
16 år 9 månader sedan #23904
av Björklund
Svar från Björklund i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Hej.
En permanentmagnetmotor är det fråga om, och alltså en likströmsmotor.
En permanentmagnetmotor är det fråga om, och alltså en likströmsmotor.
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
16 år 9 månader sedan #23908
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Jag är av samma åsikt som Björklund. Motorn är en permamentmagnetiserad likströmsmaskin och elektroniken sköter varvtalet. Om du springer utav bara h-e ser elektroniken till att motorn går i över 4000 varv/min. Jag tycker du skall klaga på att motorn är på mindre effekt än vad som utlovats.
Keep the blues alive
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 9 månader sedan #23909
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Kanske man får langa in en närbesläktad fråga här vad gäller Y resp. D kopplade 3-fasmotorer.
Kopplade om en liten 400w ASEA motor från Y till D idag och ser att det står Y-380V resp. D-230V på den. Surfade lite och hittar att denna beteckning används?? Så vitt jag förstår är ju lasterna på "Y" mellan fas och nolla = 240V och på "D" mellan faserna = 400V. Varför är beteckningen "omvänd"?
Eller är betckningen en indikation på hur man måste koppla för att få ut nominell effekt ur motorn?
Nån som kan reda ut detta ?
Kopplade om en liten 400w ASEA motor från Y till D idag och ser att det står Y-380V resp. D-230V på den. Surfade lite och hittar att denna beteckning används?? Så vitt jag förstår är ju lasterna på "Y" mellan fas och nolla = 240V och på "D" mellan faserna = 400V. Varför är beteckningen "omvänd"?
Eller är betckningen en indikation på hur man måste koppla för att få ut nominell effekt ur motorn?
Nån som kan reda ut detta ?
Har du slagit din lärling idag ??
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
16 år 9 månader sedan - 16 år 9 månader sedan #23912
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Kopplad i Y-läge är denna motor avsedd för trefasanslutning med 380V mellan faserna. Om du kopplar den i D-läge skall den anslutas till ett trefasnät som har 220V mellan faserna. Sådana nät finns knappast längre i Sverige, men däremot använder man dessa nät i Norge. Vissa typer av mindre frekvensomvandlare ger 220V mellan faserna och om du kopplar din motor till en sådan apparat skall du koppla om den till D-läge. Om det är så att du tänker köra motorn på enfas, 220V, med hjälpkondensator skall du också koppla den i D-läge.
Keep the blues alive
Last edit: 16 år 9 månader sedan by folkabo.
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 9 månader sedan #23916
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Tack Folkabo,
Nu är den kopplad i D på 380 (400). Går som en klocka. Tror du den brinner om man kör vidare så?
Det är en mindre planslip och problemet var att den var så svag att den sackade så fort man tog emot ämnet. Nu är den mycket starkare och går riktigt bra (turboladdad
Nu är den kopplad i D på 380 (400). Går som en klocka. Tror du den brinner om man kör vidare så?
Det är en mindre planslip och problemet var att den var så svag att den sackade så fort man tog emot ämnet. Nu är den mycket starkare och går riktigt bra (turboladdad
Har du slagit din lärling idag ??
- Patrik
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 9 månader sedan #23918
av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Elmotorfråga (löpband)
El är inte mitt bästa område, men kan man inte få ut 220 trefas om man har en omkopplare från trefas som ger tre 220V uttag med 16A på. Då borde det ju finnas tre fina faser att plocka vid behov??
Inget jag ska prova dock...
/Patrik
Inget jag ska prova dock...
/Patrik
Sidan laddades på: 0.092 sekunder