Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Elmotorfråga (löpband)

Mer
16 år 3 månader sedan - 16 år 3 månader sedan #23930 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Patrik - det är "alltid" samma 3 faser (om du inte kopplar in grunkor som "skapar" nya faser typ kondensator eller frekvensomvandlare). 400v eller 240 V är bara om man mäter mellan faserna (400) eller mot 0/jord (240).

Här är motorns skylt. Kan inte begripa hur en motor som tål 380 i Y koppling inte skulle tåla 380 V i D-koppling. Alla moderna motorer som kopplas Y i ett nät med 400V (iofs blir det ju 240 över lasterna men det är ju ett 400V nät trots det) kan ju kopplas i D på samma nät??

Mycke märkligt sett från min kunskapsnivå ?

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Last edit: 16 år 3 månader sedan by mr_president.
Mer
16 år 3 månader sedan #23934 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Elmotorfråga (löpband)
mr_president: Motorn kommer troligen att brinna om du har D-kopplat och kör på 400V.

Patrik: Det kan ju tyckas att man på det sättet skulle kunna få ut 230V trefas men eftersom en av ledarna, (nollan eller som det egentligen är en mittpunkt i ett Y-nät), finns i alla tre uttagen har du i alla fall 400V mellan faserna i uttagen.

Keep the blues alive
  • marberg
  • marberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 3 månader sedan #23944 av marberg
Svar från marberg i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Hej.

Gör ett litet försök att återta denna tråden.

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
16 år 3 månader sedan #23945 av SCB
Svar från SCB i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Skillnaden mellan D och Y är ganska enkel att visa.
I en Y kopplad krets lägger man lasten mellan fas och nolla och i en D-kopplad krets ligger lasten mellan faserna utan att blanda in nollan,

//Olof Nilsson
Bilagor:
Mer
16 år 3 månader sedan #23946 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Kolla denna länk,

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... v%26sa%3DN

Y & D respektive (D är ju ett kantigt D typ vält triangel)

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
16 år 3 månader sedan #23965 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Vad uttrycket "peak" beträffar har jag ingen aning om vad det innebär i praktiken, d.v.s. hur länge man kan överbelasta motorn innan den tar skada. Kolla hur försäljaren tolkar detta. När vi ändå diskuterar Y/D kopplingar kan följade förtydligande göras. Titta på de bilder som finns i de ovanstående inläggen. Det finns två typer av dessa kopplingar. När det på en motorskylt står Y/D 380/220V är det en motor som är avsedd för trefas 380V i Y-läget och 220V i D-läget. Det innebär att varje motorhärva är gjord för 220V och om man tittar på bilderna ligger två härvor i seriekoppling, anslutna till 380V i Y-läget, och i D-läget ligger det just 220V över varje härva. Sedan finns det större Y/D motorer som man kan starta i två steg. Dessa brukar vara stämplade Y/D 380/660V och varje härva i dessa motorer är avsedd för 380V. Alltså blir det två härvor i serie i Y-läget och i D-läget ligger det 380V över varje härva. Det blir alltså en form av mjukstart om man först startar motorn i Y och efter en stund går över till D. Till sist kan jag nämna att de gamla elektrikerna, när jag började i branschen, alltid sade stjärn/triangel i stället för Y/D.

Keep the blues alive
Mer
16 år 3 månader sedan #23968 av Björklund
Svar från Björklund i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Hej igen.
Varifrån skulle denna peak i såfall komma? En elmotor avger den effekt (märkeffekt) som den avger vid den verkningsgrad som den har. Att verkningsgraden skulle bli mer än 100% procent är det många som önskar, för då har man en perpetum mobile eller en evighetsmaskin. De skulle va grejer det, nu när man varje minut snackar om energibrist. Vore fint med en motor som avger 200%. Men visst en peak finns,
Mer
16 år 3 månader sedan - 16 år 3 månader sedan #23991 av skarja
Svar från skarja i ämnet Elmotorfråga (löpband)
Med peak menar tillverkaren en effekt som går att få ur motorn precis innan den brinner upp och varar max någon enstaka sekund.
I ditt fall tror jag de menar ett tryck som gör att bandet går långsammare.

Samma fenomen som högtalare märks med 2 olika effekter och även batterier har peak-värden.
Som en liten jämförelse med batteri kan man läsa "Det kontinuerliga strömuttaget bör inte överstiga kapaciteten med mer än tre gånger, men en blyackumulator klarar 15 gånger sin egen kapacitet under knappt fem sekunder."

Alltså borde en peak kunna vara så lång tid ditt band startar upp om det ligger tung last på eller likande.
Hoppas något klarnade så det inte blev bara dravel!
Last edit: 16 år 3 månader sedan by skarja.
Sidan laddades på: 0.118 sekunder
Powered by Kunena Forum