Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Brottning med Dunderklumpen/ Resan till en fungeranKF nr 100

  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
17 år 1 vecka sedan - 16 år 1 vecka sedan #22492 av Stefan
En redogörelse för hur flytten framskrider.
Så har jag varit och lyft fjäderhammaren på en lastpall för att senare kunna lyfta upp den på släpet som den ska dras hem med.
Det hela började med ca: 1,5-2 timmar av provande och testande innan jag viste hur jag skulle fästa stropparna för att få en bra ballans och inte slå med motorlyften i taket. När jag väl hittat rätt så kom jag på att jag skulle lyfta upp det lösa städet en bit för att plocka undan bräder som låg under det. Detta för att sedan kunna sänka ned städet en bit och på så sätt slippa lyfta hammaren så högt upp (i slutändan var jag ändå tvungen att lyfta upp den 0,5 m för att komma över städet).
När jag sedan hade bestämmt mig för att lyfta av den och hade hissat upp den så visade det sig att hjulen på motorlyften inte satt fast riktigt som de skulle (fy på sig Cramo), så jag fick skruva fast dem innan jag kunde baxa hammaren i sidled och sänka ned den på lastpallen. Ett lysrör i taket fick stryka på foten och fanken vad det smäller när ett tänt lysrör exploderar (nästan så att det blev brunt i smedens tjonger).

Dax för fika och lite andhämtning, i det här läget ringer jag hem och berättar att jag kommer att komma hem i planerad tid då jag nu inte tycker mig ha så mycket jobb kvar.
Tar pallyften och styr undan hammaren ur vägen och så börjar jobbet med att lyfta upp städet som ju i sammanhanget är lätt då det väger endast 250 kg. Går som planerat och strax ligger städet på en egen liten lastpall, nu börjar jag känna mig riktigt stöddig, inte ens svettig.
Klockan är nu en timma innan Cramo stänger för dagen och jag har en halvtimma på mig att styra ut de två kollina till dörren så att traktorn ska komma åt dem när de ska lastas upp på släpet. Nu börjar det att bli lite svettigt och stressigt, städet vill inte ligga kvar på lastpallen sin utan kullrar av och jag får ta fram motorlyften igen (trångt och jävligt är det där jag står också).

Klockan tickar iväg en halvtimma och springande drar jag ut pallen med hammaren på och lastar sedan utrustningen på släpet och städar ihop all utrustning jag under dagen dragit fram. Ringer Cramo och berättar att jag blir sen, blir sedan ännu senare än jag tänkt eftersom jag i sista stressiga stund förlagt mobiltelefonen. Efter en del ostrukturerat springletande så hittar jag den i byxfickan och kan köra iväg för att hinna Cramo innan de går hem för dagen, väl där har de hunnit gå men jag hittar en företagsgranne till dem som låter mig lasta av prylarna inne på deras område.

Phu! nu har jag 1,5 timma bilfärd och meditation innan jag är hemma och det är dax att natta barnen.
MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Last edit: 16 år 1 vecka sedan by Stefan.
Mer
17 år 1 vecka sedan #22499 av dan610324
attans dålig smed som inte klarar av lite poffar

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan - 16 år 7 månader sedan #22939 av Stefan
Firade lördagen med att börja skruva lite i hammaren. Har plockat bort ena fästet för axeln som driver vevstaken. Tyckte att det skulle gå att skruva fast lite mer för att komma bort från att axeln glappade, men det gick inte så jag skruvade dän den istället.

Det visade sig att det var en ring av fjäderstål som gick runt axeln och skulle passa i ett spår i fästena.

Vad jag kunde se skulle ringen vara hel utan skarv, men det var den inte utan den var i 3 delar och anledningen till det verkar vara att den inte riktigt gått in i sitt spår den gång den senast byttes.
Kan inte riktigt förstå vad den fyller för uppgift, kanske den ska hålla fästet i spänn så att det inte kladdar fast axeln helt utan ger den lite möjlighet att röra sig?
Är det ngn som har en teori så tar jag tacksamt emot ideér.
Undrar om det går att köpa ngn liknande ring eller om jag måste tillverka en själv?
MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Bilagor:
Last edit: 16 år 7 månader sedan by Stefan.
Mer
16 år 11 månader sedan - 16 år 11 månader sedan #22941 av Kallsmén
Det är en sk, släpring, å den brukar vara hel ( ej delad) och gjord av gjutjärn.

Ringen skall vara så stor att när den vilar på axeln så skall ytterdiametern på ringen
nästan nudda botten av spåret.

Den skall ligga i det mittre spåret å snurra med axeln runt.
För i mitten skall det vara olja i spåret. Gärna seg hypoidolja eller nån slags växelolja.

Ringen fungerar så att den snurrar med axeln och drar med oljan upp ur spåret,
å på så vis så får axeln smörjning även om det blir lite olja i spåret.

Hoppas det förklarar din fundering om den lösa ringen.

Sitter samma ring på mina stukmaskiner på stora huvudaxeln till drivningen.

Den axel skall alltså inte smörjas med fett utan den lilla ringen skall snurra i oljebadet i spåret.

Kallsme´n
Last edit: 16 år 11 månader sedan by Kallsmén.
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #22944 av Stefan
Tack för svaret Kallsme´n.
vet du om de finns att köpa lager o bussningar och sånt och vart?
Mvh Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Mer
16 år 11 månader sedan #22945 av Kallsmén
Vet ej, men släpringar kanske går att köpa på Momentum, kanske alltså.
Vad är det för lager och bussningar?

Kallsme´n
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #22978 av Stefan
Du Kallsme´n, jag vet ej ännu vad det är för lager och bussningar då jag ej kommit så långt, men tänkte jag skulle ställa frågan i förebyggande syfte.

De där gjutjärnsringarna måste de vara gjutjärn? Kan man inte göra de av ett vanligt stålrör i rätt dimension eller ska det vara gjutjärn för att tåla påfrestningen?
Och om så är fallet någon som vet hur jag får tag på dem?

MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Mer
16 år 11 månader sedan #22991 av Kallsmén
De bör vara av gjutjärn för att inte slita på axeln.
Men det går med en mässingring eller kopparring åxå.
Gjutjärn har ju en smörjande effekt av sej själv så att säga efter som den är ganska fet som man säger.

Kallsme´n
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #22996 av Stefan
Intressant, man lär sig nånting nytt hela tiden.
MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan - 16 år 7 månader sedan #23086 av Stefan
Tjena igen.
Har hunnit skruva lite till och upptäckt att det inte kan vara möjligt att det ska vara ett spår som ringen ska löpa i för då blir det ju svårt att få dit en ny ring.
Kan inte förstå det på ngt annat vis än att materialet har smetats ut och på så sätt har kanterna uppstått (se rödmarkering på bilden). Men å andra sidan så ser de faktiskt ut som att det är ett spår. Svårigheten om det ska va ett spår blir ju att trä in en oskarvad ring i ett spår och det går ju inte, eller?

Har plockat lös staget/ vevstaken också och ska härnäst ta lös fästet där man ställer de olika höjderna, för att kolla om jag hittar ngn som kan fylla i lite med svets där det har nött bort en del av godset. Det lär väl va gjutjärn så få se hur det går.
MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Bilagor:
Last edit: 16 år 7 månader sedan by Stefan.
Mer
16 år 11 månader sedan #23088 av Kallsmén
Har lite svårt att förstå vad du menar med smetat ut???

Det är ju två lagerhalvor med ett mellanrum i mitten som ringen ska löpa i.

Det ska ju inte vara nåt spår i axeln , utan ringen ska ju varra mycket större än vad axeldiametern är.

För när axeln börjar snurra så släpar ju ringen på axeln varefter den följer med runt av centrifugalkraften och därmed kastar upp olja och lagren blir smorda.

Kanterna på lagren måste ju finnas,( det som jag tror du menar med, smetats ut) för att dom inte ska glappa axiellt så att säga.

Hoppas jag förstår rätt och förklarar rätt. ???

kallsme´n
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #23089 av Stefan

Det ska ju inte vara nåt spår i axeln , utan ringen ska ju varra mycket större än vad axeldiametern är.

Det är inget spår i axeln, det var på ett helt annat ställe på maskinen som det hade nött ner i godset lite, ska lägga in en bild på det när jag har fotat.

Det är ju två lagerhalvor med ett mellanrum i mitten som ringen ska löpa i.

För när axeln börjar snurra så släpar ju ringen på axeln varefter den följer med runt av centrifugalkraften och därmed kastar upp olja och lagren blir smorda.

Kanterna på lagren måste ju finnas,( det som jag tror du menar med, smetats ut) för att dom inte ska glappa axiellt så att säga.

det är som att de två halvorna krypit närmare varandra och på så vis lagt sig utanpå spåret där ringen ska ligga.

Hoppas att det blev tydligare.
MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Mer
16 år 11 månader sedan #23091 av robin
Hej stefan
Med reservation för att jag inte öppnat vevaxellagret på min klafre på femton år, så tror jag att jag förstår vad du menar och vad som är problemet.
Grundproblemet är antagligen att babitslagret är slut, det har gått tort, varmt, och som du skrev smetats ut. Bara gjuta nytt, jag tror inte det är så svårt, gjut så att yterformen är den rätta och skav ner insidan tills den passar axeln. Precis som ett rundsänke skall det inte vara en hel halvcylinder, utan det skall vara lite glapp emmelan halvorna när de är runt axeln. Mina lager har utskavda X i lagerbanorna, dessa håller lite olja inne i själva lagret.
Precis som du själv reagerade när du märkte att axeln glappade, har nog någon gjort tidigare, ni drog åt lagerhållarna för att spänna ihop lagret. När detta gjorts för många gånger har antagligen smörjringarna, så att säga gått i taket, blivit fastklämda, slutat smörja och där efter har lagret slitits ännu fortare. Nästa gång du eller någon annan dragit åt lagret har ringarna helt enkelt sprukit av trycket, jag kan inte föreställa mig att de gått sönder på något annat vis.
Ringen ligger alltså normalt mot axelns överkant i toppen och i oljepoolen i botten.
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
16 år 11 månader sedan #23093 av Stefan
Tjena Robin, Kannonsvar alltså.
Förstår precis hur du menar, ska plocka löss dem helt och kolla ordentligt.
När du skriver gjuta, så menar du av vanligt järn eller mässing eller? Vetefanken om jag står och gör det själv, är det någon som är bra på gjutning så kanske ni får jobbet?
MVH Stefan

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
16 år 11 månader sedan #23094 av Johan Sangberg

Stefan skrev: Tjena Robin, Kannonsvar alltså.
Förstår precis hur du menar, ska plocka löss dem helt och kolla ordentligt.
När du skriver gjuta, så menar du av vanligt järn eller mässing eller? Vetefanken om jag står och gör det själv, är det någon som är bra på gjutning så kanske ni får jobbet?
MVH Stefan


Hejsan

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.125 sekunder
Powered by Kunena Forum