Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon lufthammarbygge

  • chenon
  • chenon Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
17 år 3 veckor sedan #22196 av chenon
Svar från chenon i ämnet lufthammarbygge
Patrik, "strulet" med gummitätningen består nog i att jag inte hade fattat hur det ser ut. Men det är nog bra att tätningen sitter "mitt i" så att säga för då finns det material (styrbackar) ovanför och nedanför. Vad var det för cylinder du hittade? Gammal hydraul? Du skulle bygga lite lättare hammare va? Om du springer på cylinderämnen på runt 200 mm innerdiameter någonstans så får du gärna norpa dem åt mig. (lite så där kaffebrödspris alltså
Mer
17 år 3 veckor sedan #22254 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet lufthammarbygge
Jag har samlat på mig några olika som jag funderat på att få till på ett bra sätt...

Jag antar att kompressorcylindern bygger upp ett tryck när man kör igång hammaren, elller ???

Sedan funderar jag på om man ska ha en kraftigare hammarcylinder eller prioritera längre slag (Samma luftmängd bara olika fördelad...) Jag har ett hammarhuvud som kommer bli ca 5 kg. Den grövre cylindern är ca 100mm grov och 160 mm slag och den med lång slaglängd är 30 mm eller 40 mm grov men 300 eller 500 mm slaglängd (har två olika...)
Jag kommer ju inte smida så grovt men runt en tum eller så...

Fick erbjudande om en lite större cylinder också säkert runt 100-110 och slag på 700 ungefär. Dock för stor för mina behov tyckte jag...
Ska försöka mjölka den källan försiktigt... Men prova med något större sågverk de har säkert lite gammalt kvar i fel dimensioner...

/Patrik
  • chenon
  • chenon Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
17 år 2 veckor sedan #22311 av chenon
Svar från chenon i ämnet lufthammarbygge
Patrik, jo, kompressorcylindern bygger ju upp tryck som fortplantas ner i hammarcylindern och det blir ju ökande tryck...och minskande, alltså en fjädrande rörelse och det är ju just det fjädrande man vill åt på maskinhammare.
Har du en bredare cylinder så kommer slaglängden att minska men du behöver väl inte så lång slaglängd. Du kunde ju ha den klenare cylindern som kompressor (=lång slaglängd) och den kraftigare till hammaren (kort slaglängd). Det är ju samma mängd luft som går emellan kolvarna på en sån här hammare, kolvarna arbetar med samma frekvens fast det blir en "eftersläpning" på hammarkolven som blir den fjädrande rörelsen.
Tack för tipset om sågverk, har inte tänkt på det, bra idé, skall kolla. Vi hörs.
Mer
17 år 2 veckor sedan #22320 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet lufthammarbygge
Funderingen var ju om trycket ökar, dvs mängden luft i t ex övre delen av systemet, under hammarens gång eller om det när hammaren stannar är samma mängd luft i övre/undre systemet som vid uppstarten. Det verkar på Beché som att det byggs upp, för för att sänka hammaren så öppnas en ventil...pyser en massa. När man sedan sätter igång så åker hammaren upp lite i taget, ungefär som att trycket byggs upp i nedre systemet...

Det som är lite intressant är ju hur mycket kraft man kan få ut av dessa små cylindrar... Utan att ha en kompressor...

Ang slaglängd... Med längre slaglängd på hammarcylindern ökas hastigheten på hammarhuvudet hela tiden? Eller tjänar man inte på att ha längre slaglängd?? Tänker att det kan behövas lite längd för att få upp farten men det kanske är fel...

/Patrik
Mer
17 år 2 veckor sedan #22327 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet lufthammarbygge
Man ska nog försöka att ha så lika dimension på både kompressorkolv och slagkolv.
Om man tittar på alla lufthammare så har de nästan exakt samma diameter på båda sidor.
Och detta är ju säkert uträknat för att det ska funka perfekt.

Det finns en tomgångsventi och en backventil som sköter om det här med hammarens gungning samt att man kan släpp ner den under gång på städet.

Backventilen ser till att när hammaren är igång och tomgångsreglaget står i öppet läge, då byggs det upp ett tryck endast på undersidan av hammarstången.
Men om spaken står i stängt läge så evakueras luften ut i avgasröret och vevhuset.

Kallsme´n
  • chenon
  • chenon Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
17 år 2 veckor sedan #22331 av chenon
Svar från chenon i ämnet lufthammarbygge
Patrik, gå in på Anvilfire till Patrick Pelgroms lufthammare. Där finns ett flödesschema över det du undrar över. Skriv ut det, ta en ensam kväll hemma, dra ur jacket, fyll ett glas m whiskey och lusläs så skall du se att du får allt klart som kristall (inte FÖR mkt whiskey bara!)
Sen är det nog som Kallsmén säger, det finns en orsak t att cylindrarna är lika stora, eller nästan. Eftersom kolvarna arbetar tillsammans och det är samma kraft som flyttas över mellan cylindrarna så är det nog bra om de är lika. Samma massa, godstjocklek, hållfasthet etc.
Men det där schemat, det är bra o gå igenom, plötsligt ser man för sig hur en sån här hammare fungerar med ventilerna och tryck och så. Där finns en videosekvens också där man ser hur hammarkolven vilar på "städet" och när systemet sätts igång pumpas den upp i övre läge för att bli redo för "arbete".
Mer
17 år 2 veckor sedan #22338 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet lufthammarbygge
Ja, det handlar väl egentligen bara om att sätta igång och prova...
Läst och förstått har jag gjort sedan innan, bara vill få ut det optimala från de cylindrar jag har :)

Så det handlar väl som vanligt om att åka och köpa grejor så att man får testa i praktiken...

Jag lovar att återkomma när jag lyckats få loss pengar till
Sidan laddades på: 0.077 sekunder
Powered by Kunena Forum