Nya inlägg

Topic-icon Efterbehandla damask.

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #34000 av Melchior
Efterbehandla damask. skapades av Melchior
Hej, jag har smitt en kapsylöppnare i damask ("w" pattern) och jag undrar nu hur jag skall efterbehandla den. Jag har borstat den med en roterande stålborste men det är fortfarande för mycket glödskal på den. Hur skall jag efterbehandla den utan att slipa den. För jag vill inte slipa bort en massa.
Funderar på att blästra den. Tror ni det fungerar?

Bilder kommer senare.

/E

Emil Schönning
Mer
10 år 10 månader sedan #34001 av znutt
Svar från znutt i ämnet Efterbehandla damask.
Lite svårt att säga utan bild....
Blästra kan säkert gå.
kemisk behanling! OCh mera stålborste...
Hur ska du få fram mönstet
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #34002 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Efterbehandla damask.
Hm, minns inte om det var Svavelsyra eller saltsyra... Blandar alltid ihop dem. :)

Ska ta en bild. Har haft den i ättikssprit över natten, så mycket av flagorna har ramlat av. Ska se vad som händer när jag torkar av den ordentligt nu.

/E

Emil Schönning
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #34003 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Efterbehandla damask.
Här kommer lite bilder. Jag upptäckte att ättikan har tagit bort allt glödskal så det är "rent" nu. Dock är damasken jävligt ful. Tycker den inte har någon slags charm alls. Det verkar som när jag vridit den att lagren lagt sig på ett trist sätt. Menmen, när jag etsar den ordentligt så kanske det kommer fram lite mer roliga mönster. Den har en rätt grådaskig uppsyn nu när jag etsat i ättika. Hoppas på en mer blank yta när jag sedan polerar den... eller vad jag nu ska göra... slipa lätt med 1000 papper efter etsning kanske.

[attachment=4:1x9yaddh]<!-- ia4 -->IMG_4944.JPG<!-- ia4 -->[/attachment:1x9yaddh]

[attachment=3:1x9yaddh]<!-- ia3 -->IMG_4940.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:1x9yaddh]

[attachment=2:1x9yaddh]<!-- ia2 -->IMG_4941.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:1x9yaddh]

[attachment=1:1x9yaddh]<!-- ia1 -->IMG_4942.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:1x9yaddh]

[attachment=0:1x9yaddh]<!-- ia0 -->IMG_4943.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1x9yaddh]

Emil Schönning
Mer
10 år 10 månader sedan #34004 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Efterbehandla damask.
Enligt min erfarenhet är en "hög" ytfinish en förutsättning för att mönstret skall framträda. Först slipa till minst 400 och sedan syra/etsa. Ju finare yta destå mer av det inbyggda mönstret kommer man se. Kör man till 1000 papper så kan man få fram mönster bara av själva smidet utan att man gör damask, blir lite wootz liknande.

Möjligen kan en väldigt kraftig syra behandling ge mönstereffekt men då får man syra bort en hel del först så mönstret "sticker ut" så att säga.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #34005 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Efterbehandla damask.
Blir helt enkelt till att slipa lite då. :)

/E

Emil Schönning
Mer
10 år 10 månader sedan #34006 av ejnar
Svar från ejnar i ämnet Efterbehandla damask.
Kult att se att det jobbas med sakar . Titta på hur Japaner anser det ska se ut , det behöver inte vara "Vräkigt" Rätt slipsten och resultatet blir aldeles bedårande .
Mer
10 år 10 månader sedan #34007 av znutt
Svar från znutt i ämnet Efterbehandla damask.
Snyggt jobb.
Men ska det synas måste man nog etsa länge och bli av med mycket material. :(
Tror mer på slippa och polera nederbiten och sedan etsa lagom, men vad vet jag..
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 10 månader sedan #34008 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Efterbehandla damask.
Jo, det blir nog till att slipa lite, men jag tror inte att det behövs så mycket. Tänkte börja med 120 papperså får vi se vad som kommer fram. Just nu har jag rätt mycket porer i stålet som kommer från att jag slagit in lite för mycket slagg samt att biten har varit lite för varm. Tror inte jag kommer gå upp på polernivå innan etsningen. Spännande hur det kommer bli när det är klart. :)

Emil Schönning
Mer
10 år 10 månader sedan #34009 av ejnar
Svar från ejnar i ämnet Efterbehandla damask.
Pollermedel tar kontrasten i din mönstervallning . Men se det positiva : Du har nu en bra changs att testa olicka stenars effekt på kontrasten i Vallningen , lycklige du .
Sidan laddades på: 0.088 sekunder
Powered by Kunena Forum