Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Övrigt inom smide - Metalworking other
- Reparation av "lager"
Reparation av "lager"
- mr_president
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
15 år 10 månader sedan #27817
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Reparation av "lager" skapades av mr_president
På bilden är en "splines-tub" som skall sitta på axeln brevid. Axeln går in ca 2/3 av tubens längd. I änden på axeln är tuben sliten så den "vobblar" när den roterar. Man ser och känner med fingret att det har blivit motsvarande en "vänd-kant" i en cylinder. Tuben sitter med kil i kilspår på axeln så den roterar med axel.
Trodde först att det var ett mässingsfoder i splines-tuben men den är helt i stål.
Är en sån där splines-tub härdad i vanliga fall?? Tänkte om man värmde den och la på med kopparlod inuti och sedan brotchade upp den till sin rätta diameter om det skulle funka. Det är en 2 hk motor så det är inga enorma krafter.
Någon som har bra förslag till åtgärd ??
Trodde först att det var ett mässingsfoder i splines-tuben men den är helt i stål.
Är en sån där splines-tub härdad i vanliga fall?? Tänkte om man värmde den och la på med kopparlod inuti och sedan brotchade upp den till sin rätta diameter om det skulle funka. Det är en 2 hk motor så det är inga enorma krafter.
Någon som har bra förslag till åtgärd ??
Har du slagit din lärling idag ??
- mr_president
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
15 år 10 månader sedan #27820
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Reparation av "lager"
Skulle det funka att borra/svarva upp "splines-tuben" och kappilärlöda in ett kopparrör (eller kopparstav) med silverlod och sedan svarva (eller borra och brotcha) till rätt dimension igen ?? Håller ett koppar-foder för detta ?
Har du slagit din lärling idag ??
- mr_president
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
15 år 10 månader sedan #27823
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Reparation av "lager"
Jo du Mr_p. Du skall använda kemisk metall. Så slipper du lägga en massa tid på det. I alla fall värt ett försök.
ÅÅÅ vilket bra förslag mr_p.
Tack mr_p
zzzzzzzzzzz
ÅÅÅ vilket bra förslag mr_p.
Tack mr_p
zzzzzzzzzzz
Har du slagit din lärling idag ??
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
15 år 10 månader sedan #27826
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Reparation av "lager"
Det är med all säkerhet ss-2511 i den och den är säker sätthärdad.
Kan ochså vara 1672 i den och flammhärdad.
Om du värmer och försöker härda så pajar du den helt.
Det jag skulle föreslå om man inte vill ha några fler problem är att slipa upp hålet invändigt (runslip)
och låta en firma metallspruta och slipa axeln till en överdimension.
Kolla så att det inte är något mer som är skadat, tex motsvarande drev som splinsen driver.
Kallsme´n
Kan ochså vara 1672 i den och flammhärdad.
Om du värmer och försöker härda så pajar du den helt.
Det jag skulle föreslå om man inte vill ha några fler problem är att slipa upp hålet invändigt (runslip)
och låta en firma metallspruta och slipa axeln till en överdimension.
Kolla så att det inte är något mer som är skadat, tex motsvarande drev som splinsen driver.
Kallsme´n
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
15 år 10 månader sedan #27833
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Reparation av "lager"
Om inte axeln är nersliten vore det väl enklast att vända på splineshylsan? Axeln går ju bara in i halva hylsan så den andra halvan av hålet borde ju inte vara skadad. Vad är detta för maskin och vad är det som ligger utanpå splineshylsan?
Keep the blues alive
- mr_president
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
15 år 10 månader sedan #27834
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Reparation av "lager"
Tack för förslagen.
Jag var inne på att vända hylsan men av någon underlig anledning tycks denna inte ha samma dimension i båda ändarna. I den öppna änden sitter en "plugg" med smörjnippel i mitten. Pluggens enda uppgift tycks vara att hålla emot när man sprutar in fett så fettet tränger upp och smörjer splinesen till variatorskivorna. Pluggen är 19 mm men axeln är 19,2 mm. Splineshylsan har en lite annorlunda ände där den möter växellådan men det hade nog inte gjort något.
Nu har jag plastat dit den med kemisk metall. Om den börjar vobbla går jag med den till en mekanisk verkstad så får de göra som kallsme'n föreslår. Har dock goda förhoppningar att detta skall fungera i alla fall en tid. Vi får se.....
Maskinen är en Jaespa MSU 4. Säljs fortfarande här,
http://www.fil.bg/clients/jaespa/index. ... =3&prod=12
Jag hade kontakt med dem och de säljer reservdelar men variator-driften har utgått så den gick det inte att köpa reservdelar till. De skulle dock skicka nytt nållager till bladstyrningen.
Jag var inne på att vända hylsan men av någon underlig anledning tycks denna inte ha samma dimension i båda ändarna. I den öppna änden sitter en "plugg" med smörjnippel i mitten. Pluggens enda uppgift tycks vara att hålla emot när man sprutar in fett så fettet tränger upp och smörjer splinesen till variatorskivorna. Pluggen är 19 mm men axeln är 19,2 mm. Splineshylsan har en lite annorlunda ände där den möter växellådan men det hade nog inte gjort något.
Nu har jag plastat dit den med kemisk metall. Om den börjar vobbla går jag med den till en mekanisk verkstad så får de göra som kallsme'n föreslår. Har dock goda förhoppningar att detta skall fungera i alla fall en tid. Vi får se.....
Maskinen är en Jaespa MSU 4. Säljs fortfarande här,
http://www.fil.bg/clients/jaespa/index. ... =3&prod=12
Jag hade kontakt med dem och de säljer reservdelar men variator-driften har utgått så den gick det inte att köpa reservdelar till. De skulle dock skicka nytt nållager till bladstyrningen.
Har du slagit din lärling idag ??
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
15 år 10 månader sedan #27836
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Reparation av "lager"
OK. Det är en variatorstyrning. Enligt min erfarenhet av maskinreparationer är det riktig skit som bara krånglar. Det märkliga är, i det här fallet, att splineshylsan gett sig. Det brukar vara så att axeln får mest stryk. För att komma ifrån problemet är nog kilremsdrift i kombination med en frekvensomvandlare till motorn det bästa alternativet. Byggde en gång en trehjuls bandsåg med 420 mm mellan band och stativ. Har på den en steglös variation av bandhastigheten. Detta var innan det fanns frekvensomvandlare så jag använder en likströmsmotor med triacstyrning. Sågen finns här på Antracit i ett inlägg från 2006.
http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=65&t=2928&p=12528#p12501
http://www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=65&t=2928&p=12528#p12501
Keep the blues alive
- mr_president
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
15 år 10 månader sedan #27838
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Reparation av "lager"
Kilrem + frekvensomriktare är nog som du säger modellen om min "ful-reparation" inte håller. Har en bra omriktare så det är bara 2 lämpliga remskivor + montering så är det på banan.
Försökte trycka ihop och montera variatorskivorna med händerna idag men det slutade med dåligt humör och ont i handen :'(
Måste bygga en "tving" så jag får ihop dem. Men imorgon när man är utvilad och full av blodsocker så kommer det gå som en dans.... på em räknar jag med att kunna provköra "ful-repet".
Försökte trycka ihop och montera variatorskivorna med händerna idag men det slutade med dåligt humör och ont i handen :'(
Måste bygga en "tving" så jag får ihop dem. Men imorgon när man är utvilad och full av blodsocker så kommer det gå som en dans.... på em räknar jag med att kunna provköra "ful-repet".
Har du slagit din lärling idag ??
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
15 år 10 månader sedan #27840
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Reparation av "lager"
Det är ju en ganska liten variatorskiva du har men att försöka ensam att pressa ihop den och montera segersäkringen är nog ganska omöjligt. Brukade använda en hydraulpress då jag renoverade sådana. Om du inte har tillgång till en sådan kanske du kunde använda tre tvingar så att du får ett någorlunda likartigt tryck på skivorna.
Keep the blues alive
- mr_president
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
15 år 10 månader sedan #27843
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Reparation av "lager"
TJOHOOOOOO, fulrepet verkar funka. Inga vobbel eller nämnvärt oljud . 25:- i plastic padding å lite ont i handen får det vara värt.
Här är en video på fanskapet.....
[youtube:37fhgesi]_vYcHdF20XM[/youtube:37fhgesi]
Den där lilla "motorn" till höger är en luftpump som skall blåsa bort spån vid sågskäret. Den är bara bortkopplad för stunden.
Här är en video på fanskapet.....
[youtube:37fhgesi]_vYcHdF20XM[/youtube:37fhgesi]
Den där lilla "motorn" till höger är en luftpump som skall blåsa bort spån vid sågskäret. Den är bara bortkopplad för stunden.
Har du slagit din lärling idag ??
- folkabo
- Offline
- Gold Boarder
15 år 10 månader sedan #27845
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Reparation av "lager"
Det ser bra ut och det låter ju riktigt bra. Hoppas att det står sig så att det inte börjar glappa igen.
Keep the blues alive
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Övrigt inom smide - Metalworking other
- Reparation av "lager"
Sidan laddades på: 0.092 sekunder