Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Övrigt inom smide - Metalworking other
- Omgivningsljusets inverkan
Omgivningsljusets inverkan
- lallas
- Författare till inlägg
- Offline
- Senior Boarder
15 år 10 månader sedan #27594
av lallas
Omgivningsljusets inverkan skapades av lallas
Igårkväll när jag var ute i skummet och värmde några gamla bultar i ässjan som inte ville släppa sitt grepp utan lite värme & kärlek så fick jag mig en tankeställare. Blir ju lite sådana ibland när man är ny på området.
Brukar normalt ha en strålkastare som lyser mot städet så att ässjan inte kommer direkt i ljuset. Men den får ju så pass att det är ljust även vid ässjan.
För att komma till saken; När jag fått bulten uppvärmd så la jag ner hela konstruktionen som den satt i på marken en bit ifrån. Där var det inget ljus ifrån strålkastaren. Då lyste bulten helt plötsligt gulaktigt när den lyste mera körsbärsrött vid ässjan.
När jag härdar mina stenverktyg så brukar jag ju vänta på den körsbärsröda färgen.
Så min fundering är;
Alla sådanahär ljusskalor med körsbärsrött mm är dom för dagsljus eller totalt mörker? Finns det så att säga något 'referens omgivningsljus' som skall råda? ???
Brukar normalt ha en strålkastare som lyser mot städet så att ässjan inte kommer direkt i ljuset. Men den får ju så pass att det är ljust även vid ässjan.
För att komma till saken; När jag fått bulten uppvärmd så la jag ner hela konstruktionen som den satt i på marken en bit ifrån. Där var det inget ljus ifrån strålkastaren. Då lyste bulten helt plötsligt gulaktigt när den lyste mera körsbärsrött vid ässjan.
När jag härdar mina stenverktyg så brukar jag ju vänta på den körsbärsröda färgen.
Så min fundering är;
Alla sådanahär ljusskalor med körsbärsrött mm är dom för dagsljus eller totalt mörker? Finns det så att säga något 'referens omgivningsljus' som skall råda? ???
- SCB
- Offline
- Moderator
15 år 10 månader sedan #27595
av SCB
//Olof Nilsson
Svar från SCB i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Alla fina färgskalor som har med temperatur att göra är fullkomligt värdelösa. Kan på sin höjd användas som tändpapper när man skall tända ässjan!! Absolut inte som referenser vid härdning i alla fall.
För vad är egentligen körsbärsröd?
Beroende på omgivningsljus, färgseende, synfel, trötthet, körsbärssort, humör m.m. kan den färgen vara allt ifrån 600 till 1000 grader.. Det blir lite rysk roulett på den härdningen.
Ta reda på exakt temp med termometer, pyrometer, kritor, smältande salter/metaller eller vad man nu vill använda och fortsätt att mäta tempen så tills du har lärt sig hur de olika temperaturerna ser ut i din egen smedja istället för att jämföra med ett papper, för vem vet i vilket ljus detta papper skall ses i, eller hur solblekt/åldrat det är, eller hur färgblinda de var på tryckeriet, eller.. ..
Ibland när jag står ute i solsken och smider så märker jag att ämnet brinner för fullt trots att det bara ser lagon smides-orange ut, hade jag varit i min smedja hade biten varit vit
För vad är egentligen körsbärsröd?
Beroende på omgivningsljus, färgseende, synfel, trötthet, körsbärssort, humör m.m. kan den färgen vara allt ifrån 600 till 1000 grader.. Det blir lite rysk roulett på den härdningen.
Ta reda på exakt temp med termometer, pyrometer, kritor, smältande salter/metaller eller vad man nu vill använda och fortsätt att mäta tempen så tills du har lärt sig hur de olika temperaturerna ser ut i din egen smedja istället för att jämföra med ett papper, för vem vet i vilket ljus detta papper skall ses i, eller hur solblekt/åldrat det är, eller hur färgblinda de var på tryckeriet, eller.. ..
Ibland när jag står ute i solsken och smider så märker jag att ämnet brinner för fullt trots att det bara ser lagon smides-orange ut, hade jag varit i min smedja hade biten varit vit
//Olof Nilsson
- martin_smed
- Offline
- Platinum Boarder
15 år 10 månader sedan #27596
av martin_smed
Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Svar från martin_smed i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Hej på Er.
Oftast är värmeskalorna anpassade för dagsljus men för ett indirekt sådant, alltså inte för uthomhusbruk !!
Det kan vara lite bökigt att läsa av en färgskala rätt och det är inte lättare med "värmekritor" tyvärr. Det enda
rådet man kan komma med är nog att lära sej av misstagen eller att lära av en mer erfaren smed som vet vad
han/hon talar om, av erfarenhet.
Lycka till // Martin i Lysekil.
Oftast är värmeskalorna anpassade för dagsljus men för ett indirekt sådant, alltså inte för uthomhusbruk !!
Det kan vara lite bökigt att läsa av en färgskala rätt och det är inte lättare med "värmekritor" tyvärr. Det enda
rådet man kan komma med är nog att lära sej av misstagen eller att lära av en mer erfaren smed som vet vad
han/hon talar om, av erfarenhet.
Lycka till // Martin i Lysekil.
Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
- gustav_metal
- Offline
- Platinum Boarder
15 år 10 månader sedan #27597
av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Jag är nog nästan beredd att hållamed SCB här men...
Ja tyckerändå att de är rätt snygga de där papprerna... inte för att jag någonsin använt en men jag slänger mig ändå med begrepp som "körsbärsrött" och "böckling-gult"
Min erfarenhet är att det enda sättet att läsa sig smida är att smida. Du ka inte ta bokens eller papprets påståenden för sanna. Men du kan alltid ta dem som en fingervisning. De är trots allt resultatet av en mer erfaren människas ambition att förklara något för dig.
Eftersom järnets ljus kommer inifrån är dess färg inte en brytning av dags- eller lampljus utan en ljuskälla själv. För att se dess färg skall du därför inte tillföra något ljus alls. Din lista stämmer alltså bäst i mörker. Men å andra sidan har de som skrev boken förmodligen tagit viss hänsyn till förhållanden i verkstäder där pappret skall användas... vilket innebär att du inte kan lita på något... min erfarenhet är att de där listorna fungerar hyffsat i en mörk lysrörsbelyst smedja. I dagsljus är de fullständigt värdelösa och förmodligen vid direktbelysning av en bygglampa också. ta det för vad det är: en bok/papper som beskriver ett hantverk.
Ja tyckerändå att de är rätt snygga de där papprerna... inte för att jag någonsin använt en men jag slänger mig ändå med begrepp som "körsbärsrött" och "böckling-gult"
Min erfarenhet är att det enda sättet att läsa sig smida är att smida. Du ka inte ta bokens eller papprets påståenden för sanna. Men du kan alltid ta dem som en fingervisning. De är trots allt resultatet av en mer erfaren människas ambition att förklara något för dig.
Eftersom järnets ljus kommer inifrån är dess färg inte en brytning av dags- eller lampljus utan en ljuskälla själv. För att se dess färg skall du därför inte tillföra något ljus alls. Din lista stämmer alltså bäst i mörker. Men å andra sidan har de som skrev boken förmodligen tagit viss hänsyn till förhållanden i verkstäder där pappret skall användas... vilket innebär att du inte kan lita på något... min erfarenhet är att de där listorna fungerar hyffsat i en mörk lysrörsbelyst smedja. I dagsljus är de fullständigt värdelösa och förmodligen vid direktbelysning av en bygglampa också. ta det för vad det är: en bok/papper som beskriver ett hantverk.
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
15 år 10 månader sedan #27599
av Johan Sangberg
Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Hej
Självklart är det ju så att massor av faktorer spelar in vad gäller färgerna och hur dessa återges och uppfattas. En färgskala på papper är väl helt ok (inte värdelös ) och man måste ju ha ljus på den skalan för att se den. Färgerna som visas på pappersskalan är väl minimalt olika oavsett ljuskälla, glödlampa, lysrör eller solen.
Vad som däremot påverkar mycket är ju om stålet är belyst av en direkt ljuskälla och hur stark den är ljuskällan är. För stark belysning och man ser ju inget alls av värmen (färgen) i stålet och det är ju inte fel på färgskalanpå papperet för det, Snarare val av plats för smide och härdning.
Slutsattsen blir ju då att det skall vara maximalt mörkt där det varma stålet är men tillräkligt ljust för att se färskalan på papperet (så man kan jämföra liksom), under rökhuven till ässjan, i en skuggig del av smedjan osv.
Glöm inte att vätskan man härdar i, hur stålet kyls, typ av stål, efterkylningen och annat påverkar smidbarheten, härdning och anlöpningen tillsammans med färgerna.
//admin
Självklart är det ju så att massor av faktorer spelar in vad gäller färgerna och hur dessa återges och uppfattas. En färgskala på papper är väl helt ok (inte värdelös ) och man måste ju ha ljus på den skalan för att se den. Färgerna som visas på pappersskalan är väl minimalt olika oavsett ljuskälla, glödlampa, lysrör eller solen.
Vad som däremot påverkar mycket är ju om stålet är belyst av en direkt ljuskälla och hur stark den är ljuskällan är. För stark belysning och man ser ju inget alls av värmen (färgen) i stålet och det är ju inte fel på färgskalanpå papperet för det, Snarare val av plats för smide och härdning.
Slutsattsen blir ju då att det skall vara maximalt mörkt där det varma stålet är men tillräkligt ljust för att se färskalan på papperet (så man kan jämföra liksom), under rökhuven till ässjan, i en skuggig del av smedjan osv.
Glöm inte att vätskan man härdar i, hur stålet kyls, typ av stål, efterkylningen och annat påverkar smidbarheten, härdning och anlöpningen tillsammans med färgerna.
//admin
Johan Sangberg
- lallas
- Författare till inlägg
- Offline
- Senior Boarder
15 år 10 månader sedan #27608
av lallas
Svar från lallas i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Tackar för detta!
Jag har ingen smedja utan bara en fältässja & städ stående på en vagn som jag drar fram varje gång det skall skärpas verktyg eller smidas. Måste därför stå i dagsljus/strålkastarljus.
Men får väl fixa en större låda eller dylikt som jag kan ha och föra in biten i för att bättre kunna bedömma färgen. Som referens altså. Efter ett tag kommer jag väl antagligen att lära mig vilken färg biten har i dunkelt ljus även om jag tittar på den i dagsljus, antar jag...
Denna informationen var iallafall väldigt nyttig eftersom jag aldrig tänkt så långt innan.
Jag har ingen smedja utan bara en fältässja & städ stående på en vagn som jag drar fram varje gång det skall skärpas verktyg eller smidas. Måste därför stå i dagsljus/strålkastarljus.
Men får väl fixa en större låda eller dylikt som jag kan ha och föra in biten i för att bättre kunna bedömma färgen. Som referens altså. Efter ett tag kommer jag väl antagligen att lära mig vilken färg biten har i dunkelt ljus även om jag tittar på den i dagsljus, antar jag...
Denna informationen var iallafall väldigt nyttig eftersom jag aldrig tänkt så långt innan.
- Lyckasmed
- Offline
- Senior Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 66
- Tack mottaget: 0
15 år 10 månader sedan #27610
av Lyckasmed
Svar från Lyckasmed i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Hej.
Är det oortodoxt att föreslå ett digitalt mätinstrument med Konstantan-givare?
Finns på Kjell & Co för c:a 600.-
Eller är det bara tramsigt?
Temperaturmässigt klarar den ju 1000 °C.
Behöver beröra det den ska mäta på, men det gör man väl bara till man har lärt sig färgerna i "sin belysning"?
Lyckasmed.
Är det oortodoxt att föreslå ett digitalt mätinstrument med Konstantan-givare?
Finns på Kjell & Co för c:a 600.-
Eller är det bara tramsigt?
Temperaturmässigt klarar den ju 1000 °C.
Behöver beröra det den ska mäta på, men det gör man väl bara till man har lärt sig färgerna i "sin belysning"?
Lyckasmed.
- lallas
- Författare till inlägg
- Offline
- Senior Boarder
15 år 10 månader sedan #27622
av lallas
Svar från lallas i ämnet Omgivningsljusets inverkan
Det hade varit mycket trevligt med ett så bra rättesnöre som en tempmätare men det är mycket som slantarna skall räcka till...
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Övrigt inom smide - Metalworking other
- Omgivningsljusets inverkan
Sidan laddades på: 0.091 sekunder