Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Bykgryta som bastukamin

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 2 veckor sedan #26417 av mr_president
Bykgryta som bastukamin skapades av mr_president
En granne fick min bykgryta (pannmur) för jag använde den inte och han skulle ha den som bastukamin. Pannmuren hade en hemmasvetsad rostfri insats (balja) i kraftig rostfri plåt. Han har en hink med vatten i baljan så den värms samtidigt med stenen. Stenen ligger runt hinken om ni förstår upplägget. Man kan se att botten på insatsen glöder när man får upp bra fart i brasan.

Det som dock händer och som överaskade oss båda är att det verkar som den rostfria plåten härdar när man slänger på kallt vatten. Det har blivit sprickor i botten där plåten glöder vid uppvärmning. Sprickorn ökar tämligen snabbt så redan efter 3 bastuomgångar så är sprickorna flera mm på sina ställen.

Jag trodde att rostfritt normalt sett inte härdade och att det bara är special-rostfritt som gjorde det. Hur är det med detta, nån som vet. Om jag tar ett köksbestick så härdar väl inte den?!

Beror problemet på härdning eller har ni någon annan teori?

Verkar som vi får skära bort botten och lägga i en botten av blötjärn eller corten eller vad vi hittar. Sidorna blir inte så varma att de härdar eller spricker än så länge.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
14 år 2 veckor sedan #26418 av SCB
Svar från SCB i ämnet Bykgryta som bastukamin
Jag tror inte att det är härdning som gör sprickorna då plåten garanterat är austenitisk, martensitiskt RF brukar man inte pressa til baljor.
Istället tror jag att det är termisk chock som orsakar sprockorna, plåten utvidgas ju när det värms upp och dras ihop när den svalnar, går det lite för fort hinner inte plåten töjas ut och då spricker det, och har det väl börjat spricka så växer sprickorna snabbt.

//Olof Nilsson
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 1 vecka sedan #26425 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Bykgryta som bastukamin
Tack för det SCB.

Är detta med termisk chock särskilt framträdande hos just rostfritt? Gäller det andra höglegerade stål oxså?

Blötjärn får man ju inga sådana problem med när man kyler å har sig.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
14 år 1 vecka sedan #26426 av SCB
Svar från SCB i ämnet Bykgryta som bastukamin
Nu ska man väl inte dra allt RF över en kam men överlag är RF lite besvärligare när det gäller plastisk bearbetning. Man har stora mängder legeringsämnen i korngränserna som ställer till besvär och ibland även riktigt långa rekristallisationstider, vissa rostfria stål kan t.ex ha en max nedsmidningsgrad på kanske 10% i en värmning, därefter måste de varmhållas i smidestemp uppemot en halvtimme innan man kan smida igen annars spricker det sönder.
Vanligt "blötjärn" rekristalliserar i princip omedelbart och är mycket mer förlåtande för omild behandling. Så det är större risk att en stressad bit RF spricker än en likvärdig i kolstål.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.061 sekunder
Powered by Kunena Forum