Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Övrigt inom smide - Metalworking other
- Gesällprovets betydelse
Gesällprovets betydelse
- gustav_metal
- Författare till inlägg
- Offline
- Platinum Boarder
Träakademien skrev: Antracit 2007-02-28
Hej Gustav,
Jag hoppas att arbetet med ditt gesällprov går bra. Det vore jättekul om du kunde skriva mer om dina tankar under arbetets gång. Jag arbetar ju som lärare på Träakademien i Kramfors och funderar en hel del kring just gesällprov....idag är utbildning här två år, men min och skolans ambition är att den skall förlängas och avslutas med möjlighet till gesällprov. MEN - då vill vi ju att gesällbrevet ska säga en hel del. Det är ju iofs en hel del upp till oss att fylla dem med kvalitativt arbete. I dagsläget befinner sig Träakademien i ett vägval... Vi har blivit erbjudna att gå upp i universitet, men samtidigt väntar vi på utredningen om en yrkeshögskola. Det primära intresset för oss är smidet och en gedigen utbildning inom tekniker utan att för den skull glömma estetiken. I vilken administrativ form skolan kommer fortleva är sekundärt.
Ulla
Hej Ulla
Ja jag hade från början tänkt skriva mycket mer om arbetet lite som ett examensarbete... men jag har insett att jag inte riktigt har så mycket tid till sånt. Jag menar om sånt där som hur teknikerna funkar osv. det känns liksom inte riktigt tillräckligt intressant för att jag ska kunna ta mig tid, det blir liksom samma sak om och om igen. Jag har nog 30 sidor text om sånt från min förra grind som jag gjorde i samma teknik. Där är det mer teknikprat eftersom jag då inte behärskade teknikerna tillräckligt bra för att göra en gesäll.
Men ja, jo jag förstår vad du menar med att det måste betyda någonting. De erfarenheter jag fått i och med det här arbetet har fått mig att tänka om. För mig som nu är insatt i gesällprov (systemet gjordes ju om i mitten av 90-talet) så betyder gesällprov verkligen någonting. Om jag någonsin skulle anställa någon i min smedja skulle jag definitivt efterfråga gesällprov. Det är ett bra och väl fungerande bevis på att man behärskar teknikerna tillräckligt bra för att bli kritiskt granskad på hög nivå.
Problemet är att det är alltför ovanligt att konstsmeder anställer folk, det är för mycket krångel och för dyrt. Vid anställning betyder gesällprov i smide mycket precis som för t.ex. frisörer men som egenföretagare handlar det helt och hållet om vad man gjort och vilka kontakter man har. Som fristående smed kommer man ofta mycket längre med en snygg portfolio eller ett intressant formspråk än med ett gesällbrev.
Grejen är den att om jag skall anställa någon till att varmsmida är jag inte intresserad av hur hans konstnärliga känslighet ser ut eller ifall han kan driva en kreativ utvecklingsprocess. Sånt är jag intresserad av om jag är en kund som beställer en grind men inte om jag skall anställa ett par händer till mitt företag. Det jag då vill ha är någon som kan se och förstå form och proportioner, kan läsa en ritning och utföra en bred uppsättning smidestekniker med hög precision, tidseffektivt.
Och framför allt måste han/hon kunna foga sig och göra det jag säger till att jag vill ha. Problemet med smeder från HDK Steneby är att de är lika duktiga på formgivning, konstteori och marknadsföring som jag. Det leder till att de kan ifrågasätta allt jag gör istället för att lyda. Det må vara sant att det är bra att bli ifrågasatt men det är inte ett tidseffektivt arbetsupplägg. Det är inte en hållbar relation mellan en chef och en anställd om de har samma kompetens.
Så jag är mycket positiv till kortare utbildningar som utbildar smeder inom hantverk och form. På två års utbildning och ett påföljande gesällår blir man tillräckligt duktig för att kunna ta anställning hos en mästarsmed. Där kan man jobba tills man beslutar att studera vidare på högskola eller själv ta mästarbrev.
//Gustav
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Övrigt inom smide - Metalworking other
- Gesällprovets betydelse