Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 11 månader sedan - 14 år 11 månader sedan #21679 av Ludwig
Hejsan, nu var det länge sedan jag ställde en fråga, eller överhuvud taget startade en rubrik här, illa.

Jo, nu ska vi lära oss grundläggande brons och aluminumgjutning i sandformar i skolan och jag har länge velat lära mig att gjuta remskivor i aluminium. Jag har klurat lite på det och kommit fram till att den nog blir bäst om man gjuter skivan liggandes och sedan fräser ut remspåret. Jag har ingen metallsvarv vilket kanske skulle varit den direkta lösningen, men en i klassen tippsade mig om att man nog kan fräsa i aluminium med träfräsar.

Min tanke är att ha en jigg med rundmatning där jag först fräser skivan helt rund och sedan fräser det V-spår som remmen ska ligga i. Det kanske kommer några skisser senare, men problemet som måste lösas är fräsverktyget.
- Hur ska jag tillverka ett frässtål med en exakt vinkel på 40 grader som skär skapligt i aluminium?
Jag hade tänkt något i stil med att ta en bit snabbstål och fästa den på en rundstav på något sätt och sen slipa den, men hur jag ska slipa den exakt vet jag inte riktigt..

Ludde

Klurgubbe i unga år
Last edit: 14 år 11 månader sedan by Ludwig.
Mer
14 år 11 månader sedan #21681 av Myring
Svar från Myring i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
Låter som om det vore enklare tt du frågar här om det finns nån i dina trakter som har en tillräckligt stor svarv du kan låna en stund...
Mer
14 år 11 månader sedan #21682 av Klas
Svar från Klas i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.

Myring skrev: Låter som om det vore enklare tt du frågar här om det finns nån i dina trakter som har en tillräckligt stor svarv du kan låna en stund...

Enklast är att köpa färdiga remskivor.

Jag kan absolut inget alls om gjutning eller svarvning, men jag såg den här sidan häromdagen, kanske kan vara till lite hjälp: http://www.backyardmetalcasting.com/cas ... leys1.html
Han gjuter hjulen stående, men på sida 3 sätter han dem i en enklare svarv för finputs. Kanske kan innehålla någon nyttig information.
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 11 månader sedan #21692 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.

Klas skrev:

Myring skrev: Låter som om det vore enklare tt du frågar här om det finns nån i dina trakter som har en tillräckligt stor svarv du kan låna en stund...

Enklast är att köpa färdiga remskivor.

Jag kan absolut inget alls om gjutning eller svarvning, men jag såg den här sidan häromdagen, kanske kan vara till lite hjälp: http://www.backyardmetalcasting.com/cas ... leys1.html
Han gjuter hjulen stående, men på sida 3 sätter han dem i en enklare svarv för finputs. Kanske kan innehålla någon nyttig information.


Jo, visst är det enklast att köpa, men de enda jag vet i Norrköping som säljer remskivor är Jula och det blir rätt dyrt. Förmodligen har Cento remskivor också, men jag har alldrig vågat mig dit, förmodligen ännu dyrare.

Jag har kollat på den sidan, det var han jag fick inspiration ifrån. Funderar på om man kan tillverka en sån enklare svarv, men kruxet är att få remspåret tillräckligt exakt..

Ludde

Klurgubbe i unga år
Mer
14 år 11 månader sedan #21693 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
Näpp, det går inte att fräsa i aluminium med träfräsar.
Dessutom måste man ha vassa verktyg och rätt matning och rätt varv för att det ska bli fina ytor
i lättmetall.
Stål är mera förlåtande ang varvtal ovh matning.

Kallsme´n
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
14 år 11 månader sedan #21697 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.

Kallsme´n skrev: Näpp, det går inte att fräsa i aluminium med träfräsar.
Dessutom måste man ha vassa verktyg och rätt matning och rätt varv för att det ska bli fina ytor
i lättmetall.
Stål är mera förlåtande ang varvtal ovh matning.

Kallsme´n


Skönt, då slipper jag fundera på det mer då, hade ärligt talat svårt att sova igår för att uppfinnarhjärnan slagit till :D

Är det någorlunda okej att svarva då?

Ludde

Klurgubbe i unga år
Mer
14 år 11 månader sedan #21699 av folkabo
Svar från folkabo i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
Naturligtvis skall du gjuta dina remskivor och det enklaste sättet är att gjuta dem liggande. Sedan skall du göra spåren i en svarv. Aluminium är mjukt ock fint att arbeta i och om du blandar in lite zink i smältan blir det korta och fina spånor. Du skall smida ut och slipa ett fasonstål av snabbstål som har samma formen som kilremmen. Om du har tillgång till en någorlunda stabil svarv är det bara att mata in stålet i remskiveämnet. Om du sprutar på lite T-sprit samtidigt skall du se att det skär "som piss i nysnö".

Keep the blues alive
Mer
14 år 11 månader sedan #21702 av dan610324
Svar från dan610324 i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
nääää tyvärr så va de där en sanning med lite modifikation .
om du ska använda ett fasonstål så ska de va mycket spetsigare än remmen .
spåret får inte va som remmen utan ska va djupare , remmen får inte bottna i spåret . enklast är å sticka ett spår sen ha ett vänster å ett högerstål till kanterna i rätt vinkel . eller snedställa toppsliden å fortsätta med stickstålet går åxå som nödlösning .
men de finns säkert lika många variationer som de finns svarvare .
viktigast är att kanterna håller rätt vinkel å att remmen inte bottnar , ska bara ligga an på sidorna . därav namnet kilrep, remmen ska "kila" fast sig själv för att inte slira.

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
14 år 11 månader sedan #21703 av jockson
Svar från jockson i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
Jo-jo...
Hade samma funderingar för några år sedan, men bestämde att köpa på Clas Olson - skulle bara för skojs skull testa att svarva dom i trä. Jag limmade ihop några plywoodämnen, skruvade dom på motorn ifråga och svarvade dom efter ögonmått. - Dom har sedan hållit i den anläggning för tillverkning av trädgårdsplattor jag hade tillverkat till idag (och håller än...)! (Likaså i min betongblandare och diverse andra manicker...)







RocknRoll forever
Bilagor:
  • abbe
  • abbe Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
14 år 11 månader sedan #21714 av abbe
Svar från abbe i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
ni har ingen industri linje på skolan? för då kunde du gå till dem och fråga
Mer
14 år 10 månader sedan #22542 av Jörgensen
Svar från Jörgensen i ämnet Fräsa/svarva kilremsspår i aluminium.
Jag har en (jätte) gammal svarv och bor hyffsat nära, jag är dock ingen van svarvare så hur resultatet blir är lite ovisst.

*Janne Jörgensen*
Sidan laddades på: 0.085 sekunder
Powered by Kunena Forum