Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Släta ut fjäderstål?

  • skarja
  • skarja Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #20526 av skarja
Släta ut fjäderstål? skapades av skarja
Har en liten fundering om det går att räta ut en bit böjt fjäderstål utan att smida eller smälta ner den?
Jag böjde en bit för hand mot benet och den gick av i 3 mindre bitar och smällde till benet rätt fint... *S*
Mer
15 år 1 månad sedan #20528 av kerk
Svar från kerk i ämnet Släta ut fjäderstål?
Det är härdat, så du kommer nog itne få samma spenst/styrka i det någon gång om du lyckats böjt det för mycket ... sprickbildningar etc. . speciellt om du böjer tillbaka det :)
Mer
15 år 1 månad sedan #20529 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Släta ut fjäderstål?
Alla material har en max brottgräns och sträckgräns, överstiger man den vid upprepningar så går materialet av eller förlorar sina egenskaper.
Dessa gränser bestäms vid härdningen och anlöpningen.

Kallsme´n
  • skarja
  • skarja Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #20542 av skarja
Svar från skarja i ämnet Släta ut fjäderstål?
Det är en tunn bit som jag funderade på att slipa ut en kniv av. Det var redan en kniv med böjt skär och handtag i ett så jag ville göra den helt plan. Har förut gjort småknivar i fjäderstål men har ingen plan bit nu... De blir alldeles lagom vassa och små nog att kunna ta med utan att ta upp onödigt utrymme!
Så man kan då nästan ge upp tanken på att böja tillbaka stålet... Kan ju ha en kniv som lätt böjd passar bakfickans form... *S*
Mer
15 år 1 månad sedan #20551 av Ingemar
Svar från Ingemar i ämnet Släta ut fjäderstål?
Att återta sin ursprungliga form, är ju fjäderns egentliga funktion. Skäll inte på fjädern för att den vill tillbaka till sitt ursprung! Tänk på vad som hände med fjädern innan den blev fjäder. Jag vill inte vara elak men "tänk"i flera led! Tråd av stål i en legering lämplig för härdning; 1770, 2090 eller liknande. lindas till en spiral. Denna spiral härdas med induktion. Enda sättet att ta ur härdningen och göra materialet arbetsbart är att hetta upp det

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
  • skarja
  • skarja Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
15 år 1 månad sedan #20561 av skarja
Svar från skarja i ämnet Släta ut fjäderstål?

Ingemar skrev: Att återta sin ursprungliga form, är ju fjäderns egentliga funktion. Skäll inte på fjädern för att den vill tillbaka till sitt ursprung! Tänk på vad som hände med fjädern innan den blev fjäder. Jag vill inte vara elak men "tänk"i flera led! Tråd av stål i en legering lämplig för härdning; 1770, 2090 eller liknande. lindas till en spiral. Denna spiral härdas med induktion. Enda sättet att ta ur härdningen och göra materialet arbetsbart är att hetta upp det

Ingemar


*S*
Jag bara funderade!
Hur mycket behöver man hetta upp stålet då?
Och det är ju ett plattjärn vi pratar om, 2mm tjockt och 30mm brett men jag förstår ju det där med trådliknelsen.
Sidan laddades på: 0.063 sekunder
Powered by Kunena Forum