Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Ännu mera smide [smida en axel utan under å öververktyg]

  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan - 15 år 5 månader sedan #18610 av Kallsmén
Här kommer en bildserie hur man smider en axel utan under å öververktyg.

Vi startade med ett ämne som var 115mm rundstång 190mm lång
detta sakll bli en axel som har måtten (¤130mm X 75) X (¤70mm X 200), det vill säga, att axeln har ett stort runt huvud och en liten rundtapp.

När utgångsmaterialet i det här fallet från början är för litet så måste man stuka ihop ämnet för att få
måttet ca 5mm större än det färdiga smidet, dvs ca 135mm runt.


Därefter lägger man det runda ämnet i ett halvrunt sänke, och gör en nedsättning med ett litet
rundjärn först.


Då får man en liten ansättning runt hela ämnet


Därefter så ökar man storleken på nedsättningsjärnen till önskat djup, i det här fallet ca 30mm


Nu har man fått en lika djup ansättning runt hela ämnet


Nu börjar man smida ner det som skall bli den lilla tappen, 70mm runt ca 200mm lång.
Man börjar med att smida den fyrkantig först, det är mycket lättare och går fortare om man smider den så först, innan man smider den åttkantig, för att sedan smidaq den rund.


Sedan följer smide i rundklämma till önskad dimension 700mm runt.


Sedan är axeln färdigsmidd med en snygg och skarp övergång mellan stora och lilla diametern.


En friformsmidd detalj med ca 5mm arbetsmån för svarvaren


Denna metod är oerhört flexibel och kostnadseffektiv om man skall ta fram ensatak ämnen
med stora diameterskillnader, istället för att sätta in en 130mm rundstång i en svarv å svarva bort 50%
av materialet, nu svarvas bara ca 5% bort.

Komentera å fråga gärna.

Kallsme´n
Last edit: 15 år 5 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
15 år 5 månader sedan #18614 av hansalex
Fin bildserie!! Jag har bara två undringar: Klarar du detta på en uppvärmning. 2 hur lång tid tar en axel att smida? ;D
Hans

Bra smed reder sej ett järn!
Mer
15 år 5 månader sedan #18615 av Lidskjalf
hej!

Imponerande att man kan smida så exakt måste jag säga!
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan - 15 år 5 månader sedan #18623 av Kallsmén
Jo då Hans, detta fixar man "lätt" på en värmning, å det tar ca 6-7minuter att banka till en sån där,
men det tar ca 20-25min att värma den till rätt temperatur, ca 1200-1250 grader.

Det är ganska viktigt när man smider tex axlar att dom är genomvarma samt att dom är
lika varma runt om annars är det väldigt lätt att tappen hamnar på ena sidan av ämnet,
å då menar jag ca 3-5mm exentriskt.
Å är det då lite arbetsmån pålagt så kan det bli för lite material att svarva bort på ena sidan.

Man anväder ett trekantigt järn som är lite rundat, dels för att få en vass kant plus att den runda delen på järnet skall driva materialt ut mot ändan.
Trekant järnet gör så att det inte blir några smidesveck när man smider ut tappen.
För när man smider i en maskinhammare så sträcks ju materialet åt alla håll även bakåt och åt sidorna,
detta gör att om man har för vass eller för rak kan på det man skall smida ut så kan det bli veck i smidet.

Kallsme´n
Last edit: 15 år 5 månader sedan by Kallsmén.
Mer
15 år 5 månader sedan #18625 av hansalex
:D Kul! Uppvärmningen sker i ugn antar jag, och hammaren är nog större än min 1,5 kilos. Jag kan riktigt se för mej hur hur ni knådar till den där järnbiten som vore den en degklump. 6 minuter sa du, undrar hur många smällar den hinner få på den tiden?

Bra smed reder sej ett järn!
Mer
15 år 5 månader sedan #18628 av snickarn
Imponerande hantverk! :) :)

Är det bara för materialbesparing ämnena smides eller blir det starkare om man smider oxå?

/Snickarn
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #18629 av Kallsmén
Det är dels materialbesparande plus att det ökar hållfasheten när man smider och sönderdelar slaggerna i materialet ännu mera än från valsningen.
Man brukar kall det för att man formar "tågan" i materialet för ökad hållfashet.

Kallsme´n
Mer
15 år 5 månader sedan #18642 av rocker
Det är väldigt intressant (och lärorikt) att följa dina dokumäntärer om hur olika saker tillverkas. Fortsätt med det Kallsmén.
Mer
15 år 5 månader sedan - 15 år 5 månader sedan #18669 av Melchior
Vad är precisionen på måtten? Svarvar man alltid ner sådana ämnen efter smidet eller är det så att det går att använda på en gång i vissa tillfällen? Jämför gärna med när du smider med över och underverktyg!

Imponerande är det i alla fall.

MVH
Emil

Emil Schönning
Last edit: 15 år 5 månader sedan by Melchior.
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #18670 av Kallsmén
För det mesta så svarvas alla ytor, även de som är smidda i verktyg.
Men i enstaka fall om det bara är luftytor så kan det i sällsynta fall lämnas smidda ytor på det färdiga ämnet, men som sagt högst sällan, i alla fall när det gäller sådant smide.
Anleedningen till att alla ytor svarvas är att man vill svarva bort eventuella ytfel, slagg, osv,
plus att om det är en roterande detalj så kan det uppkomma vibrationer pga obalans.

Ska försöka orda en videokamera att dokumentera smidet på åxå.


Kallsme´n
Mer
15 år 5 månader sedan - 15 år 5 månader sedan #18671 av jenlangs
Må bare si som min favoritt Kurt Olsson's kamerat (Arne): De e otroligt!!
Enligt smedjans forretningsidé er det besparandet av material + tillverkningstid som e forsen, så att seja, -
er det noen annan bedrift i hela världen som erbjuder detta?

Smidet stål blir jo kompakt (och hårdt) - er det svårt att svarva sen pga. detta?

Härdning/anløpning av axlar?

:-)
jens-erik
Last edit: 15 år 5 månader sedan by jenlangs.
Mer
15 år 5 månader sedan #18692 av dan610324
smitt eller valsat material är ungefär likvärdigt att maskinbearbeta , möjligen kan man ibland på stora serier märka mindre inneslutningar i materialet än i valsat material . men tror ju att stål är homogent men inte då , främst ser man detta i centrum på kapat materiel .

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #18693 av Kallsmén
Om det blir hårt att svarva i beror helt på värmebehandlingen och vilket stål man använder.
I det hät fallet använder vi ett Volvomaterial som heter V-2525-78, slutsiffran -78 står för att materialet är etappglödgat efter smidet.
En etappglödgning gör materialet, bättre struktur och därmed bättre skärbarhet vid svarvning.
ca 140-180hb efter en etappglödgning.

Alla material innehåller ju mer eller mindre slagger i olika former.
Med smide så hammrar man sönder slaggerna ännu mera än vid valsning, å på så sätt så blir materialet mera hållfast och "tätare" vid svarningen sedan.
Man får altså bättre ytfinish vid svarvningen.

Det enda jag vet är att vi är ganska ensamma om denna smidesmetod i stort sett hela norden.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.176 sekunder
Powered by Kunena Forum