Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Verktygssmide

  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 6 månader sedan - 15 år 6 månader sedan #18389 av Kallsmén
Verktygssmide skapades av Kallsmén
Tänkte visa hur det går till att smida ett stort verktyg till stora axlar som vi skall tillverka åt Volvo.

Man börjar med att svarva en kopia på axeln hur den skall se ut när den är färdigsmidd.
Jag brukar lägga på ca 1-2mm extra på ytan för verktyget krymper lite när det kallnar.

Halvmånen som är på första bilden är exakt lika som den stora diametern på mittendelen av axeln.
Denna kapar man på mitten och börjar slå ner lite försiktigt i verktygsämnet, i det här fallet naturligtvis
2541 ;D å storleken 230X150X85 mm, ca 24 kilo.

När man har slagit ner den en bit och snyggat till kanterna, tar men en runstång i det här fallet 80mm runt
och slår ner i mitten längs med verktyget.
Sedan värmer man om några gånger å gör om samma procedur ca 4-5gånger till man har slagit ner
halva halvmånen och halva runstången i ämnet.

Nu tar man och värmer upp dom båda verktygshalvorna å lägger axelpluggen i mellan under hammaren å dunkar på utav bara fan,
Man får ta ur axeln ocg justera kanterna, (slå ihop verktyget) lite grann å i med pluggen ett par gånger till
innan verktyget är färdigt.

Sedan när verktyget har svalnat så måste man slipa in och utgångarna på verktyget så det inte blir några vassa kanter som gör märken i smidesämnet.

Dessa axlar kommer att ha en smidevik på ca 34kg styck, å efter smidet skall dom kapas i båda ändar,
ca 40mm kapar man bort i varje ända, å den färdigsmidda axeln kommer att ha en färdig smidesläng på 560mm.











Lite finlir kvar men det får bli i morgon.


Kom gärna med frågor eller komentarer

Kallsme´n
Last edit: 15 år 6 månader sedan by Kallsmén.
Mer
15 år 6 månader sedan #18392 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Verktygssmide
Hej Kallsmén

Tycker det är lite löjligt små järnbitar Ni håller på med där uppe i skogarna.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 6 månader sedan #18396 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Verktygssmide
Japp, pluggen ligger lös mellan halvorna.

2541 naturligtvis Martin

Kallsme´n
Mer
15 år 6 månader sedan #18408 av Cegga
Svar från Cegga i ämnet Verktygssmide
Inga frågor bara komentarer asläckert

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Mer
15 år 6 månader sedan #18416 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Verktygssmide
Vore intressant att se hur du bearbetar ämnet sen innan du sätter det i sänket... om du gör det.

Och hur sitter de två delarna i hammaren sen?
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 6 månader sedan - 15 år 6 månader sedan #18429 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Verktygssmide
Det finns nog en bildserie här på Antracit hur man formar ämnet för innan man smider det i verktygen.

Kolla den här länken, http://www.antracit.se/forum/component/option,com_smf/Itemid,332/topic,2374.0 så förstår ni ungefär hur det går till i det här verktyget.
Lite mera försmide i det här verktyget eftersom det är mera dimensioner på denna axel.

Dessa verktyg sitter inte fast i hammaren dom här använder man precis som ett rundsänke, (rundklämma)
dom lägger man löst under hammaren å håller i med händerna.

Det skall svetsas skaft på öververktyget så att man kan hålli i det ordentligt, när man börjar banka.

Kallsme´n
Last edit: 15 år 6 månader sedan by Kallsmén.
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 6 månader sedan #18430 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Verktygssmide
sådär ja, nu är verktyget färdigsmitt.

Blev inte riktigt 100% men 98 i alla fall :D

Nu ska det bara slipas till med bättre radier ut mot kanterna för att det skall gå "lätt" att
snurra ämnet under smideningen i verktyget.

Bild kommer på det färdiga verktyget i morgon, (hoppas jag) ;D ;D



Kallsme´n
Mer
15 år 6 månader sedan #18433 av hansalex
Svar från hansalex i ämnet Verktygssmide
:o Verkligen imponerande. Kan knappt fatta att det går att smida så stora grejer? Att hantera dom när man ska dunka till dom lite si och så. Vilka vikter och vilken värme!! Jag är mållös!

Bra smed reder sej ett järn!
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #18453 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Verktygssmide
Nu är verktyget klart för provsmide som kommer att ske imorgon.
Som ni ser slipar man ganska stora radier på verktyget för att det skall gå så smidigt som möjligt,
(he he, smidigt, den va kul) att snurra ämnet medan man smider.
När man smider i så här stora verktyg sö försöker man utnyttja studsen som blir när man smider.
Man försöker alltså vrida ämnet när verktyget studsar upp efter varje slag, på så sätt går det "ganska lätt"
att vrida ämnet under smidets gång.

Fattas bara ett handtag som skall svetsas fast åxå, så sme´halvan har något att lyfta upp verktyget med
å samtidigt hålla i.

Kallsme´n
Bilagor:
Mer
15 år 5 månader sedan #18455 av hansalex
Svar från hansalex i ämnet Verktygssmide
:D Vackert som ett smycke! Morgondagen blir spännande!
Hans

Bra smed reder sej ett järn!
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #18463 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Verktygssmide
Då så, då var verktyget färdigt å provsmitt, å det blev nog som jag hade tänkt.
Både Volvo och jag blev nöjda med resultatet.

Här syns hur ämnet är förformat så att det skall passa ganska bra i verktyget



Så nu är det "bara" att lägga i ämnet emellan verktygshalvorna å börja dunka å slå samtidigt
som man vrider ämnet hela tiden under smidets gång för att det inte skall bli ovalt.

Efter man har smitt det i verktyget så smider man ändarna som är utanför verktyget i rundklämmor,
eller rundsänken, vilket ord man vill använda.


Här är der färdiga resultatet, en huvudaxel till ev växellåda i en Volvolastbil,smidd
på en värmning och ca 7-8minuters smidestid.


Efter detta skall dom kapas i både ändar för att få exakt rätt längd -+2mm, toleranserna är detsamma
på diametrarna alltså -+2mm men oftast så blir dom -+1mm.


Kallsme´n
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
15 år 5 månader sedan #18464 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Verktygssmide
;D Helt Klart

Tackar för den!!

Johan Sangberg
Mer
15 år 5 månader sedan #18465 av hansalex
Svar från hansalex i ämnet Verktygssmide
;D Ja! Applåd från mej också!

Bra smed reder sej ett järn!
Mer
15 år 5 månader sedan #18466 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Verktygssmide

Kallsme´n skrev: Efter detta skall dom kapas i både ändar för att få exakt rätt längd -+2mm, toleranserna är detsamma
på diametrarna alltså -+2mm men oftast så blir dom -+1mm.

Kallsme´n


Fixar du sådana toleranser utan att svarva dom?? I vilket fall är jag grymt imponerad över att du kan smida såpass exakt.

Ludde

Klurgubbe i unga år
  • Kallsmén
  • Kallsmén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 5 månader sedan #18468 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Verktygssmide
Jo då det går att smida med dom toleranserna, ibland har vi ännu snävare toleranser när det gäller smide av rostfria detaljer till båtar då är det ofta tal om tiondelars toleranser.
Men då är det oftast att man skall platta till en detalj till färdigt mått, å då får man vara nogrann,för materialet krymper ju en del när det svalnar åxå.

En sån här axel krymper ungefär 1mm på diametern och 3-5mm på totallängden när den har svalnat.

Rent friformsmide utan verktyg smider vi med 2-3mm toleranser, tex när man smider ringar eller brickor.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.110 sekunder
Powered by Kunena Forum