Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Spränga in mönster i stål

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 8 månader sedan #16734 av Melchior
Spränga in mönster i stål skapades av Melchior
Hej, såg just på http://www.smedjanramvik.se/ att smeden har gjort en skål med "insprängt" mönster från ett sikskelett. Är det så att han har lagt ett skelett på en stålplåt och sedan dragit av en dynamitgubbe ovanför.
Jag har hört talas om denna teknik förut, och sett några alster när blommor är insprängda i kopparplåt.

Jag kan inte understyka hur mycket jag skulle vilja vara med och göra något sådan!

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 8 månader sedan #16736 av SCB
Svar från SCB i ämnet Spränga in mönster i stål
Vi fösökte göra detta när jag gjorde lumpen.. Men en död råtta, trotyl och en ståldörr till ett skyddsvärn.

//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 8 månader sedan #16741 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Spränga in mönster i stål
Jag har pratat mig varm om detta ämne på kafferasten, så jag ska bannemig försöka fixa ett test. Några löv och en blomma kanske kan gå och testa med. Jag har några vänner som kanske kan ordna lite deg, så det kanske går att kavla ut och täcka lövet... hm, låter lite galet det här... men jag blev asladdad att testa.

Ska försöka få kontakt med den killen som hade gjort ett sådant test. En kopparplåt med en insprängd blomma i. Han kanske kunde fixa ett provskott. Han hade jobbat på FOA så han har kontakter.

Självklart kommer jag rapportera vidare om jag lyckas med ett test.

/E

Emil Schönning
Mer
15 år 8 månader sedan #16742 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Spränga in mönster i stål
Ramvikskålen är enligt uppgift från dess upphovsman gjord på följande vis:

1. En bit rostig(om man så önskar) och inte alltför tunn (kanske5-6mm) plåt placerades på marken (i det aktuella fallet isen på en vattensamling)

Ta till litet extra, så att du har mariginal att fixa till kanterna sedan.

2. Önskat organiskt föremål utplaceras på plåten (kanske var råttan litet för tjock? jag vet inte)

3. Ett (lagom tunnt) lager sprängdeg appliceras.

4. Säkerhetsavstånd, som vanligt 100 meter.

5. Efterbearbetning (eventuell oljebehandling, etc)
Mer
15 år 8 månader sedan #16743 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Spränga in mönster i stål
Finns massor av applikationer man anväder sig av sprängning när man skall foga samman material.

Tex, båtar, där skrovet har ett skrov av stål som sedan har en överbyggnad av aluminium.
Man spränger fast en aluminium skena på en stålbit sedan är det bara svetsa fast stålet och sedan börja bygga aluminiumöverdelen på båten.

Finns även något som kalls för srängdamask.

Kallsme´n
Mer
15 år 8 månader sedan #16746 av SCB
Svar från SCB i ämnet Spränga in mönster i stål
Jag har för mig att man behöver ett riktigt snabbt sprängämne. Ett långsammt sprängämne som t.ex sprängdeg, ammoniumnitratbas eller andra "byggsprängämnen" kan "smeta" ut motivet. En snabbare detonation ger en snabbare överföring av motivet. Men det var ett par år sedan jag läste om detta så jag ska inte svära på att det är så..

Och ja. Råttan var nog alldeles för stor som motiv. Det var den abslout största råtta jag någonsin har sett, rent groteskt stor faktiskt! Och så hade vi ju inte något "ark" av sprängämne utan använde oss av ihoptejpade trotylstavar.. Men det var ju kul ändå!

//Olof Nilsson
Mer
15 år 7 månader sedan #17232 av Myring
Svar från Myring i ämnet Spränga in mönster i stål
Pentyl borde väl funka bra om det behövs ett snabbt sprängämne, annars finns det väl en uppsjö olika sprängdegsvarianter med olika detonationshastighet.

Mer
15 år 7 månader sedan #17233 av georg
Svar från georg i ämnet Spränga in mönster i stål
SCB -
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
15 år 7 månader sedan #17256 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Spränga in mönster i stål
Har fått kontaktinformation av tillverkaren av skålen. Ska ta och ta reda på vad för sprängämne som han har använt så det blir rätt från början. Sedan hoppas jag på att min kompis med sprängcert kan köpa ut rätt sorts sprängämne.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
15 år 7 månader sedan #17259 av dan610324
Svar från dan610324 i ämnet Spränga in mönster i stål
vi får väl hoppas att råttan var groteskt stor före sprängningen; för annars var det dåligt laddat : men av beskrivningen att dömma med hoptejpade gubbar ( pluralis )

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
15 år 7 månader sedan #17260 av SCB
Svar från SCB i ämnet Spränga in mönster i stål
Melchior. Håll oss underrättade om hur det går! Typ av sprängmedel, kostnader m.m...

//Olof Nilsson
Mer
15 år 4 månader sedan - 15 år 4 månader sedan #19485 av Ebola
Svar från Ebola i ämnet Spränga in mönster i stål
Jag tänkte belysa det här ämnet igen eftersom praktiserade 6 mån i smedjan och var med när Tor sprängde in både löv och fiskskelett (och kombinationer som skapade fiskskelett med monstroösa huvuden med rosentaggar som tänder) i plåten :)

Det gick till precis som EW beskriver det. Vi valde ut vad vi ville spränga in och lade ut det på en 5 mm plåt han hade fiskat upp ur havet. Sen kavlade vi ut sprängdeg i lagom mängd, vilket han avgjorde :P Sen la vi det på en 10 cm tjock plåt i en sandgrop på hans gård, täckte det med telefonkataloger och gömde oss bakom en liten kulle 30 m bort :) Kaboooooom!

Det som händer (enligt Tor) är att materialet får ett ca 10000 m/s tryck mot plåten, vilket skapar en enorm hetta som gör att lövet eller fiskbenen desintegrerar omedelbart och gör att plåten reser sig, inte trycks in och skapar mönstret. Så det tuffa med den här metoden är att mönstret faktiskt står ut ifrån plåten, inte trycks eller "stansas" in.

Vi testade även det här på 3-4 mm aluminiumplåt med en ganska intressant effekt. Plåten blev helt platt där degen legat medans den var helt intakt på de ställen som inte varit täckta, samtidigt som mönstret efter löven stog upp väldigt mycket i mitten.

Att få praktisera i Tors smedja var en sjukt intressant tid kan jag lova! Snubben är helt besatt av saker som smäller högt, därav kanonerna han har, som vi oxå roade oss med. (blandat med obskyra kemiska reaktioner och resor rakt ut i skogen eller in i små Golfar med hans Volvo Valp :)

Den version av råttan som SCB skriver om fungerade troligtvis inte eftersom dörren pajjade, råttan var för tjock (skelettet hade nog fungerat) och sprängmedlet inte täckte ämnethelt och hållet.

Hoppas att mitt svar belyser ämnet lite mer och fråga gärna om ni undrar något särskilt så ska jag försöka svara :)
Last edit: 15 år 4 månader sedan by Ebola.
Mer
15 år 4 månader sedan #19486 av SCB
Svar från SCB i ämnet Spränga in mönster i stål
Tack för beskrivningen!! Det måste ha varit en underbar praktik!

//Olof Nilsson
Mer
15 år 4 månader sedan #19489 av Ebola
Svar från Ebola i ämnet Spränga in mönster i stål
Haha! Oja!
Sidan laddades på: 0.102 sekunder
Powered by Kunena Forum