Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
Trecylindriga ånglok
- folkabo
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
17 år 11 månader sedan #16760
av folkabo
Keep the blues alive
Trecylindriga ånglok skapades av folkabo
Skickar över ett par bilder på ett trecylindriskt ånglok som jag tagit på Tekniska Muséet i Berlin. Detta exemplar är tillverkat i Berlin 1935. Loket väger 200 ton och marschfarten är 130 km/tim. Toppfarten är 150 km/tim. Drivhjulen är två meter i diameter. Ångarbetstrycket är 16 bar och de tre cylindrarna har en diameter på 50 cm. Den tredje cylindern är placerad mitt under ångpannan.
Keep the blues alive
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
17 år 11 månader sedan #16782
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Trecylindriga ånglok
Jag hoppas du menar loket SCB
Kallsme´n
Kallsme´n
- Ludwigo
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 282
- Tack mottaget: 0
17 år 11 månader sedan #16805
av Ludwigo
"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911)
Svar från Ludwigo i ämnet Trecylindriga ånglok
Oj, mäktigt! Ännu ballare blir det ju när man tänker på hur det är tillverkat!
"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911)
- SCB
- Offline
- Moderator
17 år 11 månader sedan #16806
av SCB
//Olof Nilsson
Svar från SCB i ämnet Trecylindriga ånglok
...Undrar vilken kolförbrukning man har på ett sånt lok...
//Olof Nilsson
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
17 år 11 månader sedan #16809
av Johan Sangberg
Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Trecylindriga ånglok
;D
Admin gillar ju "rost" åxo. Kombinationen Ånglok och rost kan man studera i Sydafrika där man använde Ånglok in på 1980-talet pga oljeembargo och billigt stenkol på hemaplan. Här en länk till Train Graveyards varav admin besökte en sådan 1979. Mäktigt...
Admin gillar ju "rost" åxo. Kombinationen Ånglok och rost kan man studera i Sydafrika där man använde Ånglok in på 1980-talet pga oljeembargo och billigt stenkol på hemaplan. Här en länk till Train Graveyards varav admin besökte en sådan 1979. Mäktigt...
Johan Sangberg
- Patrik
- Offline
- Platinum Boarder
17 år 11 månader sedan #16865
av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Trecylindriga ånglok
Jag åkte själv ånglok i Zimbabwe på 1990! Då användes det fortfarande där... Inga långa elledningar nån stans...
/Patrik
/Patrik
- marberg
- Offline
- Platinum Boarder
17 år 11 månader sedan #16868
av marberg
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Svar från marberg i ämnet Trecylindriga ånglok
Å jag åkte ångtåg kors o tvärs i Indien i början på 80-talet. Ett toppen sätt att luffa. Lungt och fint, man han se vad som pågick utanför föstret. Många av stoppen blev också långa för diverse bungkring så man chans att se byar som man inte hade en aning om att dom existerade.
Å en gång en mörk natt i Nicaragua fick jag lift med ett stort j-a lok som jag stoppade med hjälp av en ficklampa, fast det var ett disellok så det räknas väl inte
Å en gång en mörk natt i Nicaragua fick jag lift med ett stort j-a lok som jag stoppade med hjälp av en ficklampa, fast det var ett disellok så det räknas väl inte
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Sidan laddades på: 0.102 sekunder