Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Att smida en ring

  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 2 månader sedan #6291 av Melchior
Att smida en ring skapades av Melchior
Hej, jag undrar om det är någon vänlig själ som har lust att visa hur man smider en ring? Dvs väller ihop ringen? Jag skulle väldigt gärna lära mig det men tycker det är svårt att få tag i bra instruktioner?

Att välla ringar nämes bara i förbifarten, som om det är gymnasikunskap, jag har väldigt svårt att få vällningar att funka, så jag behöver träna massor!!!

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
17 år 2 månader sedan #6320 av kerk
Svar från kerk i ämnet Att smida en ring
Vet inte vad det är för ringar du talar om men.

Har provat välla en damasksmiden ring jag gjorde, med väldigt dåliga resultat ... vad jag ser de gör när de gör ringar är att de smider ut ämnet till en lagom stor rund stång (iallafall det jag hittat för damask ringar) sen svarvar de ned utsidan och borrar hålet i insididan (eller svarvar det med då). Blir väldigt fint men vet själv hurd et är att behöva blanda in modärna maskiner i något man gör .. jag gillar det inte när det blandas med smidet :>

Eller om det bara är en järn ring så böj ihop den så att ändarna är rätt nära varandra, platta till ändarna lite, raspa av dem eller något för att få bort glödskalen, på med borax, böj ihop hela paketet så de ligger tätt, (de ska ligga omlott så vällfogen blir tjockare än själva materialet, in i värmen och värm upp det, vet inte riktigt om du kanske behöver ha på mer borax det gör du som du vill tror jag .. jag är ingen expert men såg ut som ingen ville svara så jag tänkte jag kan bra iallafall :> Värm upp till välltemp (har hört man inte ska behöva vänta tills gnistor men jag har då inte lyckats välla en enda bit utan att jag fått se en gnista först. kan någon förklara det för mig?). knacka föriktigt ihop bitarna först uppifrån på mitten och sen utmot kanterna, om det svalnar ojämnt (så du ser att det är bitar som inte är ihopvällda) så på med mer borax och in igen.

Nu kommer jag säkert få massvis med kritik från de mer erfarna men så går det när de vätrar svara! :P

Btw, var lte mer specifik för vad för ringar du vill välla.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 2 månader sedan #6322 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Att smida en ring

Melchior skrev: .......Dvs väller ihop ringen? Jag skulle väldigt gärna lära mig det men tycker det är svårt att få tag i bra instruktioner?

Att välla ringar nämes bara i förbifarten, som om det är gymnasikunskap, jag har väldigt svårt att få vällningar att funka, så jag behöver träna massor!!!

MVH
Emil


Hej Emil

Tekniken att välla skiljer sig inte åt beroende på om det är en ring eller något annat. Själva vällningen kan du ju läsa om i denna utmärkta beskrivning från SCB.

http://www.antracit.se/forum/index.php? ... pic=1902.0

Sedan är det ju så att ringar är ett väldigt vitt område. Men varför inte prova att välla raka enkla mjukjärnsbitar först för att sedan göra "ringar" som du väller ihop.

mvh
Johan

Johan Sangberg
Mer
17 år 2 månader sedan #6324 av joel
Svar från joel i ämnet Att smida en ring
ja som kerk sa, så mät ut så att du får rätt längd sedan stukar du bägge ändarna lite samt gör två platta ytor som kan vällla mot varandra. Gör vällytorna så att de ligger liksom på sidan av ringen så att du lätt kommer åt både att värma och slå när ringen ligger plant horisontellt.

Kerk, välltemperaturen är lite olika på olika stål beroende på dess legeringar. Det är väl framförallt när du väller stål med hög kolhalt tillexempel till damaskknivar som en lägre temeratur används då det är lättare hänt att det brinner upp och blir keso av det. Det faller liksom sönder vid en lägre temperatur. Det går att välla i en temperatur kall nog för att inte göra några gnistor. Gasolässjan är ett bra exempel på detta för i den får du aldrig några gnistor. Min teori är att gnistorna egentligen är en indikation på att ytan på stålet är lite för varm och att gnisttemeratur i teorin aldrig behövs. Gnistor får du som sagt bara i koläsjjan(?), och du får dem oftast bara på den sida som ligger ner mot inblåset. Du har ju aldrig gnistemperatur i hela ämnet för då har du bränt upp det, alltså tror jag att gnistrvärmen i sig är "falsk" eftersom att den endast är ytlig och borde tyda på en ojämn eller snarare för snabb värme eftersom att insidan på ämnet inte uppnår denna tempen och värmen alltså är ojämn. Slutsatsen är alltså att välltemperatur ligger under gnistgränset (jag vet inte hur långt) dock så kan gnistorna vara en bra indikation på att det är nog varmt. Men jag tror att om man använder gnistorna som indikation till vällning, så bör man försöka hålla så att gnistor kommer svagt runt hela ämnet samt hålla denna temperatur ett tag så att den kan sjunka in så att man vet att man har jämn värme runt hela och att det inte fortfarande är kallt inuti eller på någon av sidorna. Detta gäller framförallt för stora ämnen.

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 2 månader sedan #6325 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Att smida en ring
Okay, då förstår jag lite mer om ringvällning, men jag undrar lite närmre hur man gör när man gör iordning ändarna på ringen för att få vällningen att ta ordentligt. Att platta ut ändarna på rundstången lite för att sedan välla ihop... jag förstår inte riktigt hur man gör då. Ska ändarna se ut som en halv rundstång?

Hm, ska testa på lördag att göra några ringar, om det inte funkar bra så får jag vänta tills smideshelgen i Granbergsdal så får SCB visa var skåpet ska stå. ;)


/E

Emil Schönning
Mer
17 år 2 månader sedan - 17 år 2 månader sedan #6326 av kerk
Svar från kerk i ämnet Att smida en ring
[url=hxxp://www.metalwebnews.com/howto/blacksmith/farmshop.html]hxxp://www.metalwebnews.com/howto/black ... mshop.html[/url]

Pga fel i forumet får du byta ut xx i hxxp till tt, länken blir cp om jag pastar den direkt som den är :/

Titta den online "boken", där väller de kedjelänkar, vilket fungerar under samma prinsip som en ring, fast en ring smider du rund senare :P
Last edit: 17 år 2 månader sedan by kerk.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 2 månader sedan - 17 år 2 månader sedan #6334 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Att smida en ring
Tyvärr inträffar det fortfarande att länkar (och text) får en del skumma mellanslag i sig detta gäller enen denna länke.

Prova att klippa in denna länken´.
http://www.metalwebnews.com/howto/blacksmith/farmshop.html#anchor_chapter21

eftersom mellanslaget (som inte syns) byts ut till %20
http://www.metalwebne%20ws.com/howto/blacksmith/farmshop.html

Johan Sangberg
Last edit: 17 år 2 månader sedan by Johan Sangberg.
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 2 månader sedan #6336 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Att smida en ring
Tackar så mycket, det där var något att bita i, mycket bra information.
Tack admin för ditt jobb med alla länkar. ;)

Ska testa på söndag!

/E

Emil Schönning
Mer
17 år 1 månad sedan #6363 av SCB
Svar från SCB i ämnet Att smida en ring
Ett litet tips om du snabbt vill se resultat när du övar vällning är att använda dig av riktigt gammalt välljärn/bonnjärn/blötjärn/lancashirejärn eller vad man nu kan tänkas kalla det där du bor.
Det är ett helt underbart material att arbeta med, skall smidas rejält varmt och vällas ännu varmare. Det gör inget om det börjar komma gnistor.
Otroligt lätt att välla, nästa så att det fäster bara om man står och stirrar på ämnena en stund. Jag har några bitar som man inte ens behöver fluss för att välla ihop.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 1 månad sedan #6364 av joel
Svar från joel i ämnet Att smida en ring
lite off topic, men exakt vad är det som gör att det lancashirejärnet har de egenskaper som det har?

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 1 månad sedan #6366 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Att smida en ring
Jag har dålig koll på vad det är som gör det... Men det är trådigare om jag uppfattat det rätt?!

Jag har en hög med rälsspik.. och en gammal lancashire bit som går att använda... ska testa.

ska försöka välla ringen på söndag. Ska bli intressant.

Om jag kommer ihåg ska jag ta med kameran också.

/E

Emil Schönning
Mer
17 år 1 månad sedan #6369 av SCB
Svar från SCB i ämnet Att smida en ring
Gammalt välljärn innehåller ganska mycket Kisel och andra slaggbildare från tillverkningsprocessen som bildar ett inbyggt flussmedel. Att kolhalten dessutom kan vara extremt låg gör ju att det är väldigt okänsligt för höga temperaturer.
Dessa två egenskaper bidrar dessutom till att det inte rostar lika snabbt som modernt stål.

Jag har gjort en analys på en bit välljärn och den innehöll 0.03% kol och drygt 3% Kisel (Kisel i form av SiO. D.v.s sand.)

Håller just på med att smida ett gäng ringar till ett spel, Jag väller ihop bitar av ett gammalt rostigt tunnband som jag hittade i skogen. Funkar jättebra! Mycket roligare än att välla ringar av 6mm köperundstång.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 1 månad sedan #6404 av SCB
Svar från SCB i ämnet Att smida en ring
Så här gör jag mina ringar. På bilden har jag vällt samman ett gammalt tunnband men vanligtvis använder jag grövre ämnen som jag smider ner till lämplig dimension.
Tänkte bara att det kunde vara kul att göra något av alla gamla tunnband jag hittade i skogen häromveckan..


//Olof Nilsson
  • Fish
  • Fish Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 1 månad sedan #6414 av Fish
Svar från Fish i ämnet Att smida en ring
Hei. Nå er det etter helgen, så du har nok fått smidd ringene dine nå. Allikevel vil jeg fortelle om det som funker for meg. Først skal jeg prøve å visualisere det litt. Legg høyre hånd i venstre med tommelen på motsatt side. Da du ser hvordan hendene dine overlapper hverandre. . Massen som håndbakene danner må du stuke opp før du tynner ut spissen på stanga Fingertuppene er enden på jernstanga, og disse smir jeg så tynne jeg kan. Så er det bare å bøye til ringen og sveise. Selv venter jeg til jeg får noen brannstjerner. Dette for å være sikker på at emnet er gjennomvarmt. Hvis du får litt dimensjonsminsking etter sveiseskjøten har du tatt en for stor varme og brent bort noe av stanga som ikke er stuket.
Lykke til :D
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 1 månad sedan #6438 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet Att smida en ring
Nu är det gjort, jag smidde tre ringar i söndags, två av 8mm 1312 och en av någon gammal järnstång som låg i smedjan, ca 15mm i diameter.

Det tog ca tre vällningar innan jag fick ihop ringen, vällfogen sprack när jag försökte smida ut formen på ringen. Det gäller att ha fogen i rätt linje i ringen. Om det behövs smidas ut för mycket så sprack vällfogen upp. Så ju mer ringen är "ringformad" desto lättare blir det att smida ut fogen. 

Ringarna blev bra, fogarna syns litegrann men det anser jag vara godkänt. Något mindre matrial i fogarna, så jag ska försöka att inte smida ut fogen för mycket nästa gång. Det blev lite för varmt ibland också, så jag fick några bubblor... men det är bara "charmigt".

Men jag måste säga att det gick bättre än vad jag trodde, tack vara er upperliga hjälp med vällningsinstruktioner. Mycket kul att översätta teori till fungerande praktik!

/E

Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.096 sekunder
Powered by Kunena Forum