Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
Från skrot till kolv
- folkabo
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
16 år 10 månader sedan - 16 år 10 månader sedan #23808
av folkabo
Keep the blues alive
Från skrot till kolv skapades av folkabo
Fick lite tid över och passade då på att tillverka en kolv till en motor. Cylinderdiametern är 2", vilket motsvarar ca 50,8 mm och kolvens diameter är 50,75 mm. Har gjort ett liet bildspel som jag lagt på YouTube. Som ni ser är gjutsanden väldigt krovkornig. Den innehåller mycket skräp i form av krossade kärnor, cement m.m. Dags att åka ner till grustaget och hämta några hinkar med ny fin sand.
[youtube] www.youtube.com/v/e59oFKNP1YE [/youtube]
[youtube] www.youtube.com/v/e59oFKNP1YE [/youtube]
Keep the blues alive
Last edit: 16 år 10 månader sedan by folkabo.
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 10 månader sedan #23811
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Från skrot till kolv
Kul å se. Snyggt jobbat.
Har du slagit din lärling idag ??
- Ugluk
- Offline
- Junior Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 28
- Tack mottaget: 0
16 år 10 månader sedan - 16 år 10 månader sedan #23813
av Ugluk
Last edit: 16 år 10 månader sedan by Ugluk.
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 10 månader sedan - 16 år 10 månader sedan #23820
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Från skrot till kolv
Synd att jag inte visste att du fanns när jag renoverade min TWN BOSS mc ,från 1954
Hade stora svårigheter att få tag i nån som kunde gjuta kolvar i rätt material.
jag kanske återkommer när jag hittat nåt nytt objekt Folkabo ;D
Min hoj
http://www.autogallery.org.ru/k/t/54twnBoss350cc_with1952SteibLS-200_2takt16hp3800rpm4speed177kg1330wb2carb128kmh4_6L100km_RogerLund.jpg
Kallsme´n
Hade stora svårigheter att få tag i nån som kunde gjuta kolvar i rätt material.
jag kanske återkommer när jag hittat nåt nytt objekt Folkabo ;D
Min hoj
http://www.autogallery.org.ru/k/t/54twnBoss350cc_with1952SteibLS-200_2takt16hp3800rpm4speed177kg1330wb2carb128kmh4_6L100km_RogerLund.jpg
Kallsme´n
Last edit: 16 år 10 månader sedan by Kallsmén.
- folkabo
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
16 år 10 månader sedan #23821
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Från skrot till kolv
Det var en tjusig cykel. Hur många timmar har du lagt på den? På tal om legeringar så har jag ingen aning om vad dom blandar i aluminiumet när de gjuter kolvar. Om man skall vara riktigt noggrann skall man nog gå till en bilskrotare och få tag i några bilkolvar som man kan smälta och gjuta med. Jag blandade i alla fall in några procent zink. Har provkört motorn en halvtimma och det verkar fungera helt OK.
Keep the blues alive
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 10 månader sedan #23823
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Från skrot till kolv
Ja du Folkabo
Allt för många timmar lade jag nog ner egentligen.
Renoverade den till utställningsskick å vann ett flertal renoveringspriser med den,
bla Classicmotor, Best i show 1992-95 ;D
Men jag är ingen putsbög utan jag använder mina grejor rätt flitigt.
Jo då, vi tog dom gammla kolvarna som var spruckna ock ytterligare några kolvar till gammla tvåtaktare
och smälte om.
Kinne metallgjuteri hjälpte mej den gången.
kallsme´n
Allt för många timmar lade jag nog ner egentligen.
Renoverade den till utställningsskick å vann ett flertal renoveringspriser med den,
bla Classicmotor, Best i show 1992-95 ;D
Men jag är ingen putsbög utan jag använder mina grejor rätt flitigt.
Jo då, vi tog dom gammla kolvarna som var spruckna ock ytterligare några kolvar till gammla tvåtaktare
och smälte om.
Kinne metallgjuteri hjälpte mej den gången.
kallsme´n
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 10 månader sedan #23824
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Från skrot till kolv
Om uttrycket "när man slutar lära sig slutar man leva" stämmer, så kan jag lungt konstatera att det fortfarande finns en del kvar att lära och således en hel del liv kvar
Har du slagit din lärling idag ??
- folkabo
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
16 år 10 månader sedan #23883
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Från skrot till kolv
Så här såg det ut när jag provkörde motorn med den nya kolven monterad.
[youtube] www.youtube.com/v/rBw-9i_K0OU [/youtube]
[youtube] www.youtube.com/v/rBw-9i_K0OU [/youtube]
Keep the blues alive
- mr_president
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1269
- Karma: 3
- Tack mottaget: 4
16 år 10 månader sedan #23884
av mr_president
Har du slagit din lärling idag ??
Svar från mr_president i ämnet Från skrot till kolv
Inte nog med att du gjuter å fixar. Du gör Youtube videos med blues musik oxså.....snacka om RESPEKT....
Snart ger du väl ut en freeware operativ system som slår ut Linux å Windows oxså ...
Snart ger du väl ut en freeware operativ system som slår ut Linux å Windows oxså ...
Har du slagit din lärling idag ??
- SCB
- Offline
- Moderator
16 år 10 månader sedan #23888
av SCB
//Olof Nilsson
Svar från SCB i ämnet Från skrot till kolv
Verkligen coolt!
Men jag blev lite nyfiken på generatorn, är det ett hemmabygge också? Hur sköter du i så fall spänningsregleringen när lasten ökar?
Men jag blev lite nyfiken på generatorn, är det ett hemmabygge också? Hur sköter du i så fall spänningsregleringen när lasten ökar?
//Olof Nilsson
- folkabo
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
16 år 10 månader sedan #23889
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Från skrot till kolv
Generatorn är en vanlig trefasmotor, en raritet från den gamla motorfabriken Elektromekano i Helsingborg. Den jobbar mot tre kondensatorer som är placerade i den lilla lådan intill ljuddämparen. Detta arrangemang kallas Asynkrongenerator. Den enda reglering som finns är en tunn fjäderbelastad aluminiumplåt som sitter inuti fläktkåpan. När varvtalet går ner p.g.a. att belastningen ökar, påverkas aluminiumplåten av minskat luftflöde från fläkten, och då drar den på mera gas. Det är ju en väldigt enkel typ av reglering men den funkar hjälpligt. Håller på att klura på en helt annan typ av reglering till ett eventuellt kommande projekt med en större motor och en större generator. Funderar på att avkänna strömförbrukningen som i sin tur på något sätt får påverka gaspådraget.
Keep the blues alive
- Kallsmén
- Offline
- Platinum Boarder
16 år 10 månader sedan #23891
av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Från skrot till kolv
Funkar ungefär som en gräsklippare då
Kallsme´n
Kallsme´n
- folkabo
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
16 år 10 månader sedan #23894
av folkabo
Keep the blues alive
Svar från folkabo i ämnet Från skrot till kolv
Javisst. Motorn är en engelsk Suffolk och den har suttit på en gammal cylinderklippare.
Keep the blues alive
- Ludwig
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1020
- Tack mottaget: 0
16 år 10 månader sedan #24068
av Ludwig
Klurgubbe i unga år
Svar från Ludwig i ämnet Från skrot till kolv
Chit vad frän du är folkabo! När du både kan gjuta, fixa el och bearbeta tycks du ju kunna knåpa ihop det mesta.. riktigt häftigt.
/Ludde
/Ludde
Klurgubbe i unga år
Sidan laddades på: 0.107 sekunder