Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Noterat från träffen (Mer planer)

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 2 månader sedan #3835 av Johan Sangberg
Noterat från träffen (Mer planer) skapades av Johan Sangberg
Hej Roger

Tack för senast!! Otroligt snöande på hemvägen men det löste sig!!


Mötet va bra så nu får vi planera vidare.
Skall man hålla föreläsningar i lokalen verkade det vara max 50 st som kom plats? 3 eller 4 föreläsningar på dessa två dagarna borde vara OK?
Film, dia mm. Jag kan själv tänka mig att prata om just Antracit då!

Flera ässjor och lite smide (prova på) vid hyttan!! Verkade som om Kenth ville hålla i detta? SCB Olof kanske kan hålla i arrangemanget runt föreläsningar och lokalen?

Sen va det detta med lufthammaren. Lotteri eller Auktion kan ju vara en utmärkt grej. Lägsta pris måste du ta fram då? Blir det överskott får vi väl dela eller något!?

Kan du hålla i aktiviteter runt din smedja?

Då har vi sammantaget 3 olika "stationer" att hålla till vid!

1 Hyttan. (Kenth)

2 Idrottsplanen. Föreläsningarna (SCB)

3 Smedjan. (Roger L)

Det behövs utrustning på de olika platserna.

Utställningar och GAlleri för försäljning får vi komma fram till senare.

Vi behöver dessutom ta ut en avgift för föreläsning, marknad, smidesaktiviteter? Det behöver dessutom maximeras dessutom. Inte fler en 100. Andra får strosa runt i kollukten!??

Vi kanske behöver hägna in vissa områden?

Jag lägger detta på Antracit också så de andra kan komentera. Nu har vi ju lite att fördela.

Vi bör ha ett preleminärt program klart innan Mars utgång?! Där kan vi även samla ihop lite om boende (tält, vandrarhem mm.) kringevenemang, tågebana, kolbullarna mm.mm. Här får vi hjälp av Karin Varg och Byalaget!!??

Du, jag tycker inte att man skall flytta något från byalaget, typ grönsaker vid hyttan eller så!


Vi skall nog ha lite kvällsaktiviteter oxå? För de som stannar över natten liksom. Det verkar som att boendet blir vid indrottsplatsen så då kan vi kanske hålla till där. Det är väldigt effektfullt med smide i kvällsmörker.
Vänligen
Johan

Johan Sangberg
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 2 månader sedan #3836 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)

Johan Sangberg
Mer
20 år 2 månader sedan #3837 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)
Hej

Tänkte fylla på lite från Admins resonemang.

<b>Lufthammaren</b>
Vore ju mycket trevligt att ha en bland alla fältässjor vid hyttan för att ge alla smeder möjlighet till att hoppa på lite mer krävande arbete.

<b>Lotteri</b>
Visst, kanske två en på lördag och en på söndag. Vinsterna bör vara smidesprodukter (köpa, tigga, skänkta??)

<b>Auktion</b>
Visst, på söndagen. Det bör också vara smidesprodukter samt verktyg mm som en smed behöver. Undrar om det skall vara lite fina grejor som håller kvar folk till söndag em? Vi får nog gå ut på tiggar strået samt köpa och ta emot gåvor?

<b>Tre stationer</b>
Tycker jag verkar bra. Eventuellt utöka med någon då vi ser hur marknad och utställning och galleri utvecklar sig.

<b>Hyttan Kenth Ansvarig</b>
Helt ok för mig. Jag börjar med att fundera över en inbjudan till smeder som vi vill ska komma samt ta emot anmälningar från dem som är intresserade.

<b>Utrustning</b>
Det är rätt. Vid hyttan diskuterde vi det här med kol samt en lufthammare. Hoppas att det här med kol löser sig (SCB). Har också tänkt på någon som handlar med järn (Tibnor) som kanske kan förse oss med järnbitar i olika varianter. Dessutom behöver vi nog någon form av avspärrning för att det inte skall hända någon olycka med att något litet barn bränner sig eller något i den riktningen. Har funderat kring ett magasinstält där vi kan erbjuda plats för några att hålla till om de skulle behöva skyl.

<b>Utställning och Galleri</b>
Skulle det kunna vara inne i hyttan på olika platser. Krävs belysning då tror jag. Annars tycker jag det då blir rätt miljö.

<b>Avgift</b>
Det är riktigt. Vi kommer att få lägga ut en del fram till det startar.
Avgift för att lyssna på en föreläsning.
Avgift för attför att få ställa ut.
Avgift för att få stå och smida.
Avgift för att få ha ett stånd att sälja.
Auktion och lotteri är också inkomstkällor. Men till detta behöver vi kankse köpa grejor??

<b>Hägna in vissa områden</b>
Det har jag nämnt tidigare att det behövs. Jag tror dessutom att vi måste tänka lite på övrig säkerhet över natten mellan lördag och söndag. Någon form av bevakning kanske behövs?

<b>Kommentarer</b>
Vore mycket trevligt om övriga kan ge oss tips samt anmäla sig att delta både som smed och/eller besökare.

<b>Program till slutet på mars</b>
Det skall bli. Jag bidrar med det jag tänker mig.

<b>Boende</b>
Jag tycker som du att husvagnar, husbilar och eventuella tält kan ställas upp vid idrottsplatsen för det är ju bara fem minuters gångväg till Hyttan och fem till smedjan.

<b>Mat</b>
Skall vi se till att smederna m.fl. får lunch både på lördag och söndag?

<b>Kringevenemang</b>
Vi får pressa på byalaget att komma ut med sitt program som vi kan ta med det i vårt, likaledes att de kan ta med vårt i deras program. Det här kommer att bli roligt.

<b>Byalaget</b>
Funderade över om de kan hjälpa till att sälja lotter. De känner säkert också någon som kan hålla i en auktion. De skulle också kunna hjälpa till med en skiss över området så att man kan planera var olika saker kan stå. De kan ju då också ge oss sina anvisningar var vi får hålla till.

<b>Grönskasmarknaden</b>
Jag tycker som du att den kan vara kvar under lördagen. Jag kan förstå om de själva vill flytta den för att sprida på attraktionerna.

<b>Kvällsaktiviteter</b>
Smidesfest på lördag kväll tycker jag är given.

<b>Antracit Smidesmästare 2004</b>
Vi kanske skall ha en tävling bland smederna genom att de under lördagen smider något som lämnas in lördag kväll. En jury utser under söndagen "Antracit Smidesmästare 2004".

<b>Fundering runt Hyttan</b>
Olika kategorier; knivsmide, bruksföremålssmide, vikingasmide, vapensmide, souvenirsmide, smyckesmide, verktygssmide, konstsmide grupperade på planen utanför Hyttan i olika grupper. Jag tror att det gör det lättare och mer överskådligt. Runt varje sådan gruppering eller hela platsen gör man en liten avspärrning för säkerheten.
Smederna vill förmodligen att deras marknadsstånd inte finns allt för långt bort från dem själva vilket ju också går att ordna.

Lite funderingar att kommentera.

mvh/kenth
Mer
20 år 2 månader sedan #3838 av SCB
Svar från SCB i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)
Fler tankar om träffen.

Prova-på smide för allmänheten:
1-2 ässjor med städ samt instruktörer där besökarna kan prova på smide.
Att låta folk prova på lite hur som helst kan bli tråkigt om det skulle hända något. (upplys om att smidet sker på egen risk)
Jag har ev. en fältässja och ett 40Kg städ att låna ut till detta.
Vilka ska vara instruktörer?

Ässjor där enbart "Antracitare" får smida?

Marknadsförsäljning:
15-20% av försäljningen borde man nog kunna ta ut?
Hur många smidande försäljare? Blir det för mycket rök så skrämmer man bort besökarna.



//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Mer
20 år 2 månader sedan #3839 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Fler tankar om träffen.

Prova-på smide för allmänheten:
1-2 ässjor med städ samt instruktörer där besökarna kan prova på smide.
Att låta folk prova på lite hur som helst kan bli tråkigt om det skulle hända något. (upplys om att smidet sker på egen risk)
Jag har ev. en fältässja och ett 40Kg städ att låna ut till detta.
Vilka ska vara instruktörer?

Ässjor där enbart "Antracitare" får smida?

Marknadsförsäljning:
15-20% av försäljningen borde man nog kunna ta ut?
Hur många smidande försäljare? Blir det för mycket rök så skrämmer man bort besökarna.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

<i><div align="right">Ursprungligen postad av SCB - 2004/02/12 :  21:39:28</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hej

Naturligtvis skall det finnas prova-på smide både vad gäller hammare och städ men även maskinhammare. Det måste finnas en instruktör annars kan det bli för farligt. Jag tror att vi skall tala med de som anmäler sig som smeder att detta moment ingår i åtagandet då de anmäler sig. Kanske skall det till någon form av anslag att detta är möjligt så att en besökare ser att han/hon kan pröva. Det kanske skulle underlätta om det fanns en ässja med städ och hammare som var avsedda för detta. Samtidigt blir det då en ässja som det skall hållas fyr i hela tiden som det kanske inte finns någon som smider vid om det inte blir kö till att prova på.

Jag tycker att vi i nuläget inte skall ha ässjor enbart för Antracitare men kan bli nödvändigt om anslutningen av smeder blir stort. Om det blir många som vill vara med och smida som inte är medlemmar i Antracit så skall det ges utrymme i första hand till Antracit medlemmar. Detta får jag hålla kontroll på med hjälp av medlemsregistret.
Hur många tror ni kan få plats utanför hyttan?

15-20% låter rimligt, vi får väl höra oss för hur mycket det brukar vara. Jag kan tänka mig att Granbergsdal Hyttan vill ha del i detta?

Jag hoppas på att det blir många smidande försäljare. Därför är det viktigt med det kol som vi eventuellt ordnar. Stenkol har jag för mig avger minst rök, rätta mig om jag har fel.

mvh/kenth
Mer
20 år 2 månader sedan #3840 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)
Hej

Kunde inte låta bli att formulera ett första utkast till ett eventuellt brev till presumtiva smeder att komma och smida vid träffen.
Vilka är nu de som är presumtiva, här får vi hjälpa varandra?!



Antracit Smidesträff 2004

Granbergsdals Hytta
"Bilder från området"

Smidesvänner

I september, närmare bestämt den 25 och den 26 har en grupp ur Antracit smidesforum beslutat att genomföra en smidesträff. Antracit smidesforum har krokat på ett välbesökt evenemang strax norr om Karlskoga, Granbergsdals Hytta dagar. Där har de en gammal hytta från 1600-talet som är centrum för evenemanget. Deras evenemang håller på från den 22/9 till 29/9. Under dagarna som smidesträffen
genomförs finns det en kolmila alldeles intill Granbergsdals Hytta. Milan täds på onsdagen för helgen vi har vår del i evenemanget. Miljön är helt fantastisk. Ta en titt om ni har möjlighet http://www.karlskoga.se/granbergsdal/ .

Vad har vi som genomför planeringen tänkt oss? Det finns tre avdelningar seminarier, maskinsmide (kallmen´s vekstadslokal) och traditionellt smide. Vid de två senare är det tänkt att det skall finnas möjlighet att pröva på att smida för de som besöker oss.

Själva smidesplatsen, som ni ser på det högra fotot ovan, delas in i olika kategorier; knivsmide, bruksföremålssmide, vikingasmide, vapensmide, souvenirsmide, smyckesmide, verktygssmide, konstsmide mm. Syftet är att ge besökarna möjlighet att se vad som kan åstadkommas med hammare och städ. Som ni förstår finns utrymme för alla inriktningar av smide. Jag hoppas att ni tycker detta är tillräckligt intressant och utmanande att ni anmäler er för att hjälpa till att göra denna träff till ett attraktiv evenemang och som därmed kan återkomma kommande år.

Tidsmässigt är det förmodligen bäst att komma under fredagskvällen för vi kör igång tidigt på lördagen, ungefär vid kl 09.00. Under förmiddagen kommer någon som har ansvar för tävlingen gå runt bland er och ta upp anmälan om att vilja vara med i tävlingen om ”Antracit Smidesmästare 2004”. Under tiden smider ni för att visa besökarna olika tekniker vid smide och jag tror det blir naturligt att visa olika tekniker om vi har en indelning i olika områden som jag nämnt ovan. Lunch kommer att ordnas för er som kommer för att smida. Under eftermiddagen kan det vara lämpligt att försöka förmå besökarna att pröva på att göra något enkelt. På kvällen innan vi avslutar lämnas tävlingsbidragen in, alla alster kommer att publiceras på Antracits hemsida och vinnarens alster kommer att uppmärksammas av den lokal och regional pressen förutom hedersomnämnandet under söndagen. På kvällen ställer vi till med en smidesfest.
Under söndagen fortsätter vi som under lördagen, eventuellt smides något gemensamt för att överlämnas till Granbergsdals Hytta som ett minne från smidesträffen. Lunchen ordnas genom de som har organisationsansvaret.

Det jag nu efterlyser är dig som vill komma till evenemanget med din portabla fältässja och bjuda på dina smideskonster, samt att du ges möjlighet att sälja dina alster.
Vid platsen där det är tänkt att ni skall stå och smida kommer det att finnas smideskol, järn samt en maskinhammare. Allt för att göra det möjligt för er att hitta på lite avancerade föremål att smida samt att förse er med kol och järn som annars kan vara lite skrymmande att ta med sig.

Området där ni skall stå och smida är skilt från området där försäljning genomförs även om det bara rör sig om några meter.

Kostnader..........
Öviga åtaganden.........

Det finns goda möjligheter att ta med sig husvagn, husbil eller tält och ställa upp dem alldeles i närheten av där vi skall hålla till.

Anmälan om intresse skickas till Kenth Dagérus eller någon av övriga som är med i organisationskommittén.


Johan Sangberg
Admin Antracit och övergripande ansvarig för smidesträffen

Kenth Dagérus
Ansvarig för området runt Hyttan

Roger Lund
Ansvarig för smedjan under träffen

Roger Marberg
Ansvarig ???

Olof Nilsson
Ansvarig föreläsningar mm
Mer
20 år 2 månader sedan #3841 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)
[/quote]
Stenkol har jag för mig avger minst rök, rätta mig om jag har fel.

mvh/kenth

[/quote]

Jag har nog fel där, visst är det koks som ryker minst?

mvh/kenth
Mer
20 år 2 månader sedan #3842 av SCB
Svar från SCB i ämnet Noterat från träffen (Mer planer)
Jepp. Koks och antracit ryker nästan ingenting.
Jag har ca ett ton antracit hemma men kornstorleken är ca 2-9mm så det är väldigt jobbigt att elda med. Skule dock funka bra om någon vill bygga sig en masugn på träffen!
Till veckan ska jag höra mig för om inte Scana i Björborg kan sponsra med lite koks och annat roligt material.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
Sidan laddades på: 0.088 sekunder
Powered by Kunena Forum