Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda

  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
20 år 4 månader sedan #3296 av Kenth
Hej

Kom att tänka på vår egen indelning i forum för uppdelning av en träff 2004.
Konstsmide
Knivsmide
Vikinga/Historiskt smide
Smedjans utrustning
Stålkvaliteter
Grunder smidesteknik
Smedjan

Skulle det inte gå att bygga ett evenemang runt detta?

mvh/kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 4 månader sedan #3297 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hej

Kom att tänka på vår egen indelning i forum för uppdelning av en träff 2004.
Konstsmide
Knivsmide
Vikinga/Historiskt smide
Smedjans utrustning
Stålkvaliteter
Grunder smidesteknik
Smedjan

Skulle det inte gå att bygga ett evenemang runt detta?

mvh/kenth

<i><div align="right">Ursprungligen postad av Kenth - 2003/11/21 : 20:43:54</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Bra

Här är en del vi skall ta fasta på

<b>Smedjan / Smedjans utrustning</b> <ul><li> </li>Reparera och Underhålla (Tema?) (Verktyg maskiner ässja mm mm)<li> </li>Hur fungerar dina maskiner?<li> </li>Mobila ässjor?<li> </li>Skaftning av Slägga/Hammare?<li> </li></ul>

<b>Galleri</b><ul><li> </li>Egna alster<li> </li>Egna alster<li></li>?<li></li></ul>

<b>Marknad</b><ul><li> </li>Köp och sälj<li> </li>Städ och verktyg<li></li>?<li></li></ul>

<b>Tävling</b><ul><li> </li>Bäste enmanshjälpen<li> </li>Smartaste fältässnan<li></li>?<li></li></ul>

<b>Smeder</b><ul><li> </li>Konstsmed<li> </li>Knivsmed<li></li>Vikinga/Historiskt smide<li></li>?<li> </li></ul>

<b>Uppvisningar</b><ul><li> </li>Smida i en Beché<li> </li>Reparera maskinhammare<li></li>Kolmilan<li></li>Järnbruket<li> </li>Vällningsteknik<li></li>?<li> </li></ul>


Sedan verkar det vara läge med "enmansarbete" hjälpredan som inte finns, smehalvan som saknas. Smarta ideer och finurliga lösningar. Kanske en tävling om bästa "enmanshjälpen". Det borde vi kunna dra igång till våren här på Antracit. Alla på Antracit får rösta fram ett antal smarta lösningar (10) utav dessa 10 kan ju det utses en vinnar på Träffen!

Bilder eller skisser skickas till Antracit som läggs ut. ???

Bytesmarknad för alla? Eget marknadsstånd? Utställning måste man ha så att deltagare kan visa sina alster.....


<b>Antal dagar? Fredag-Lördag-Söndag med huvudaktiviteter på </b>Lördagen!?

Johan Sangberg
  • Kenth
  • Kenth Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
Mer
20 år 3 månader sedan #3298 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Hej

Jag tycker du har träffat rätt med det du föreslår.
<font color="red"><b>Smedjan / Smedjans utrustning </b></font id="red">
Reparera och Underhålla (Tema?) (Verktyg maskiner ässja mm mm)
Hur fungerar dina maskiner?
Mobila ässjor?
Skaftning av Slägga/Hammare?

<font color="red"><b>Galleri</b></font id="red">
Egna alster
Egna alster

<font color="red"><b>Marknad</b></font id="red">
Köp och sälj
Städ och verktyg

<font color="red"><b>Tävling</b></font id="red">
Bäste enmanshjälpen
Smartaste fältässnan

<font color="red"><b>Smeder</b></font id="red">
Konstsmed
Knivsmed
Vikinga/Historiskt smide

<font color="red"><b>Uppvisningar</b></font id="red">
Smida i en Beché
Reparera maskinhammare
Kolmilan
Järnbruket
Vällningsteknik
Frågan är om vi inte behöver någon ansvarig för varje del? Det kanske finns de som är intresserade har på Antracit att ta åt sig lite jobb.

Alldeles utmärkt med tre dagar, lunch fredag - lunch söndag, kan de vara något.

mvh/kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 3 månader sedan #3299 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Hej

Vad spännande !!

Vad tycker ni andra. JAg tycker att vi väntar med att gå ut i forumet tills vi har formerna helt klara. Nu verkar innehållet vara ganska klart och med detta kan man ju gå vidare.

Vad säger vi andra om att dela "ansvar" mellan oss. Någon som känner något som "sitt"?

Nästa steg borde bli att skaffa fler "partners"? Jag tänker närmast på ekonomi så jag tar detta "preleminära program" att presentera för eventuella andra intressenter (med pengar [:D] helst).

Johan Sangberg
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 3 månader sedan #3300 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Roger

Hur är det med lokaler i trakten. jag tänkte närmast på "föreläsningar" för flera personer? Videoförevisning och diabilder är alltid spännande att se på.

Johan Sangberg
Mer
20 år 3 månader sedan #3301 av SCB
Svar från SCB i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Jag har sett antydningar om att Karlskoga är ett hett alternativ. Om det blir så kan jag ordna ett litet studiebesök på järnverket i Björneborg (2,8 mil från KGA)
Något som kan tänkas vara intressant?

*tips till den som skall jaga sponsorer* Kolla med Scana i Björneborg/Karlskoga. De(vi) är en stålkoncern med Ståltillverkning/smide/bearbetning/värmebehandling av allt från små truckgafflar till 25 meter långa propelleraxlar..

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 3 månader sedan #3302 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Jag har sett antydningar om att Karlskoga är ett hett alternativ. Om det blir så kan jag ordna ett litet studiebesök på järnverket i Björneborg (2,8 mil från KGA)
Något som kan tänkas vara intressant?

*tips till den som skall jaga sponsorer* Kolla med Scana i Björneborg/Karlskoga. De(vi) är en stålkoncern med Ståltillverkning/smide/bearbetning/värmebehandling av allt från små truckgafflar till 25 meter långa propelleraxlar..

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

<i><div align="right">Ursprungligen postad av SCB - 2003/12/08 :  13:49:22</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Välkommen SCB !!!

Det där va ju inga dumma ideer. Kan vara mycket intressant som ett alternativ att välja bland aktiviteterna!! Studiebesök [Yes!]

När vi kommit en bit i planerna och agendan börjar formas tar jag en kontakt med Scana!! Har du lämpliga namn Olof?

Kallsmen gör ju oxå "gafflar" eller hur? Karlskogatrakten verkar vara "hett"!

Att få möjligheten att "vandra" från gammal tillverkning till ny på en och samma träff vore ju perfekt?!!

Admin

Johan Sangberg
Mer
20 år 3 månader sedan #3303 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Hej

Ang, eventuellt studiebesök på Scana Steel Booforge ( gammla hammarsmedjan i Bofors,min forna arbetsplats i nästan 20år) så föreslår jag att du kontaktar
Bo Persson eller Ulf Eriksson 0586-82308

Det här med föreläsningslokaler borde väl kunna gå att ordna
det finns en skola ca 100 meter ifrån Hyttan, och ca 500 meter från min smedja.
Jag föreslår att Johan håller kontakten med Karin Warg om det.

Mvh
Roger Lund
Kallsme´n
Mer
20 år 3 månader sedan #3304 av SCB
Svar från SCB i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Eventuellt studiebesök i Björneborg ordnar jag (Har redan hört mig för med vårt huvudskyddsombud och han har sagt OK).
Bara vi inte planerar in träffen under industrisemestern, då är det inte så mycket att se här.
För frågor rörande sponsring (pengar, material utrustning m.m..) är det nog bäst att kontakta Mikael Andreasson vxl. 0550-25100 (Hälsa från mig Olof Nilsson [:D] )
Det borde nog gå att övertala dem att bidra till någonting iaf.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 3 månader sedan #3305 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hej

Ang, eventuellt studiebesök på Scana Steel Booforge ( gammla hammarsmedjan i Bofors,min forna arbetsplats i nästan 20år) så föreslår jag att du kontaktar
Bo Persson eller Ulf Eriksson 0586-82308

Det här med föreläsningslokaler borde väl kunna gå att ordna
det finns en skola ca 100 meter ifrån Hyttan, och ca 500 meter från min smedja.
Jag föreslår att Johan håller kontakten med Karin Warg om det.

Mvh
Roger Lund
Kallsme´n

<i><div align="right">Ursprungligen postad av Kallsme´n - 2003/12/08 :  18:53:53</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Hej

Kanske skulle Karin Varg vara med på våran träff hos dig Roger?


Mer till programmet:
<font face="Arial Black"><font color="brown">Föreläsning</font id="brown"></font id="Arial Black">
<ul><li> </li><li> Historiskt smide-Nutida smide . Skillnader mellan smidet på medeltiden och smidet i dag!</li><li> </li></ul>
(Föreläsare finns beroende på datumet?)

Jag kontaktar Scana på de nummer ni angivit!!

Johan Sangberg
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 3 månader sedan #3306 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Två nya rubriker i Programmet?

*Auktion av medhavda prylar?
Kan vara ett sätt att finansiera träffen att låta deltagare ta med sig något som sedan auktioneras ut. Annons om stor auktion i lokalpress sista dagen?[^]

*Auktion eller lotteri på lufthammare. (Roger Lund[:I])

*Prova på station (smedja och ässja där besökare kan få prova på)

Ja ja det finns ideer eller??!

Johan Sangberg
Mer
20 år 3 månader sedan #3307 av SCB
Svar från SCB i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
En auktion är nog inte någon dum idé. Det kan vi spåna vidare på.

Allmänheten/media kan nog tänkas visa ett ganska stort intresse för en sånhär träff men hur skall vi hantera dom? Vad skall utomstående besökare få ta del av? allmän marknad/uppvisning på bestämda tider och enbart Antracitaktiviteter under övrig tid? .. Många frågor blir det och fler lär det nog bli. [:D]

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 3 månader sedan #3308 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Av Roger

Talade med Pelle Billgren på DAMASTEEL ida å han verkade intresserad av att visa lite av vad dom sysslar med.

Johan Sangberg
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
20 år 2 månader sedan #3309 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Hej

Mattias Baudin kan eventuellt ställa upp som föreläösare i " Hur lever man på sitt hantverk"ch visa smide. Har gjort en det tidigare.

Skulle vara roligt med Svärdsmakaren Per Jonsson också!! Skall kontakta honom.

Karin Varg och Granbergsdalshyttan var positiva och kommer att delta i någon form på mötet hos Roger den 8/2.

Hur göra med samåkning?

Jag kommer ifrån Göteborg och kanske skall plocka upp dig Marberg? (eller tvärtom)??

Tid hos dig Roger? Hur lång tid tar det 3-4 timmar? Vilka är med?

Johan Sangberg
Mer
20 år 2 månader sedan #3310 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Antracit Träff 2004 Omfattning/Agenda
Hej allahopa

Tid hos mej? Det får ni bestämma, jag har ju kortast resväg,
säg en tid bara så ser jag till att vara där.
Sidan laddades på: 0.102 sekunder
Powered by Kunena Forum