Nya inlägg

Topic-icon En enkel Övning i att Välla (Av SCB)

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 1 månad sedan - 17 år 1 månad sedan #5754 av Johan Sangberg
En enkel Övning i att Välla (Av SCB) skapades av Johan Sangberg
En enkel övning i att välla. Av SCB

Hela inlägget finns sist för nedtankning i PDF
Steg ett: Förberedelser

Om du eldar med stenkol så börja med att tända ässjan och lägga på en rejäl hög med kol, dra av luften något och lämna elden ifred. När du är klar att börja välla har alla föroreningar bränts ur och du har en fin, ren glödbädd att arbeta med.
Använder du koks eller träkol så behöver man inte bry sig om detta så mycket.

Tag även fram papper och penna, dokumentera allt du gör så är det lättare att felsöka när det går åt skogen


Steg två: Förebered materialen

Välj ut vilka stål du skall välla samman. Det finns både enkla och svåra stål och som nybörjare är det ganska naturligt att välja lättvällda stålsorter.
Undvik legerade stålsorter i början, krom och nickelhaltiga legeringar är svårare att välla!
Prova att välla 1312 mot 1770, 1880 eller liknande. (1312 mot 1312 har jag av någon konstig anledning aldrig lyckats vidare bra med…)
I den här guiden kommer jag att använda 1312 och 2090 (ett Kisellegerat fjäderstål)

Jag använder mig av den här tekniken när jag tillverkar klingor, eftersom 2090 är gruvligt svårt att nita så väller jag fast en bit mjukt stål i änden på tången och vips så går det som en dans att nita fast svärdsknappen.

Steg tre:

Såga en skåra i änden av en 10mm fyrkantstång


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Skåra



Smid till 10mm bred kil av den andra stålsorten (här 2090)

Klicka för större bild
Fil bilaga:

Skil



Slå ner kilen i skåran och knacka ihop alltsammans så det sitter fast
Om du vill så kan du slipa bort glödskalet från kilen innan.


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Skil nedsmidd



Lägg på lite Borax och lägg ämnet i ässjan. Dra av luften lite till! Vi vill ha så lite överskottssyre som möjligt samt en långsam och jämn uppvärmning.
När Boraxen har smält så lägger du på lite extra och kollar så det flyter ut över alla skarvar.
Lägg in biten i ässjan igen och låt den komma upp i lagom välltemperatur. Ämnet på bilden välldes vid en temp strax under 900oC (Kontrollerat med en pyrometer)
Överhetta inte stålet!! Enlige äldre litteratur så skall man värma tills det börjar komma gnistor, funkar alldeles utmärkt om man använder gammalt välljärn/bonnjärn/blötjärn eller vad man nu kan tänkas kalla det. Men värmer du modernt verktygsstål tills det kommer gnistor så är den biten förstörd.


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Ämnet i ässjan




Dags att välla.

Se upp så att du inte tappar ”kilen” i ässjan när du tar ut ämnet. En liten bit järnvägsräls eller bara en järnklump precis bredvid  ässjan är bra att ha när man väller små ämnen som svalnar fort.
Lätta slag i början!!! Man skall bara knacka ihop delarna och få dem att fästa. Slår man för hårt så glider ytorna mot varandra utan att fästa.
Börja med att slå ett par lätta slag från ändan av ämnet så att spetsen på kilen fäster.


Fil bilaga:

Bild på kil


In i ässjan igen och låt ämnet komma upp i temp igen.
Slå 3-4 lätta slag med penen på hammaren över mitten av ämnet.


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Penenl



Värm igen.
Gör samma sak på andra sidan.
Upprepa detta ett par gånger sen man du börja slå lite hårdare.
Kolla efter ”mörka skuggor” i stålet. Där har vällningen inte tagit riktigt, på med lite Borax och väll igen.
Smid ut ämnet jämntjock fyrkantstång, värm till smidesvärme igen och låt den svalna långsamt.
När ämnet är kallt sätter du fast det i skruvstycket och vrider tills det går sönder
Kolla brottytan efter slagginneslutningar och annat skräp. En bra vällning skall ge en matt ljusgrå brottyta.


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Snitt


Upprepa allt 10 gånger eller tills du är nöjd med resultatet. Öva ofta!
När du känner dig säker kan du börja experimentera med andra material och att välla större ämnen.



Ämnet jag arbetade med i de första bilderna slipades med våtslippapper, kornstorlek 400, 600, 800, 1200 och 2400, efter det en tur med 3µ diamantpasta, därefter etsning i Nital


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Snitt


Såhär ser skarven ut i 100x förstoring, 2090 i nederdelen av bilden och 1312 o den övre delen.
Fjäderstålet var väldigt finkornigt (A) och kornen blev mindre och mindre (B)  ju närmare skarven man kommer.
Vad som finns i själva skarven (C) verkar dock ingen veta, vår duktige metallografiexpert fick ingen klarhet i hur den är uppbyggd..


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Snitt
För att få rätt skala skall bilden egentligen vara 10 cm bred.



Skarven i 200x förstoring


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Snitt



Slagginneslutning i 500x förstorning


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Snitt



Spetsen på kilen i 100x förstorning.
Detta är vad som händer om man inte lyckas fästa kilens spets innan man börjar välla resten.


Klicka för större bild
Fil bilaga:

Snitt


Alla bilder och text SCB!

Tackar!


Hela detta inlägg finns att "tanka ner" som pff fil i PDF arkivet på Galleriet.
http://www.antracit.se/forum/index.php? ... &Itemid=44

Johan Sangberg
Last edit: 17 år 1 månad sedan by Johan Sangberg.
Mer
17 år 1 månad sedan #5758 av joel
Svar från joel i ämnet En enkel Övning i att Välla (Av SCB)
bra initiativ och beskrivning. Ser ut som om du har en helvetets bra zoom på kameran ;)

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
17 år 1 månad sedan #5763 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet En enkel Övning i att Välla (Av SCB)
Underbart!!! Jag ska testa på söndag!!!! Nu kanske jag kan lära mig att få bort skräpet i fogarna när jag väller knivar...

Tackar så mycket! Är imponerad av närbilderna?! Hur har du gjort dem?

/E

Emil Schönning
Mer
17 år 1 månad sedan - 17 år 1 månad sedan #5764 av SCB
Svar från SCB i ämnet En enkel Övning i att Välla (Av SCB)
Tusen tack högt ärade Admin!!  ;D  *SCB känner sig en aning lat..*  :-[ :P   :)

Det är så här gör jag när jag väller och det funkar ganska bra för mig i alla fall.
Har ni frågor, komentarer, skäll eller beröm så är det bara att skriva!  ;D

Bilderna är tagna med en Canon PowerShot A80.. Den har ruskigt bra makroläge... Fast de sista bilderna har jag fuskat och använt ett miroskop..

//Olof Nilsson
Last edit: 17 år 1 månad sedan by SCB.
Mer
17 år 1 månad sedan #5766 av marberg
Svar från marberg i ämnet En enkel Övning i att Välla (Av SCB)
å jag som var mallig när jag fick bredband i smedjan  :-\ men mickroskop... wow  ;) .
Snygg beskrivning.
/Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
17 år 1 månad sedan #5788 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet En enkel Övning i att Välla (Av SCB)

marberg skrev: å jag som var mallig när jag fick bredband i smedjan  :-\ men mickroskop... wow  ;) .
Snygg beskrivning.
/Marberg


Bredband i smedjan! Då ser vi fram emot webbkameran snart? ???

Johan Sangberg
Mer
17 år 1 månad sedan #5811 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet En enkel Övning i att Välla (Av SCB)
Nu har jag gjort ett första försök till vällning... Kan inte säga att det gick bra precis. Fick inte det att bita överallt.

Körde det för varmt tror jag. Det gnistrade lite för mycket om matrialet.

Har inte något bra matrial att börja med, har inte några fyrkantsstänger så när jag smider ut en rundstång så blir det lite för tunt.
Jaja, det är första försöket så det fick gå fel. Nu är det bara 9 kvar. :)

/E

Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.087 sekunder
Powered by Kunena Forum