Nya inlägg

Topic-icon Svavel och järn

  • Mac
  • Mac Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #452 av Mac
Svavel och järn skapades av Mac
Hej!

Jag använder mig av stenkol när jag smider.
Att odestillerat stenkol innehåller svavel vet nog de flesta. Att svavel och glödgat stål inte är en bra kombination och att den skall undvikas har jag hört någonstans. Min fråga är, hur känsligt är det egentligen. Om jag för in en järn/stål-bit i ässjan som håller cirka 6-700 grader och sedan häver på mer bränsle uppepå borde väl svavlet inte ta sig nedåt "motströms" till järnet? Att först lägga in nytt kol och sedan järnet uppepå har jag aldrig provat för det finns ju egentligen ingen anledning att göra så eftersom temperaturen i den färska kolet är alldeles för låg.

Någon som har några bra synpunkter eller funderingar kring detta?

hälsn.
Mac

Ändrat av - kenth den 2003/09/16 19:05:40
Mer
20 år 6 månader sedan #453 av nisse
Svar från nisse i ämnet Svavel och järn
Hej! Svavel o fosfor det ena o andrta gör
stålet kallbräkt resp. varmbräkt har du inte haft sådana problem smid på + att det finns mer eller mindere svavel vilket resulterar
i bra o dålig stenkol. Fosfor är nog borta
i stålet i dagsläget! Mvh Nisse.
Mer
20 år 6 månader sedan #454 av nisse
Svar från nisse i ämnet Svavel och järn
Hej! Svavel=rödbräckt dvs sprött i varmt tillstånd. Vid vällning bör manganhalten röra sig om 0,8%. Mvh Nisse.
Sidan laddades på: 0.184 sekunder
Powered by Kunena Forum