Nya inlägg

Topic-icon hur väller man???

  • dannesöder
  • dannesöder Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #3320 av dannesöder
hur väller man??? skapades av dannesöder
nu vet jag var jag hittar det bästa o billigaste boraxet. men jag vet inte hur man använder det.

jag försökte välla för ett tag sen, men det gick inget vidare..
hur gör man?
någon speciell temp?
villka matereal?

jag skulle nämligen villja välla lite snart!

tack på förhand!
Dannesöder
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
18 år 7 månader sedan #3321 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet hur väller man???
Hej

Ja det är inte lätt att göra men börja med att använda sökfunktioenn här och sök på ordet välla...
http://www.antracit.nu/forum/search_advanced.asp

Det ger en del svar och tips [8D]

Johan Sangberg
Mer
18 år 7 månader sedan #3322 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet hur väller man???
Det går väl' la att berätta, Hehe.. Nej fy vad tråkigt..

I alla fall. Jag är ju knappast någon expert då jag bara gett mig på vällningens ädla konst en gång, lyckades dock vid första försöket utan att bränna sönder järnet totalt.

Jag hade två bitar rundjärn ca 8 mm i diameter.. Lindade lite ståltråd runt för att hålla ihop paketet (ha gärna lite grövre tråd så att den inte brinner av så lätt).

Sen värmde jag ena änden tills den blev gul ungefär, tog ut hade på borax så att det bubblade och fräste (det sägs att ångorna från boraxen ska vara onyttiga, så dra inte för djupa andetag över i alla fall) och sen värmde jag igen tills första "tomteblossgnistan" kom upp ur ässja. Sen fick jag lära mig att man inte ska slå hårda slag utan små snabba lätta istället.

Det sket sig vid de två första värmningarna men sen satt det ihop i spetsen så jag välde ihop stycket längre.. Helskojj..

En kort beskrivning på hur jag gjorde. Jag har hört att gammalt "bonnjärn" ska vara lättare att välla. Annars tror jag att det går med det mästa, det är bara mer eller mindre svårt. Galvat kan nog vara knepigt också..

Mvh/Ludwig XVII

Klurgubbe i unga år
Mer
18 år 7 månader sedan #3323 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet hur väller man???
Hej Å Hå!!!!!11

Ett litet varningens tecken ang. galvade detaljer som skall värmas.

Försök i mesta möjliga mån att undika att värma galvade detaljer,
det är absolut inte hälsosamt, tro mej jag vet efter egen erfarenhet,
röken från galven är giftig som bara f---n, när den blir så där vit.
Om man andas in för mycket utav röken så kan man åka på så kallad "galvfrossa", å det är tio gånger värre än en riktig bakfylla, jag vet!!!!!!!!
Om man mot alla ods skulle andas in röken så ska man försöka att dricka mjölk så fort som möjligt, det skall neutralisera galvröken en del.

TA DET FÖRSIKTIGT MED GALVANISERADE DETALJER!!!!!!!!!!!!!!

Mvh
Kallsme´n
  • tino
  • tino Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #3324 av tino
Svar från tino i ämnet hur väller man???
Jag har visserligen inte (ännu) gjort det själv, men att välla innebär väl att man drar upp stålet till nära smälttemperatur och sedan slår (eller valsar) ihop det? Kan tänka mig att det kräver en del övning, att lyckas första gången måste vara lite turligt. Men övning ger färdighet, det är väl bara att gå på det igen...
Och att välla galvat går väl ändå inte? Zinken måste ju ha bränts bort långt innan du ens en gång närmar dig vällningstemp, eller?
Mer
18 år 2 månader sedan #3325 av SCB
Svar från SCB i ämnet hur väller man???
"nära smälttemperatur" är aldeles för högt. Då bräner man sitt stål, iaf om man jobbar med moderna stålsorter. Gammlt "bonjärn", välljärn eller vad man nu vill kalla det för skall däremot vällas riktigt varmt annars spricker det bara.
Välltemp är ett ganska ludigt begrepp, ren teoretiskt kan man välla vid rumstemperatur om man har tillräckligt rena och finpolerade ytor på stålet. För att välla i en ässja behöver man dock komma upp i tillräckligt hög temperatur för at flusset ska smälta och lösa de oxider som bildas.

Ett vanligt fel man gör som nybörjare är att man har för bråttom och drar på blästerluften till max för att få mycket värme. Då bränner man bara ytan på stålet medan det dortfarande är för kallt innuti. Dra ner på luften och låt uppvärmningen gå sakta så man får en jämn värme i hela biten.
Ta ut biten när det är lagom varm och knacka ihop den med lätta slag, börj från mitten och arbeta mot kanterna. Slår man hårt här blir det bara pannkaka. Man hinner inte med speciellt många slag innan det är dags att värma igen.
När du är nöjd låter du biten svalna och sedan sätter du fast den i skruvstycket och slår upp vällningen för att se hur det tog. Detta upprepas tills du kan få till en perfekt vällning!

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
  • tino
  • tino Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #3326 av tino
Svar från tino i ämnet hur väller man???
Nära smälttemperatur är ju ett lite relativt begrepp, jag menade ju inte att skulle gå till två grader från smältning. Sen, om mer än rödglödgar, måste man nog rekommendera svetsglasögon eller liknande, det kan ta hårt på ögonen annars...
Mer
18 år 2 månader sedan #3327 av SCB
Svar från SCB i ämnet hur väller man???
Håller med till 100%. Svetsglasögon är en billig ögonförsäkring.
"grus" i ögonen efter en dag i smedjan är jobbigt ett tag, permanenta
synskador är jobbigt resten av livet.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

//Olof Nilsson
  • tino
  • tino Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #3328 av tino
Svar från tino i ämnet hur väller man???
Förr fanns det väl många smeder och eldare med synskador, det kan ju inte vara bra att stå och glo på vitglödgat stål eller rätt in i en kolfyr utan ögonskydd hela dagen. Demonstrerade en gång hur värmetåligt Wolfram är, idiotiskt nog utan ögonskydd, kunde inte se rakt på flera timmar, så det gör jag aldrig om...
Sidan laddades på: 0.066 sekunder
Powered by Kunena Forum