Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Välla järn mot järn

  • TSmide
  • TSmide Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
16 år 9 månader sedan #7401 av TSmide
Välla järn mot järn skapades av TSmide
Hej

Jag har jobbat med att göra skedkniv/holkjärn som är sluten men haft problem att välla ihop ringen som består av
järn som  välls mot sig själv. Jag använder plattjärn där jag väller fast ett eggstål mitt på och det går bra utan problem och
sen formar jag järnet. Men sen när jag viker runt för att sluta järnet förstör jag ofta verktyget. Ett sätt kan vara
att göra eggstål som går upp efter sidorna så det finns stål i fogen. När jag gör laminatblad med stål går det bra men
jag har problem med järn mot järn.

Några tips?

TSmide
Mer
16 år 9 månader sedan #7424 av kerk
Svar från kerk i ämnet Välla järn mot järn
Vanligt 1312 eller vad det heter du köper på järnboa är ett helvete å välla mot sig själv imo, får aldrig någon riktigt bra vällfog med det, men 1312 mot stål är lättare.
Hög värme är det enda som hjälpt mig med järn mot järn av den typen :>
  • TSmide
  • TSmide Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
16 år 9 månader sedan #7480 av TSmide
Svar från TSmide i ämnet Välla järn mot järn
Hej

Vad är bättre att använda som skaft och som går att välla mot sig själv. Det bör vara segt och ej ta härdning när
man härdar eggstålet. Det bör dessutom gå att få tag på utan för stort besvär.

Några tips?

/Tony

TSmide
Sidan laddades på: 0.059 sekunder
Powered by Kunena Forum