Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Smida i rostfritt stål

  • sixt
  • sixt Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
18 år 4 månader sedan #4039 av sixt
Smida i rostfritt stål skapades av sixt
Hej,
Jag har en hög med kramlor i rostfritt stål (som man använder för att förankra en mur i en annan mur), och funderar på att smida nåt av dem. De är rundstavar, en 6-7 mm i diameter, böjda till z-form och gängade i ena ändan.

Hur är det att smida i rostfritt stål, förblir det rostfritt efter att man har smidit det?

Sixten
Mer
18 år 4 månader sedan #4040 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Smida i rostfritt stål
Hej

Givetvis är det fortfarande rostfritt efter smidet,
det är ju samma material du tar ut som du stoppar in.

Smide i rostfritt kräver kanske lite mera värme
för att uppföra sej någåt sånär som vanligt stål.
Rostfritt är lite segare att smida ut.

När man svetsar i rostfritt så brukar man beta eller blästra svetsarna
men efter rent smide behöver man inte göra något.

Kallsme´n
  • tino
  • tino Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #4041 av tino
Svar från tino i ämnet Smida i rostfritt stål
Vet inte, men hur är värmetåligheten på vanligt rostfritt? När man TIG- och MIG-svetsar (med ren tråd) måste man ju använda rotskydd, annars blir det skit, och sen är väl krom och nickelångor inte så hälsosamma?
Mer
18 år 4 månader sedan #4042 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Smida i rostfritt stål
Hej

Vid smide blir det ju inte lika varmt som vid svetsning så det är ingen större fara med ångor vid smidet.
Värmetåligheten är ju ganska god för rostfritt, men det finns ju speciallegeringar som tål riktigt höga temperaturer.
Skalningstemperaturen på vanligt rostfritt ligger väl någonstans jämt över 1000-1100 grader skulle jag tro.

Kallsme´n
Mer
17 år 1 månad sedan #6193 av jenlangs
Svar från jenlangs i ämnet Smida i rostfritt stål
OK - men hvordan går det å essesveise
Mer
17 år 1 månad sedan #6195 av SCB
Svar från SCB i ämnet Smida i rostfritt stål
Rostfritt innehåller rätt mycket Krom (Cr) och Nickel (Ni) och det ör oxidskiktet av dessa legeringsämnen som gör att ämnet inte rostar lika lätt som vanligt stål.
Det går bra att välla i en ässja men man måste ha ett ganska aggresivt flussmedel som kan lösa upp Krom/Nickeloxiderna, att blanda ut Borax med några procent Flusspat fungerar men jag har dock aldrig brytt mig om att testa.. Jag gillar inte riktigt kombinationen av Flusspat och för hög värme.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 1 månad sedan #6196 av jenlangs
Svar från jenlangs i ämnet Smida i rostfritt stål
Hei, og takk for opplysende svar, SCB. Flussspat etc., man røker jo allerede .. Det blir nok å fortsette med fjær eller sagblad-stål, det er jo også lett å få tak på, jeg har en gammel sagklinge som det går å skjære ut emner av.

Ha en fin dag!


:-) jens-erik
Mer
16 år 11 månader sedan #6788 av Cegga
Svar från Cegga i ämnet Smida i rostfritt stål
Hej
är det inte så att en del rostfritt inte blir rostfritt fören man härdar det och att ytan på ämnet efter smidet och efterbehandling är avgörande hur bra kvalite man får på rostfritt stål
M,V,H
Cegga

You can fool some people sometime´s .But you can not fool all the people all the time
Mer
16 år 11 månader sedan #6789 av SCB
Svar från SCB i ämnet Smida i rostfritt stål
För att säkerställa rosttrögheten på rostfria produkter brukar man väl passivera stålet, kanske inget som man behöver bry sig om som hobbysmed men det kan ju vara kul att känna till det.
Hittade lite instressant info om passivering.
http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passivating_Pickling_SW.pdf

//Olof Nilsson
Mer
16 år 9 månader sedan #7265 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Smida i rostfritt stål
Det här med att det blir rostfritt efter härdning är en sanning med modifikation.
Det är ju oxidskitet som gör att det rostar, om man tex, svetsar i en rostfri plåt så måste
svetsfogen betas med någon form av betpasta eller syra för att inte ytskitet vid svetsfogen skall oxidera (rosta).


Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.074 sekunder
Powered by Kunena Forum