Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Rikta plåt.

  • marberg
  • marberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 6 månader sedan #3831 av marberg
Rikta plåt. skapades av marberg
Hej.
En granne tittade in igår med en rund plåt (diam 650 tjock 6) som han ville ha skålformad, inte djup men ca. 40 i mitten. Hur göra?
Plan-1 (den brutala) värm och räck ut i mitten för att på så vis skåla den.
Plan-2 (den mjuka) Värm plåten för att på så vis få den att bågna.
Sattsar på plan-2 med min tid på varven i minne där man riktade riktigt stora plåta men endast gas. När jag värmer intensivt i ässjan får jag en fin utbuktning mot värmen (matrialet expanderar på den sidan). Men vad jag inte minns är hur man fick plåten att stanna där. När den kallnar buktar den tillbaka nästan hela vägen. Var det något med snabb avkylning oxå och i så fall på vilken sida?
Mvh
Roger

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
18 år 6 månader sedan #3832 av Pinge
Svar från Pinge i ämnet Rikta plåt.
Insidan va? Den ska ju krypas mer än utsidan.
  • marberg
  • marberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
18 år 6 månader sedan #3833 av marberg
Svar från marberg i ämnet Rikta plåt.
Vet inte, lurar på om man inte borde kyla på utsidan, kullen, för att få den att stanna och låta insidan svalna långsamt och krympa ytterligare.
Har lurat lite på vad det var vi gjorde på varvet. Det är snart 30 år sedan så det ligger undanstoppat i det långsammaste minnet.
Men när man svetsar en balk på en plåt (10-20mm) så bildas en ås på baksidan pga att svetsen krymper. Vi vände plåtarna och vämde med syre/acetylen med ett sju h-vetes värme ben med ett hål på ca 3 mm. Vad som hände då var att plåten blev _snabbt_ (glödgad direkt) uppvärmd på åsen och fick svala långsamt och krympa sig rak.
Från detta kommer att värmingen i ässjan är _inte_ snabb utan snarare långsam så plåten får tid att röra sig pga utvidgningen. Då borde man väl kunna göra omvänt, kyla snabbt på kullen så formen stannar kvar och plåten ev. krymper lite ytterligare på insidan.
Någon måste det väl finnas här som riktat plåtar mha värme eller använder vi alla den brutala metoden.
Vill helst inte hamna för galet, då blir det ju dubbelt arbete.
Mvh
/Marberg

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
18 år 6 månader sedan #3834 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Rikta plåt.
Hej

När man riktar bilpåt,( lite tunnare än din plåt Marberg)
så gör man ju så att när man ska rikta en konvex buckla så värmer man den så att den blir ännu mer konvex, sedan knackar man ihop bulan försiktigt med två planhammare, en på insidan å en på utsidan och kyler snabt.

Samma sak när man riktar balk,rör, och profiler med värme så värmer man ju på den konvexa sidan och kyler på konkav för att räta ut tex, en balk.

Så rent logiskt borde det ju bli på insidan man skall kyla för att
krympa plåten.

Kallsme´n
Sidan laddades på: 0.081 sekunder
Powered by Kunena Forum