Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon härda 2260 stål

  • pjswe
  • pjswe Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 2 månader sedan #35015 av pjswe
härda 2260 stål skapades av pjswe
Hej jag och en kompis håller på och gör lite egna knivblad av 2260 stål och behöver lite tips om härdnings processen. Vi har byggt en egen ässja som funkar fint men är som sagt osäkra på härdningen och anlöpningen. Tacksamma för svar!

Mvh Per
Mer
10 år 2 månader sedan #35016 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet härda 2260 stål
Tjenare, har grottat lite...

http://stenastal.se/PageFiles/6804/Verktygsstålsguiden%202010%20web.pdf

Säger enligt diagramen en härdningstemperatur på ca 970 grader, anlöpning ca 280 Grader för att få en hårdhet på ca 58 HRC. Högre än så tror jag ni inte behöver gå.

Emil Schönning
  • pjswe
  • pjswe Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
10 år 2 månader sedan #35017 av pjswe
Svar från pjswe i ämnet härda 2260 stål
Ok tack så mycket för svaret! Ska testa imorgon återkommer med resultat.

Mvh Per
Mer
10 år 2 månader sedan #35021 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet härda 2260 stål
Justfan, stålet är lufthärdande men man kan använda olja också. Dock vet jag inte vilket som är bäst. Testa att låta härda det i luften först.

Testa hårdhet med att dra en fil över eggen, om den inte biter så är det härdat.

/E

Emil Schönning
Sidan laddades på: 0.062 sekunder
Powered by Kunena Forum