Nya inlägg

Topic-icon Krympförband [bänktving till hyvelbänk]

  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 7 månader sedan - 10 år 6 månader sedan #33885 av Ludwig
Hej igen, efter en lång tid.

Jag funderar på att ge mig på att krympa på en järnbit på en 20 mm rundjärn. Det är inte svarvat och har lite oxid.
Enligt teknos handbok ska hålet vara 1/1500 mindre än axeln det ska passa på, vilket då blir 0,000667 mm mindre än axeln. Alltså 19,999333 mm i diameter. Tänker jag rätt då?

I vilket fall kan jag inte borra ens i närheten av de toleranserna med en vanlig pelarborr och vanliga spiralborr. Därför, ska jag gå på 19,5 och "juckla" lite med borret, alternativt fila hålet något, eller ska jag borra med 20 mm och hoppas att mitt halvrostiga rundjärn har vidgat sig tillräckligt av oxid?

Jag kan komplettera med en skiss på vad jag ska göra så kanske ni har ett tredje alternativ också.

/Ludde

Klurgubbe i unga år
Last edit: 10 år 6 månader sedan by Ludwig.
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 7 månader sedan #33887 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Nej, jag tänkte fel. Det kan inte stämma att man ska minska hålet med samma mått oavsett om axeln är en millimeter eller tre meter.

20mm i dia./1500 =0,013333333333333333333333333333333
Vilket ger ett hål på ca 19,986 mm

Inte för att det ändrar något, jag kan inte borra med de toleranserna i alla fall.

/Ludde

Klurgubbe i unga år
Mer
10 år 7 månader sedan #33888 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Måste väl slipas till tolerans, finns väl inga borr med sådan nogrannhet ??? Ska väl va en sån där AR-borr eller vad det heter som man sätter i svarven eller fräsen och som borrar som en fräs...

Borra 19.5, brotscha till 19.9 och sedan slipa på 20mm axeln tills den nästan passar.

Kan väl även kyla axeln för att tjäna ytterligare någon tusendel ?

Går väl möjligen oxså slipa fram en brotsch som håller just den diameter man söker. Om man har en verktygsslipmaskin i alla fall.

Har du slagit din lärling idag ??
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 7 månader sedan #33889 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Det blir nog något i den stilen.

Här är en bild på vad jag tänkte göra, det är en bänktving, kanske man kan kalla det, en spännare som stoppas ner i hyvelbänken helt enkelt.

Jag bifogar en bild på skissen och en bild på det original för drygt 500 kr som jag tänkte kopiera. Vad som känns vanskligt med att krympa på mothållet för skruven är att jag måste trä på den nerifrån, ca 20 cm innan ringen är på plats vilket kan gå hur som helst egentligen.
Alternativet är kanske att borra drygt 20 mm, knacka på ringen och punkta fast den, för en nit rakt igenom borde väl försvaga stången va?

/Ludde

Klurgubbe i unga år
Bilagor:
Mer
10 år 7 månader sedan #33890 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Är väl bara svetsa dit den. Kanske uppifrån.

Eller rent av limma med epoxi, är ju ingen belastning direkt som vill dra ut stången.

Gänga går ju oxså förstås. Kan ju gänga M16 på en 20mm stång t ex.

Krympa verkar overkill för det där....

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
10 år 7 månader sedan #33891 av marberg
Svar från marberg i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Håller med pressidenten, svetsa. Du har ju inte kopierat orginalet exakt, din variant kommer ju att utsätta mothållet för en del tryck nedför stången. Så ta du å svetsa så kan du slösa din tid på att använda verktyget i ställer för på tillverkningen av det. Alternativt en gängad stång och svetsa mothållet på en mutter.

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
10 år 7 månader sedan #33893 av znutt
Svar från znutt i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Krymppassning låter overkill.....

Om man skall ha passning måste man brocha hålet med rätt brotch och sedan svarav axlen till rätt mått. Finns en mängd olika toleranser på brotchar tex 25 mm H7. Där H/ anger en viss tolerans. Borra man ett hål blir det nästan alltid ovalt....
Har du sök oå nätet efter olika toleranser om du har en broch...
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 7 månader sedan #33894 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Det låter som att jag skiter i att krympa på ringen helt klart. Jag tänkte inte att det var så überkinkigt med toleranserna, men ju mer jag läser om det så verkar det faktiskt ganska bökigt.

Om 200 år när jag har tillverkat mitt verktyg så lovar jag att posta bilder på det. Det gäller ju att var ute och planera i god tid så att säga :D

/Ludde

Klurgubbe i unga år
  • Ludwig
  • Ludwig Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
10 år 6 månader sedan #34037 av Ludwig
Svar från Ludwig i ämnet Krympförband [bänktving till hyvelbänk]
Ibland går det fort (för att vara mig)! Det blev inte vackert, men får jag bara fila, slipa, borra, svetsa, nita och skruva lite så tror jag att den kan fungera. Sen kanske det inte skadar att dra på ett lager färg heller...

/Ludde

Klurgubbe i unga år
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.104 sekunder
Powered by Kunena Forum