Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Japanska smides tekniker, europeiska svärd

Mer
21 år 1 månad sedan #3020 av marberg
Svar från marberg i ämnet Japanska smides tekniker, europeiska svärd
Hej Filip

Du skev i sista inläget på första sidan "(Observea) slipa aldrig med finare papper än 60 kornstorlek innan apliccering av leran.". När du sen finslipar, slipar du inte bort mönstret/färg skiftningarna då, eller är det färdigslipat med 60 kornen?

Har inte ör avsikt att göra några svärd.. nu.., men är som vanligt nyfiken...

/Roger

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
  • Filipcustomknives
  • Filipcustomknives Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
21 år 1 månad sedan #3021 av Filipcustomknives
Svar från Filipcustomknives i ämnet Japanska smides tekniker, europeiska svärd
Hej Roger. Nej , efter härdningen så kommer inte mönstret att synas med bara 60 korn. Skälet varför du inte ska slipa finare är ganska enkelt, ytan blir för glatt för att leran ska kunna fästa bra på bladet. Efter härdning så måste du nästan putsa upp den till 600 - 800 korn och etsa den innan mönstret (Hamon) kommer att synas.( igentligen är mönstret övergången från perlit(ohärdat) till martensit( härdat), etsa kan du göra i vinäger eller var det ättika ? , jaja , du kan också göra det i saltsyra eller etsnings pulver för kretskort ( säljs på clas ohlsson).

Fördelen med att härda på det här sättet är en överlägsen hållbarhet när klingan utsätts för svåra påfrestningar. det betyder sammanfattat : klingan går inte i två delar om du försöker bryta av den , utan eggen spricker bara och kniven/ svärdet blir lite böjt men den är fortfarande fullt användbar. Det är ju en enorm fördel om du står ute på kalfjället med en fullt fungerande kniv även fast den har tagit mycket stryk.
Sidan laddades på: 0.098 sekunder
Powered by Kunena Forum