Nya inlägg

Topic-icon Kompressor m YD-start

  • Patrik
  • Patrik Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 9 månader sedan #10957 av Patrik
Kompressor m YD-start skapades av Patrik
Hejsan!

Jag har en kompressor som är lite stor...
När jag provkörde den i helgen så rök tre(!) stycken 16A säkrningar... ::)

Har lite svårt att läsa på motorn vad som står på skylten, den är lite rostig.
Däremot så gick den bra att starta!
Jag startade den med YD-starten och i det lägen fungerade det bra. :)

Min fråga är: Kan man köra en sådan sak i yd-läget? ??? Eller är det skadligt för motor eller nåt?

(Huset har 20A, men garaget har bara 16A och därmed också 3-fas uttaget...)

/Patrik
Mer
16 år 9 månader sedan - 16 år 9 månader sedan #10959 av SCB
Svar från SCB i ämnet Kompressor m YD-start
YD-starten är bara till för att minska startströmmen som kan bli väldigt hög vid direktstart speciellt om motorn har last i startögonblicket.
Ryker säkringarna även när motorn har kommit upp i varv? I så fall har du en väldigt kraftig motor eller så är något lager i motorn/kompressorn dåligt, kan även vara en dålig lindning i motorn som ger så stora strömmar.

Det vore väldans bra om du kunde få fram vad som står på märkskylten, utan den så är det omöjligt att ge några säkra råd.

//Olof Nilsson
Last edit: 16 år 9 månader sedan by SCB.
Mer
16 år 9 månader sedan #10967 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Kompressor m YD-start
Kör alldrig en YD motor med belastning på startläget!! Då bränner du motorlindningarna.
:)
Mer
16 år 9 månader sedan #10969 av SCB
Svar från SCB i ämnet Kompressor m YD-start
Eller i alla fall inte med en belastning som är större än motorns startmoment.
En motorskyddsbrytare är en billig försäkring mot brända lindningar och säkringar om lasten av någon anledning skulle bli för hög.

//Olof Nilsson
  • Patrik
  • Patrik Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 9 månader sedan #11032 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet Kompressor m YD-start
Nu har jag testat lite mera...

Jag lät motorn gå upp i varv ordentligt och då klarade sig säkringarna sig bra även i D-läget.
Pratade lite mer en som kunde detta på jobbet också och han sa också att jag inte kunde köra på Y-läget.

Dock verkar denna gamla kompressor(Grieff) endast ha en manuel omkopplare så jag kommer nog bara kunna köra upp tanken full och sedan stänga av den (manuellt) för att sedan när luften börjar ta slut köra igång den manuellt igen. Lite joxigt.
Tur att tanken är stor (runt 200 liter). Tryckvakt verkar fungera i alla fall för den stängde av sig vid 7 bar.

Bra att man fått den!!

/Patrik
Mer
16 år 9 månader sedan #11034 av SCB
Svar från SCB i ämnet Kompressor m YD-start
Va bra att det verkar funka nu.
Vad är det för YD-start du har? Gammal som gatan eller en nyare variant?
Det finns lite olika sätt att sköta omkopplingen från Y till D drift och vissa omkopplare bryter anslutningen till lindningarna helt innan den kopplar in på D-drift, under den tid motorn snurrar utan anslutning så kommer den att fungera som en generator, dessutom med en frekvens som ”alltid” är lägre än nätspänningens eftersom motorn inte går på fullt varv.
När sen spänningen kopplas in i D-läge så kan man få en rejäl smäll på elnätet om inte nätet och den genererade spänningen ligger i fas med varandra.
Det skulle kunna vara en möjlig orsak till att säkringarna gick. Om de fortsätter att ryka säkringar i framtiden så finns det YD-omkopplare som sköter detta lite snyggare.

http://www.mastercontrols.com/EngInfo/A ... _RWood.htm

//Olof Nilsson
Mer
16 år 9 månader sedan #11066 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Kompressor m YD-start
Hade samma problem med att säkringarna bara rök , men jag löste det så här.

Jag satte på en backventil( syns ej på bild) på ingående rör i tanken.
Satte dit en magnetventil före backventilen med ett T-rör på ingående ledning från pumpblocket.
Kopplade magnetventilen till startläget, så under tiden kompressorn går på Y läget så är magneten dragen och kompressorn pumpar ut luften under ca 10sec i friska luften, sedan när kompressorn slår över i D läget så stänger ventilen och skickar in det koprimerade luften i tanken när den kommit upp i varv.
Funkar skit bra alltså.

Kallsme´n
Bilagor:
Mer
16 år 9 månader sedan #11070 av SCB
Svar från SCB i ämnet Kompressor m YD-start
Smart!

//Olof Nilsson
Mer
16 år 9 månader sedan #11091 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Kompressor m YD-start
Tackar för tipset
Mer
16 år 9 månader sedan #11100 av JiBe
Svar från JiBe i ämnet Kompressor m YD-start
Jag hade en massa tur och fick en kompressor på jobbet, den stod nere i källaren i ett trångt utrymme, och jag fick den bara jag tog ut den :)

Så det gjorde jag idag, jag o en jobba kompis släpade upp den för trappan.

Nu har ju inte denna varit igång på säkert 7-8 år och det är nått som gör att den låter konstigt, men det ska jag fixa, eller köpa nytt kompressorblock på biltema.

Iaf så är det yd start på denna med, det satt ett litet elskåp på väggen med uråldriga relän o grejer, jag bara klippte alla kablar o tog hem lådan.
denna pumpar 680 L/min (genomlupen cylindervolym) och motorn är på 5.5hk ca 4kw tror jag. tanken är på 200liter eller nått.
Det är oxå samma annordning som på kallsmens tror jag med nån avlastningsventil o grejer.
Jag ska testa starta på D läget o se vad som händer, man kan ju alltid hoppas att man slipper koppla in all skit.
Är din lika stor tror du?
Mer
16 år 9 månader sedan #11102 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Kompressor m YD-start
Mitt pumpbloch är ett gammalt biltemabloch som dom ite säljer längre.
Den ger 980 L/min å min motor är på 6 KW, jag har två tankar till min,den ena tanken rymmer 250 liter och den andra 300liter.

Jag håller på att renovera gammla motorcycklar och bilar på min "fritid" och jag har använt kompressorn tillsamans med ett blästerskåp att blästar aluminiumdetaljer till fordon, därav två tankar, för det går åt mycket luft vid blästring.

Bilden är väl lite "off topic", men jag tycker det är riktigt tjusigt "engelskt smide" över min Jaguar V-12 motor.

Kallsme´n
Bilagor:
Sidan laddades på: 0.097 sekunder
Powered by Kunena Forum