Nya inlägg

Topic-icon gänga hål.

  • joel
  • joel Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
19 år 9 månader sedan #1893 av joel
gänga hål. skapades av joel
Hej!
Jag undrar hur stort hål man ska borra innan man gängar det med tex M12.


Mvh Joel.




Ändrat av - kenth den 2003/07/09 20:47:34

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
19 år 9 månader sedan #1894 av sme`n
Svar från sme`n i ämnet gänga hål.
10,5 mm
  • joel
  • joel Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
19 år 9 månader sedan #1895 av joel
Svar från joel i ämnet gänga hål.
Ok
så när man gängar med M10 så ska man borra et 8,5mm hål?

Joel

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
19 år 9 månader sedan #1896 av marberg
Svar från marberg i ämnet gänga hål.
På adressen http://www.wedevag.se/download/Ggtabell%20.pdf har du rubbet.
/Roger

Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Mer
19 år 9 månader sedan #1897 av sme`n
Svar från sme`n i ämnet gänga hål.
Kolla tabellen på skjutmåttets baksida- det räcker en bra stund...
Annars kan du räkna lite: mutterhålsdiametern= gängans nominella ytterdiameter minus stigningen. Gäller för Whitworth-metriska och UN-gängor.
  • joel
  • joel Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
19 år 9 månader sedan #1898 av joel
Svar från joel i ämnet gänga hål.
tack tack

Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Mer
19 år 8 månader sedan #1899 av Patrik
Svar från Patrik i ämnet gänga hål.
Jag har en liten fundering på gängade hål i aluminium...
Om jag vill ha en M8 bult och ha lite hållbarhet (en rulle på en bandslip skall sitta där) hur tjockt bör jag ha..? Räcket 3mm?

Jag tror jag tolkat tabellen i PDF-länken rätt:
Håldiameter för vanlig M8 borde vara 6,8mm (Går det med 6,5mm??)
För M6 5,1mm (Går det med 5,0mm??)

/Patrik
Mer
19 år 8 månader sedan #1900 av Eldrike
Svar från Eldrike i ämnet gänga hål.
hej! Omdu har en just förtapp bör det inte möta några hinder.
SOLOV

SOLOV

SOLOV
Mer
19 år 8 månader sedan #1901 av sme`n
Svar från sme`n i ämnet gänga hål.
Ok funkar kanske i aluminium... Använd fotogen som skärvätska.
För stål gäller:
Muttertjocklek =gängdia.
Mutterhålsdiam. får under inga omständigheter understiga gängtappens innerdiameter . En mutterhålsdiameter som ger 75% av det nominella gängdjupet- motsvarar ca 90 % för metriska gängor med ISO-profil_ger fullt betryggande hållfastighet. ( 100% gjängdjup ger endast obetydligt ökad hållfastighet. Samtidigt krävs det ungefär dubbelt så stor kraft för att vrida tappen)
  • Anonymous
  • Anonymous Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
19 år 8 månader sedan #1902 av Anonymous
Svar från Anonymous i ämnet gänga hål.
Skall man gänga eller på annat sätt bearbeta aluminium eller titan skärande så använd T sprit som skärolja luktar men är oöverträffat.
Sidan laddades på: 0.071 sekunder
Powered by Kunena Forum