Nya inlägg

Topic-icon ABNO Smideshammare allmänna frågor...

Mer
16 år 6 månader sedan #8727 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet ABNO Smideshammare allmänna frågor...
Visst är det lite hårt, men skulle tippa på att det ligger på lite över 400hb.
Prova att köra med lägsta möjliga hastighet och matning så borde det gå, å så ett nytt borr, och ordenligt med skärvätska.

Kallsme´n
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 3 månader sedan #11237 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet ABNO Smideshammare allmänna frågor...
Tack för alla svar! Nu har jag nästan klurat ut hur det ska göras.
Dock har jag en fråga kvar som har förbryllat mig. Det är tjockleken på fjädrarna!

De fjädrar som sitter i hammaren nu är 6 mm tjocka, men det verkar som ni andra har 8 mm tjocka fjädrar.
Finns det flera modeller på ABNO hammaren där fjädertjockleken skiljer sig?

Just nu går det 5 st 6mm fjädrar genom hammaröglan dvs en tjocklek av 30 mm, ni med 8 mm fjädrar har 4 st genom och det blir 32 mm. Det är ju ett ganska stort glapp på min hammare så jag antar att 8 mm är rätt grejjer.

MVH
Emil

Emil Schönning
Mer
16 år 3 månader sedan #11239 av SCB
Jämför du hammare med samma hammarvikt då? Hur kraftig fjäder man behöver styrs ju av vikten på hammaren får att man skall få rätt balans.
För klen fjäder ger för mycket svaj och är fjädern för grov så tappar man accelerationen i hammaren. I båda fallen blir hammaren mindre effektiv.

//Olof Nilsson
  • Melchior
  • Melchior Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
16 år 3 månader sedan #11253 av Melchior
Svar från Melchior i ämnet ABNO Smideshammare allmänna frågor...
Ska kolla upp hammarvikten.

/E

Emil Schönning
Mer
16 år 3 månader sedan #11257 av Torsten
Svar från Torsten i ämnet ABNO Smideshammare allmänna frågor...
Jag har 8mm. fjädrar i min hammare men nu kan jag inte få tag på deb tjockleken längre.Det är för liten omsättning på den dim.
säger leverantören.Det är Tibnor som inte kan skaffa fram 8mm.I fortsättningen får jag använda 6 eller 10mm,eller prova fram en blandning kanske.

Torsten
Sidan laddades på: 0.080 sekunder
Powered by Kunena Forum