Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Fjäderhammare - Trip hammers
- hammarbanens vändpunkt
hammarbanens vändpunkt
- joel
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 293
- Tack mottaget: 1
20 år 1 månad sedan #4652
av joel
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
hammarbanens vändpunkt skapades av joel
ang. fjäderhammaren jag bygger. I vilket läge ska hammarhuvudet stanna och vända uppåt? ska detta hända när hammarhuvudet ligger på städet eller skal det vända en bit innan???
Och även om hammarn vänder en bit innan när den så att säga inte är påslagen, så kommer ju fjädern att få en viss schwung när man kör den och då kommer hammarbanorna gå ihop i vänpunkten i det läget, inte sant?
så hur ska det vara. Man kanske borde ha axeln som går från exentern upp till fjädern justerbar så att man kan reglera hur mycket den ska slå ihop beroende på hur tjockt ämne man smider? [?][]
Welcome to metalburg
Wir lebst in Metalburg
Der stadt of kohl und stahl
Metalburg
Och även om hammarn vänder en bit innan när den så att säga inte är påslagen, så kommer ju fjädern att få en viss schwung när man kör den och då kommer hammarbanorna gå ihop i vänpunkten i det läget, inte sant?
så hur ska det vara. Man kanske borde ha axeln som går från exentern upp till fjädern justerbar så att man kan reglera hur mycket den ska slå ihop beroende på hur tjockt ämne man smider? [?][]
Welcome to metalburg
Wir lebst in Metalburg
Der stadt of kohl und stahl
Metalburg
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
- Ludwig
- Offline
- Platinum Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 1020
- Tack mottaget: 0
20 år 1 månad sedan #4653
av Ludwig
Klurgubbe i unga år
Svar från Ludwig i ämnet hammarbanens vändpunkt
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">så hur ska det vara. Man kanske borde ha axeln som går från exentern upp till fjädern justerbar så att man kan reglera hur mycket den ska slå ihop beroende på hur tjockt ämne man smider? [?][]
<i><div align="right">Ursprungligen postad av joel - 2004/09/30 : 15:08:12</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Du har helt rätt. Jag har varit inne på flera olika varianter på det där.. Den första och enklaste varianten är hävarmen som går mellan svänghjulet och upp till fjäderpaketet består av ett rör ett genomgående rundjärn och båda har borrade hål. På så sätt kan man förlänga och förkorta hävarmen. Inga konstigheter helt enkelt.
Har inte vi diskuterat den lösningen förr?
I vilket fall har jag en mer sofistikerad variant som kommer bli underkänd av större delen av de inbitna yrkessmederna på antracit som tänker i banorna att man smider 200 m järnvägsräls om dagen[]
Trevligt att mitt favvoritämne kommit på tal igen förresten.
Mvh/Ludwig
<i><div align="right">Ursprungligen postad av joel - 2004/09/30 : 15:08:12</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Du har helt rätt. Jag har varit inne på flera olika varianter på det där.. Den första och enklaste varianten är hävarmen som går mellan svänghjulet och upp till fjäderpaketet består av ett rör ett genomgående rundjärn och båda har borrade hål. På så sätt kan man förlänga och förkorta hävarmen. Inga konstigheter helt enkelt.
Har inte vi diskuterat den lösningen förr?
I vilket fall har jag en mer sofistikerad variant som kommer bli underkänd av större delen av de inbitna yrkessmederna på antracit som tänker i banorna att man smider 200 m järnvägsräls om dagen[]
Trevligt att mitt favvoritämne kommit på tal igen förresten.
Mvh/Ludwig
Klurgubbe i unga år
- joel
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 293
- Tack mottaget: 1
20 år 1 månad sedan #4654
av joel
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
Svar från joel i ämnet hammarbanens vändpunkt
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopia av meddelande:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">så hur ska det vara. Man kanske borde ha axeln som går från exentern upp till fjädern justerbar så att man kan reglera hur mycket den ska slå ihop beroende på hur tjockt ämne man smider? [?][]
<i><div align="right">Ursprungligen postad av joel - 2004/09/30 : 15:08:12</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Du har helt rätt. Jag har varit inne på flera olika varianter på det där.. Den första och enklaste varianten är hävarmen som går mellan svänghjulet och upp till fjäderpaketet består av ett rör ett genomgående rundjärn och båda har borrade hål. På så sätt kan man förlänga och förkorta hävarmen. Inga konstigheter helt enkelt.
Har inte vi diskuterat den lösningen förr?
I vilket fall har jag en mer sofistikerad variant som kommer bli underkänd av större delen av de inbitna yrkessmederna på antracit som tänker i banorna att man smider 200 m järnvägsräls om dagen[]
Trevligt att mitt favvoritämne kommit på tal igen förresten.
Mvh/Ludwig
<i><div align="right">Ursprungligen postad av ludwig - 2004/10/01 : 18:24:17</div id="right"></i>
[/quote]
Jo det har vi diskuterat, och det är ju egentligen inget problem. Man klarar sig nog både med och utan[] Hur är förresten den mer sofistikerade lösningen tänkt? det skrev du aldrig.[?]
Men grundfrågan återstår: I vilket läge ska hammarhuvudet stanna och vända uppåt?
Welcome to metalburg
Wir lebst in Metalburg
Der stadt of kohl und stahl
Metalburg
<i><div align="right">Ursprungligen postad av joel - 2004/09/30 : 15:08:12</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Du har helt rätt. Jag har varit inne på flera olika varianter på det där.. Den första och enklaste varianten är hävarmen som går mellan svänghjulet och upp till fjäderpaketet består av ett rör ett genomgående rundjärn och båda har borrade hål. På så sätt kan man förlänga och förkorta hävarmen. Inga konstigheter helt enkelt.
Har inte vi diskuterat den lösningen förr?
I vilket fall har jag en mer sofistikerad variant som kommer bli underkänd av större delen av de inbitna yrkessmederna på antracit som tänker i banorna att man smider 200 m järnvägsräls om dagen[]
Trevligt att mitt favvoritämne kommit på tal igen förresten.
Mvh/Ludwig
<i><div align="right">Ursprungligen postad av ludwig - 2004/10/01 : 18:24:17</div id="right"></i>
[/quote]
Jo det har vi diskuterat, och det är ju egentligen inget problem. Man klarar sig nog både med och utan[] Hur är förresten den mer sofistikerade lösningen tänkt? det skrev du aldrig.[?]
Men grundfrågan återstår: I vilket läge ska hammarhuvudet stanna och vända uppåt?
Welcome to metalburg
Wir lebst in Metalburg
Der stadt of kohl und stahl
Metalburg
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
- marberg
- Offline
- Platinum Boarder
20 år 1 månad sedan #4655
av marberg
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
Svar från marberg i ämnet hammarbanens vändpunkt
Hej
Jag tror inte hammarläget är så viktigt. På gund av fjädern blir ju ändläget väldigt olika beroende på om hammaren går sakta (slirar) eller fort. Viktigare är nog balansen mellan hammarens tyngd och fjäderns styvhet. Men det lär man ju inte ha en aning om förän man testat just den hammaren man byggt. Läs om galopperande hammare på Anvilfire. En långsamt gående fjäderhammare lär ju på glrund av den fjädrande upphägningen ge ganska mjuka slag även om hammarens vändpunkt ligger lite under städet. Medan en snabb rörelse kan ge en väldig fjong med rätt fjäder. Men med en för mjuk fjäder kan det nog bli en ganska tråkig historia med en hammare som lever sitt liv någonsatans i mitten av den tänkta slaglängden.
Jag skall förörsöka få balanspunkten på fjädern justerbar i höjdled, kanske också i längsled (på fjädern). Kan man se lägga in eller ta bort ett eller flera fjäderblad vore det ju kanon.
I vilket fall som helst så tror jag inte de finns något svar för just din hammare innan den är bygg och testkörd.
Detta inlägg ökade väl förvirringen ytterligare antar jag [].
Mvh
Marberg
Jag tror inte hammarläget är så viktigt. På gund av fjädern blir ju ändläget väldigt olika beroende på om hammaren går sakta (slirar) eller fort. Viktigare är nog balansen mellan hammarens tyngd och fjäderns styvhet. Men det lär man ju inte ha en aning om förän man testat just den hammaren man byggt. Läs om galopperande hammare på Anvilfire. En långsamt gående fjäderhammare lär ju på glrund av den fjädrande upphägningen ge ganska mjuka slag även om hammarens vändpunkt ligger lite under städet. Medan en snabb rörelse kan ge en väldig fjong med rätt fjäder. Men med en för mjuk fjäder kan det nog bli en ganska tråkig historia med en hammare som lever sitt liv någonsatans i mitten av den tänkta slaglängden.
Jag skall förörsöka få balanspunkten på fjädern justerbar i höjdled, kanske också i längsled (på fjädern). Kan man se lägga in eller ta bort ett eller flera fjäderblad vore det ju kanon.
I vilket fall som helst så tror jag inte de finns något svar för just din hammare innan den är bygg och testkörd.
Detta inlägg ökade väl förvirringen ytterligare antar jag [].
Mvh
Marberg
Erfarenhet är när man börjar känna igen sina misstag.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Fjäderhammare - Trip hammers
- hammarbanens vändpunkt
Sidan laddades på: 0.069 sekunder