Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon oljeeldad smidesugn

Mer
18 år 2 veckor sedan - 18 år 2 veckor sedan #10754 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet oljeeldad smidesugn
Skulle kunna fungera... ;D

Skrot skall man aldrig slänga
Last edit: 18 år 2 veckor sedan by EeWe.
  • Ivar
  • Ivar Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #12111 av Ivar
Svar från Ivar i ämnet oljeeldad smidesugn
Hej.

Får man använda grön diesel i en oljeedlad smidesugn?

Mvh
Mer
17 år 10 månader sedan #12112 av åke w.
Svar från åke w. i ämnet oljeeldad smidesugn
Den är väl tänkt att användas i jordbrukstraktorer och liknande redskap,och att beräkna bränsleutgång i dylika maskiner är nog ingen
exakt vetenskap. Så om det handlar om några dunkar för hobbybruk gör det nog inget så länge Myndigheten inte lägger sig i, det blir ju lite en samvetsfråga tillslut.
/ åke w.

Varen icke bekymrade för morgondagen,
Ty morgondagen skall ha sina egna bekymmer.
Var dag har nog av sin plåga.
Mer
17 år 10 månader sedan #12113 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet oljeeldad smidesugn
Klart man får elda grön diesel, det gör jag i mina ugnar och det är ju det som eldas
i vanliga villapannor.

Rostfritt behöver det inte vara i ugnen, man klär ju in den med fiber eller eldfast massa.
Om man klär in ugnen med 50mm fiberduk inv, så blir den nog inte över 100 grader utanpå mantelplåten,
om man eldar upp till maxtemperatur ca 1350grader.

Om man använder en villabrännare så är det ju munstycket som bestämmer bränsleåtgången,
å det brukar ju stå på brännaren.

Kallsme´n
Mer
17 år 10 månader sedan #12115 av åke w.
Svar från åke w. i ämnet oljeeldad smidesugn
Jag blandar ihop begreppen, grannen som bedriver jordbruk har pratat om lågbeskattad diesel(som är/var röd inte grön),
Jag ber om ursäkt om jag trasslar till tråden....
/ åke w.

Varen icke bekymrade för morgondagen,
Ty morgondagen skall ha sina egna bekymmer.
Var dag har nog av sin plåga.
Mer
17 år 10 månader sedan #12116 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet oljeeldad smidesugn
Inga problem.

Går ju att elda med allt som brinner egentligen, för kommer man bara upp tillräckligt högt i temperatur
så bildas det ju inga avgaser (oförbrända kolväten), bara kväveutsläpp om jag inte minns fel.

Kan någon nått mer om det?

Kallsme´n
Mer
17 år 10 månader sedan #12151 av rocker
Svar från rocker i ämnet oljeeldad smidesugn
Jag har nu fått ihop en oljeeldad ässja med villabrännare. Modell HPD
Mer
17 år 10 månader sedan #12159 av SCB
Svar från SCB i ämnet oljeeldad smidesugn
Jag tror inte att du skall minska volymen i ugnen, oljan behöver ju lite utrymma för att förbrännas. Prova med att flytta brännaren bakåt lite, kanske 10cm eller så för att ge bränslet lite mer tid att förbrännas, om brännaren sticker in i ugnen så finns risken att blästerluften/oljan inte har blandats ordentligt och dushar ämnet med "kall" luft och olja som kyler istället för att värma.
En annan sak du kan prova är ju att förvärma luften, men då går det nog inte att använda en vanlig villabrännare längre.. Svetsa ihop en värmeväxlare och placera den ovanför skorstenen och återanvänd överskottsvärmen..

//Olof Nilsson
Mer
17 år 10 månader sedan #12174 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet oljeeldad smidesugn
Ett litet tipps till är ju att man kan (Trimma) skruva på pumptrycket lite extra för att det skall slå isär
dieseln i lite finare partiklar.

Kallsme´n
Mer
17 år 10 månader sedan #12176 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet oljeeldad smidesugn
Hmm... Idag tog mig an uppgiften att glödga en rejäl bit tvåtums plåt i en olje eldad smides ugn av industri modell (högtryck + förvärmd luft altså, men principen är ju annars densamma) den blev mycket ojämnt uppvärmd, var tvungen att vända den för att den skulle erhålla jämn temperatur.

Tror jag skall återkomma med en egen tråd om de ugnarna (samma princip som kallsmens ugnar, men inte lika avancerade som hans :) mycket trevliga saker att jobba med :D , men tyverr dyra i drift...
Mer
17 år 10 månader sedan #12179 av JiBe
Svar från JiBe i ämnet oljeeldad smidesugn
Em liten fråga angående förvärmning,
Jag läste nånstans att varm luft har lägre verkningsgrad, innehåller mindre syre.

Är det då någon stor ide att förvärma till tex en gasol ässja?

Jag har funderat lite på att återannvända värmen som kommer ur ässjan.
Mer
17 år 10 månader sedan #12184 av Uffe
Svar från Uffe i ämnet oljeeldad smidesugn
Hej!

Jo, det är riktigt - i vissa sammanhang. När jag var ung och oförståndig höll jag på med streetracing, byggde stora V8:or och slet gummi. Då experimenterade jag lite med extra insprutning av vatten/metanol just för att kyla bränsle/luftblandningen. Jag körde med ett hemgjort munstycke och en pump med rätt högt tryck, och det gjorde sin verkan. Ungefär som att man kan känna att en motor är piggare en kall och fuktig morgon, fast mer uttalat. Noll till hundra på ca 4.5 sekunder, det var tider det....

Men det gäller vid förbränning i ett slutet rum, och jag inbillar mig att det inte blir samma sak med en olje- eller gasässja. Det borde hänga ihop så att effekten blir bättre med förvärmd luft, men antagligen får man blåsa på mer för att kompensera den varmare luftens lägre densitet och lägre syreinnehåll per volymsenhet.

Kan det stämma, tro?

Mvh Uffe
Mer
17 år 10 månader sedan #12186 av SCB
Svar från SCB i ämnet oljeeldad smidesugn
Visst är densiteten lägre men det är enkelt att åtgärda med högre tryck/flöde.
Luften innehåller ju som bekant 78% kväve som inte har någon aktiv roll i förbränningen men det måste ju ändå värmas upp till ugnstempen, den värmen tas från förbränningen och sänker maxtempen i ässjan. Kan man utnyttja överskottsvärmen från avgaserna till att förvärma allt detta kväve till t.ex 400 grader så vinner man mycket i själva ässjan och får bättre bränslekonomi. Att varmt syre dessutom är mer reaktivt och därför kan oxidera kolvätena i gasen bättre ger ju ännu mer effekt.
Kan man dessutom förvärma bränslet så vinner man ännu mer effekt i ässjan.

Att man inte vill ha varm luft i en förbränningsmotor ser jag inte som riktigt representativt i detta sammanhang, i en motor är man ju enbart ute efter så stor volymökning som möjligt och att motorn inte blir överhettad, man kan ju inte utnyttja värmen.
Skulle man börja köra en motor på förvärmd luft så skulle man inte längre behöva någon katalysator men motorn skulle bli svagare p.g.a den minskade volymförändringen mellan bränsleblandning/avgas och motorn skulle gå fruktansvärt hett.
Fast det är ju helt klart att även densiteten på luften och därmed syreinehållet spelar en stor roll i motorns effektivitet.
En förbränningsmotor är helt enkelt inte konstruerad för att ta hänsyn till miljön, och bränslets faktiska energiinnehåll

//Olof Nilsson
Mer
17 år 10 månader sedan #12188 av Kindbo
Svar från Kindbo i ämnet oljeeldad smidesugn
Det gallon/timma som står på munstycket är vid 7 bars tryck på oljan, Lägre tryck = mindre olja och större oljedroppar.
1,5 gallon's munstycket har nog suttit i en större panna ca 70-100 kW.

En villapanna har ofta munstycken på 0,5 till 0,8 gallon.

Det finns mänger med olika modeller på munstycken en del har hel kon med oljedroppar och en del har inga oljredroppar i mitten av konen osv.

Oljekonen har också olika vinkel 80, 65 50 grader osv.

Här finns lit mera tipps om munstycken

http://varme.danfoss.se/
Mer
17 år 10 månader sedan #12200 av rocker
Svar från rocker i ämnet oljeeldad smidesugn
Originalmunstycket i den oljebrännare jag fick tag i var på 2,5 USgal/h. Utan vetskap om brännarens kapacitet startade jag. Jäklar anamma vilket tryck. Det slog eldslågor ut genom alla hål och gick knappt att gå inärheten av ugnen. Jag fick stänga av efter 3-4 minuter då hela ugnen höll på att brinna upp. De speciella metallhållarna till kaowoolen smälte. Testade sedan med 0,5 munstycke. Då blev inte ens en 5 mm stång rödglödgad. Testade vidare med olika munstycken och hamnade till slut på 1,5. Det har en spridning på 60 grader. Brännaren sittar i ett rör utanpå ugnen så att lågan precis äntrar ugnskanten. Ska fota ugnen nästa gång jag är i smedjan. Tack för tipsen.
Sidan laddades på: 0.116 sekunder
Powered by Kunena Forum