Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Egen forma

  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #30649 av TobbeÅh
Egen forma skapades av TobbeÅh
Hej allihop o god fortsättning på det nya året!

Jo, jag sitter och funderar på min framtida ässja jag tänkt bygga och mer precis på hur jag skall göra med forman. En gång i tiden fick jag rådet att i blästerhålet få dit ett halvklot fäst så att man kan röra detta upp och ner för att justera luftflödet. Inte för att reglera mängden luft så mycket utan mer hur den sprider. Kanske är ute o cyklar helt här... Har skissat lite på detta och man skulle kunna använda en gammal dragkrokskula tror jag. Men konstruktionen med rörliga delar blir ju lite mer komplicerad. Frågan är vad man vinner med ett sådant justerbart utblås, jämfört med ett fast tex. 3 st frästa spår?? Slaggar ett fast utblås igen mycket lättare? I övrigt hade jag tänkt svetsa ihop forman av tjock plåt, typ 10-12mm. Vad tror ni om djupet... har ju disskuterats innan... men jag tycker 5-6 cm känns rätt lagom om man vill få optimal värme i höjd med eller straxt ovan "bordet"?

[attachment=0:3qgjrj2o]<!-- ia0 -->forma.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3qgjrj2o]

MVH
Torbjörn
Bilagor:
Mer
14 år 1 månad sedan #30650 av Ludwigo
Svar från Ludwigo i ämnet Egen forma
Min forma är en gammal amerikansk historia och den har en kula som man kan vrida liksom runt sig själv. Den har även ett spår i kulas mitt där luften kan riktas lite om man vrider kulan. Min erfarenhet är att om det börjar slagga så kan man med denna kula vrida bort lite slagg, alternativt få det att trilla ner till tömningsluckan och på så vis få bättre drag. Den heter "Canedy otto Royal H Western Chief", finns bilder på nätet har jag för mig.

Dragkulevarianten du nämner är ju väldigt lik den vanliga fältässjemodellen och funkar säkert fint om man får till den. 10-12mm plåt räcker säkert gott till, om man söker lite här finner man en hel del trådar om vilken materialtjocklek man kan använda och även rätt sköna lösningar av bromstrummor, stekpannor etc..

Lycka till och lägg gärna upp bilder av bygget när/om du sätter planen i verket! Finns ju ett talesätt som säger: "Finns det inga bilder har det aldrig hänt.." ;)

"Men 200 år kunna även gäddan och karpen bli, 40 års ålder kan också paddan uppnå, och lika gammal
som svinet blir kräftan, om den får leva." ur "Biologiska skisser" (1911) :)
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #30651 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Egen forma
Hej.

Jo, den där vridbara lösningen, ("clinker breaker") , har jag sett hos jenkarna... kanske är något att fundera på oxå.

Men frågan är om man vinner speciellt mycket på att krångla till det med en kula?? Bättre kanske med utbytbara plåtbitar med olika antal hål, spår eller kryss beroende på lite hur man vill elda.
- Ni som kör med den gamla fältässjan, hur använder ni "bläster-kulan"? Bara för att skaka loss slagg, eller för att påverka formen på luftströmmen (vidare/smalare) ?? Spontant känns det som det har marginell betydelse, därav mitt inlägg.

Bilder lär det bli när jag väl får tummen ur... är kanske väl teoretisk av mig och vill gärna göra "rätt" från början, vilket i många fall är en utopi :)

Torbjörn
Mer
14 år 1 månad sedan #30652 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Egen forma
Vill du göra (historiskt) "rätt" ifrån början så är det väl säkert en kula/kon som är det bästa luft- slaggspjäll som används och som är gammalt o beprövat.
Men det ju lite hävavmar, luftsreglag, el och annan krafs som behövs, men kanske inte alltid i början.
Att anvnända en i varvtal reglebar fläkt inte helt fel.
"Proppen" använder man ju mest för att få loss slagget och för att lite mer luftflöde ibland...
. O0 O0 O0 O0
Kan du inte köpa en färdig forma istället - det är dags att gå å sova förlängesedan.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #30653 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Egen forma
Hej Martin.

Visst, att köpa en färdig forma finns också som alternativ, men det är ju en lite kul utmaning att göra något själv. :P
Någon som har god erfarenhet av nytillverkade gjutna formor? Och var hittar man någon som säljer sådant nuförtiden i sverige?

Torbjörn
Mer
14 år 1 månad sedan #30674 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Egen forma

TobbeÅh skrev: Hej Martin.

Visst, att köpa en färdig forma finns också som alternativ, men det är ju en lite kul utmaning att göra något själv. :P
Någon som har god erfarenhet av nytillverkade gjutna formor? Och var hittar man någon som säljer sådant nuförtiden i sverige?

Torbjörn

Tor Holmlund i Ramvik gjuter nya Bacho-munstycken i gjutjärn. Jag har själv sådana och det är toppen tycker jag. Sitter med bajonettfattning på ett rör, så det är enkelt att tillverka anslutning och byta dem när det behövs. Men de räcker i flera år om man inte eldar mycket hårt... Har varit med Tor och gjutit sådana oxå. Här är de: http://www.smedjanramvik.se/visa_produk ... emal%2Easp
Fråga inte mig om priset... Vet ej.
Jag gillar när det ligger stybb runt forman oxå i stället för plåt. Det är lite mer omständigt att sköta om kanske, men har många fördelar tycker jag. Slagg fastnar mycket sällan i munstycket och gör det det är det bara att sprätta loss.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #30707 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Egen forma
Så intressant, sådana Bacho-munstycken har jag inte sett innan. O andra sidan har man inte sett så mycket här i världen... Ser ut som man måste ha ett rejält lager med stybb runt om. Så pass så jag börjar undra om det är vanligt tegel han har där på bilden? Hur funkar det om man börjar skvätta med vatten på/runt en sådan forma, funkar det? Gjutna formor skall man ju akta noga för vatten har jag hört...
Mer
14 år 1 månad sedan #30716 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Egen forma

TobbeÅh skrev: Så intressant, sådana Bacho-munstycken har jag inte sett innan. O andra sidan har man inte sett så mycket här i världen... Ser ut som man måste ha ett rejält lager med stybb runt om. Så pass så jag börjar undra om det är vanligt tegel han har där på bilden? Hur funkar det om man börjar skvätta med vatten på/runt en sådan forma, funkar det? Gjutna formor skall man ju akta noga för vatten har jag hört...


Inga problem alls! Det går visst bra med vanligt tegel, men jag bytte faktiskt till värmebeständigt när jag murade om min ässja, men det gamla hade gått sönder för att det regnar och snöar ner genom skorstenen och sedan fryser teglet sönder (ingen värme i smedjan...). Det värmetåliga verkar hålla bättre och jag hade ju redan sånt hemma, så... Med stybben kan du välja hur stor grop du vill ha och kan riktigt snålelda med tre kol eller bränna på rejält. Stybben är oxå bra att sticka in material som ska svalna sakta eller sticka in bortre änden och värma innanför den utan att det blir varmt i änden t.ex. Stybb blir det hela tiden så man får gräva ur lite ibland. Slaggen lägger sig mellan stybb och kol och den kan man ofta peta ur med en pinne som en hel kaka.
Jag har aldrig använt någon annan form av ässja, så jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, men jag trivs med detta.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #30722 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Egen forma
Det där låter ju mer och mer intressant ! Jag gillar konceptet att forman egentligen inte finns och att man kan bygga om lite hur som...Om man tex har ett föremål med en knepig form eller med utstickande delar så känns det som man inte behöver vara rädd för att köra ner dessa delar i stybben. Med en fast forma hade man kanske fått strula lite för att värma ett sådant objekt. Tänkter jag rätt? Klart att man inte skall härja runt för mycket i stybben, men ändå.
Rent praktiskt, bygger man upp sin stybb (med vatten??) som man vill ha den innan tändning och sedan sköter det sig, eller behöver man pilla med det något under gång?
Tittade på Tors bilder, och där ser det ut som överdelen av munstycket nästan är i liv med "bordet", borde man inte ha en 5-6 cm ner till utblåsets topp, för du har väl bara stybb i gropen?
Du skriver på din hemsida att du har en långhärd oxå... har den samma munstycken?
Mer
14 år 1 månad sedan #30727 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Egen forma
Ja du tänker helt rätt!
Djupet till munstycket är en smaksak och har lite att göra med hur stor härd du behöver. Med en djupare forma kan du få ett mer riktat utblås och göra liten men varm eld. Grunt munstycke gör stor bred eld... he he... fattar du? Jag har mina två på lite olika djup men använder nästan uteslutande den djupare (ca 8cm). Den är oxå överlägsen när jag gjuter då jag får varm, koncentrerad glöd runt degeln.
Långhärden är ett gjutjärnsrör med hål, men fungerar på samma sätt. Bunkrar med stybb runt röret.
Stybben fixar du när du startar första gången. Inge vatten. Sedan sköter den sig själv. Ibland får man gräva ur lite när det blir för mycket. Städa lite. Någon gång i veckan kanske om man smider regelbundet. Det kan man göra under gång om man vill med en raka och lite teknik. Däremot behöver man sticka in en pinne och lyfta kolen för att få igenom luft då och då och peta ut slagg.
Sammantaget väldigt lättskött, men som sagt, jag har inte använt någon annan typ att jämföra med...

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
14 år 1 månad sedan #30732 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Egen forma
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Vad har du för mått ungefär, på den murade "gropen"? Under "huven" sedan är det i princip bara ett T-rör då gissar jag med ask-tömning och till-luft?
Jag drog iväg ett mail till Tor, för att se lite om han har några råd/skisser/etc...

Är det någon annan här på forumet som har erfarenhet av ässjor av denna typ (bacho munstycke) så får ni gärna skriva en rad om er erfarenhet!

MVH
Torbjörn
Mer
14 år 1 månad sedan #30733 av Lidskjalf
Svar från Lidskjalf i ämnet Egen forma
Hejsan, jag har en forma av bachomodell (som jag har tillverkat själv, svetsat ihop av 10 mm plåt) så den är fyrkantig istället för rund annars fungerar den likadant. Är även mycket i en smedja med en riktig bachoforma. Den principen med stybb runt ikring ser jag helt klart som överlägsen i ur alla hänseenden, min ässja består bara av en stor plåtlåda fylld i koks och stybb. Som tidigare nämnts om man ska värma på mitt på spretiga detaljer slipper hålla på å bocka utan det är ju bara att sticka ner i stybben, och man kan reglera härdens storlek väldigt enkelt och effektivt. Utan kylande järnytor direkt imot glödbädden sparar man kol. I en gammal verktygskatalog från 40 - 50 talet som jag läst i står det att bachoforman sparar upp till 30 % kol vid normalt bruk.
Mer
14 år 1 månad sedan #30747 av Svarte Petter
Svar från Svarte Petter i ämnet Egen forma

Lidskjalf skrev: Utan kylande järnytor direkt imot glödbädden sparar man kol. I en gammal verktygskatalog från 40 - 50 talet som jag läst i står det att bachoforman sparar upp till 30 % kol vid normalt bruk.



Japp! Och i min "Lidahl & Nermark AB" från -51 står det "Dessa smidesformor äro av särdeles praktisk och ändamålsenlig konstruktion och utmärka sig för stor effektivitet och hållbarhet. Lämna jämnare och minst 50% starkare hetta och förbruka 25 á 30% mindre kol än andra formor..."

TobbeÅh skrev: Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Vad har du för mått ungefär, på den murade "gropen"? Under "huven" sedan är det i princip bara ett T-rör då gissar jag med ask-tömning och till-luft?


Storleken är inte så noga... "Lagom" är väl ett bra mått? ;D Orkar inte gräva ur min ässja för att mäta... men kanske 400x400 ca... Större grop = mer stybb och mer plats för att sticka in saker.
Jo precis, det är ett T-rör. Så här nånting:
¨¨¨¨¨¨¨¨¨_____
¨¨¨¨¨¨¨/ munst. \
______|_________|__________ <----munstycke sitter m bajonettfattning i röret o ligger mot en plåt
|¨¨¨¨|

|¨¨¨¨|
<
mursten
|¨¨¨¨|__________
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ <
luft in med skjutspjäll
|¨¨¨¨¨__________
|¨¨¨¨|

|¨¨¨¨|

__________ <----asklucka

(forumet tar bort "space", så jag fick fylla i med massa tok. Hoppas du fattar kluddet.... he he)

Jag har gjort mina spjäll med en V-slits i så man kan finjustera luften bättre. Stor skillnad! Blir inte lika känsligt... Kan sköta spjället med knäet och har båda händerna fria.

Tänk på vad du säger, det finns stor risk att jag provar!
  • TobbeÅh
  • TobbeÅh Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
13 år 4 månader sedan #32122 av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Egen forma
Nä, nu är det slutfunderat tror jag.... :)

Såhär ser skissen ut för ögonblicket.
[attachment=0:3vf0qan1]<!-- ia0 -->ässja_20100929.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3vf0qan1]

Det får bli en enkel svetsad forma med några frästa spår i botten. Runt forman är min tanke att lägga eldfast tegel som jag ändå har liggande, om jag nu inte får tag i en tjocking-plåt till hela bordet. I övrigt tänkte jag testa det som verkar vara väldigt vanligt hos jänkarna, nämligen en sidodragshuv.
Har börjat skära till delar till forman i 10mm plåt. Vad tror ni, funkar det att svetsa den med gamla rutil-elektroder, eller skall man gå o köpa ett pack ok48.00??
Bilagor:
Mer
13 år 4 månader sedan #32123 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Egen forma
Min forma är svetsad i 6 mm plåt och den håller, har kört den i flera år. Luftspalten valde jag att ha lös som jag lagt över det runda hålet där luften kommer upp sedan har jag borrat 5 st 8 mm hål för luften. Det är lätt att byta ut om det blir för litet hål eller för stort och sedan är det den del som far mest illa i forman.

mvh/kenth
Sidan laddades på: 0.105 sekunder
Powered by Kunena Forum