Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Lämplig elmotor till ässjan. [1,1kW o 1800v/m]

  • Butcher J
  • Butcher J Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
17 år 11 månader sedan - 17 år 9 månader sedan #16879 av Butcher J
Har en motor liggandes på 1,1kW o 1800v/m, frågan lyder är den lämplig? Hur ska den drevas? O sist Hur kopplar man den i tre-fasen(haar köpt relä ,kabel:5G2,5 o strömbrytare,tänker införskaffa motor skydd oxå)? OM denna motor är olämplig hoppas jag någon vet bättre? MVH Butcher J
Last edit: 17 år 9 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
17 år 11 månader sedan #16880 av Ludwig
Jag misstänker att du pratar om att driva en fältässja med elmotor istället för trampa? I annat fall, vad har du för fläkt? Kan du lägga in någon bild på ässjan?

En sak är säker, motorn är knappast för svag i alla fall. Jag ska en vacker dag göra om min ässja från claes ohlson-fläkt till en gammal bläster där jag ska koppla en föredetta tvättmaskinsmotor på 250 W för att driva den. Jag tror att varvtalet låg på ungefär 2500 rpm, men då ska jag använda en avstängningskran från ett vattenrör för att reducera blåset.

Så länge du inte vill köra den på enfas så borde det inte vara några bekymmer att koppla motorn, vad jag har förstått. Men jag vill också invänta svar på samma fråga.

Ludwig

Klurgubbe i unga år
  • Butcher J
  • Butcher J Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
17 år 11 månader sedan #16882 av Butcher J
Svar från Butcher J i ämnet Lämplig elmotor till ässjan. [1,1kW o 1800v/m]
Får väl kosta på mig en kamera oxå. Fläkten är av gjutjärn(som jag fick laga m,svetsen) o ser ut som en snäcka med en gjutjärns 4-vingad propeller.Det är i princip allt som är kvar från den gammla fält ässjan förutom hjulet.Resten har jag svetsat(pinne) av gamla plåtar från oljetankar jag har demonterat. Ser mer ut som en stor kamin så jag är nyfiken på era grejor. Föresten vet du nåt om el arbetet? Tack på förhand för visat intresse. Butcher J
Mer
17 år 11 månader sedan #16883 av puttes
Hej...
Var noga med at du inte kopplat in nollan för om du kopplar fel så bränner du motorn,om du inte vet hur d skall koppla så kontakta en elektriker....

Putte...
Mer
17 år 11 månader sedan #16886 av Peter_H
Jag tycker din motor är onödigt kraftig. Kolet får ju gärna hållas kvar i ässjan ;D ;D . Sök en gammal oljebrännare från skroten, och ta fläkten därifrån, det är enkelt och dom fläktarna är mycket hållbara och tysta, och de ger fullt tillräckligt blås. 8)
Lycka till ! Peter_H

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese
  • Bysmedjan
  • Bysmedjan Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #16890 av Bysmedjan
Svar från Bysmedjan i ämnet Lämplig elmotor till ässjan. [1,1kW o 1800v/m]
Hej....!

Om vi ser problemet från början och att vi har som utgångspunkt en
fältässja. Denna ässja har ett drivhjul på ca: 500 mm i diam. och ett vartal
på kanske 60/rpm dvs.(60 varv per/min. som ger oss 1 varv per sek.) fortare
tror jag knappast man trampar runt och det drivna hjulet, alltså vid fläkten
har en diam. på 30-40 mm, detta ger oss en utv. 1/12. Om vi vänder på
(steken) hjulen dvs. vi monterar det stora hjulet direkt på fläktaxeln och
det lilla hjulet på motorn får vi att fläkten 1800/12 = 150 rpm dvs.3 gånger
så fort som axeln troligen är dimensionerad för och jag tror att lagringen
inte är så där lämpad för några större hastigheter. Och har man då också
svetsat på en vinge i fläkthjulet får man sannolikt också outhärdliga ljud
och vibrationer i konstruktionen. För att få ner hastigheten ytterliggare
krävs ett ännu större hjul eller en växellåda och då faller i mina ögen hela
projektet. 1,1 kw känns för mig onödigt överdimesionerad i detta fallet.
"Tips" man kan nästan alltid ha som en utgångspunkt vid motorval, att en
moped på en 1/2 hp = 746w/2 = 373w driver en välbeställd gumma eller gubbe
på 100 kg och då med en utv. på 1/4 (drivhjulet = 50mm och det drivna hjulet
200mm) så får man en rätt hygglig mall att gå efter. Natuligtvis om man vill
behålla ässjefläkten så kan man tänka sig en växelmotor rak eller vinklad
snäcka eller kugg, med ett rpm. på 50-60/min. som drivs med två lika stora
hjul och en kilrem av typ A-profil.
Lycka till.....!
Göran på Bysmedjan
Mer
17 år 11 månader sedan #16892 av georg
Någon sa SKROTen, är det någon som har uppfattning om var i sverige
det fortfarande finns en "riktig" skrot, dvs ett ställe där
Mer
17 år 11 månader sedan #16893 av SCB
Jag håller med om att din motor kan kännas lite stor. Men skall du koppla den till en motorskyddsbrytare så måste den vara dimensionerad för din motor. Köp en som passar till en motor på 1.1kW och sen ställer du in den på den märkström som står på skylten på motorn. För en 1kW motor borde det ligga någonstans kring 3-3,5A vid 380V
Ställ inte motorskyddet för lågt eller för högt för då försvinner nyttan med motorskyddet.

Och som sagt. Du använder bara faserna samt naturligtvis skyddsjord.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 11 månader sedan #16896 av folkabo
Låt oss reda ut några begrepp angående asynkrona trefasmotorer. Det svenska elnätet har en frekvens på 50 Hz, (50 perioder/sekund). Detta innebär att det synkrona varvtalet för en tvåpolig trefasmotor är 3000 varv/minut, (50 perioder/sekund x 60 sekunder). Det synkrona varvtalet för en fyrpolig motor är 1500 varv/minut. För en åttapolig motor blir det 750 varv/minut. De motorer som vi i huvudsak kommer i kontakt med kallas asynkronmotorer och varvtalet på dessa varierar något med belastningen. Tvåpoliga motorer brukas vara stämplade 2850 varv/min. Fyrpoliga är stämplade med 1425 varv/min. Angående motorstyrkan kan nämnas att en hästkraft motsvarar 736 Watt. En motor på 1,1 kW är alltså 1100/736 = 1,5 hkr. Angående trefasmotorers strömmar gäller effektformeln, P = U x I x roten ur 3 x cosinus fi. P är effekten i watt, U är fasspänningen i Volt, I är fasströmmen i Ampere och cosinus fi är den fasförskjutning mellan spänning och ström som motorn orsakar då den snurrar. En motor på 1,1 kW, fasspänning på 400 Volt och cosinus fi på 0,9 ger en fasström på 1,76 Ampere. Motorskyddet skall alltså ställas in på detta strömvärde. Om man försöker starta motorn på två faser skall skyddet lösa ut inom 10 sekunder. Om inte får man justera inställningen, vänta en stund, och göra ett nytt försök.

Keep the blues alive
Mer
17 år 11 månader sedan #16904 av mutter
Ett tips är att skaffa en gammal,eller beg. villapannabrännare. rensa ur brännardelarna. och simsalabim har du en tyst o bra fläkt till din essja. super enkelt och enfas dvs. 230v. ;D kan finnas på blocket eller nån granne som skall byta ut..... ;D

"bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge"
Mer
17 år 11 månader sedan #16911 av SCB
Helt riktigt Folkabo. Jag tänker inte ifrågasätta dina rekomendationer då du har större erfarenhet av trefassystem än jag har!
Men...
Beroende på last så kan man ju få problem med att starta sin motor om man ställer motorskyddet på det beräkande värdet av fasströmmen som oftast är lägre än motorns märkström.
Motorn på min fjäderhammare är på 2.2kW vilket ger en beräknad ström på ca 3.3A (fult räknat) men märkplåten säger 4,8A (380V) Jag har, på inrådan från våra elektriker på jobbet, ställ skyddet på 4,8A. Borde jag sänka detta? Motorn är ju enligt märkplåten dimensionerad att klara av en ström på 4,8A (under en oangiven tid)
Jag tycker även att 10 sekunder är lite lång tid.. Ett par sekunder för att klara av startströmmar och annat otyg är väl ok.. men 10 sek?? Fast det kanske är helt ok?

Men åter till ursprungsfrågan. Vet man inte hur man skall koppla in en trefasmotor så bör man nog egentligen låta bli och ringa till en elektriker..
Eller så köper man en fläkt med färdig stickpropp för 230V.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 11 månader sedan #16918 av folkabo
Utlösningsprov av ett motorskydd kan göras på två olika sätt. Det ena är att starta motorn på två faser. Man skruvar då ur den ena säkringen innan man gör provet. Motorskyddet måste lösa ut inom 10 sekunder. Den andra metoden, som är något bökigare, är att starta motorn och när den gått en stund skall man fixa ett fasbortfall, d.v.s. att man skruvar ur en säkring. Motorskyddet skall då lösa ut inom 60 sekunder. Då man gör utlösningsprov på små motorer är den andra metoden att förerdra men om man har stora motorer blir det genast lite otäckare att skruva ur säkringen under drift. Man får ganska häftiga ljusbågar i säkringsapparaten. Om utlösningsprovet inte lyckas direkt och man måste justera motorskyddets inställning måste motorn antingen vila eller köras på alla tre faserna i några minuter innan man provar igen. Detta för att värmen i lindningarna skall hinna jämnas ut. Ett utlösningsprov enligt någon av dessa metoder kan ses som en livförsäkring till motorn!

Keep the blues alive
Mer
17 år 11 månader sedan #16931 av skreddarn
Svar från skreddarn i ämnet Lämplig elmotor till ässjan. [1,1kW o 1800v/m]
Gentlemen,

Möjligen är jag som vanligt ute och cyklar, men jag har själv valt att slakta en av finfruns gamla dammsugare (jag menar, hur många behöver hon?) och pillat in motorn i en låda där den får blåsa istället för att suga.

Fast man får nog spjälla bort det mesta, annars blir det tomtebloss.
Överskottsluften tänkte jag använda som ejektorluft till utsuget.

En kilowatt blir nog i blåsigaste laget.

/Skreddarn
  • Butcher J
  • Butcher J Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
17 år 11 månader sedan #16953 av Butcher J
Svar från Butcher J i ämnet Lämplig elmotor till ässjan. [1,1kW o 1800v/m]
Tack alla Medlemar!!! Var inne på Lunas sida o hittade en ässja som var som min.Storebror till den var en med 370W fläkt.Så nu bygger jag en slip av motorn istället. Än en gång tack. Butcher J
Mer
17 år 11 månader sedan #16956 av TSmide
Hej

Det gör detsamma hur mycket effekt din motor drar så länge den orkar dra runt fläkten. Du kan använda
en 370W eller 10kW. Det är bara en kostnadsfråga om du vill elda för kråkorna eller inte. Det viktiga
är varvtalet som någon påpekade tidigare eftersom fläkten är avsedd för handdrift och inte byggd för höga varvtal. Vilken växelströmmotor du än använder kommer du behöva växla ned varvtalet.

/Tony

TSmide
Sidan laddades på: 0.123 sekunder
Powered by Kunena Forum