Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Varvtal på blästern på en fältässja

  • janl
  • janl Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
22 år 3 månader sedan #1253 av janl
Hej,

Jag undrar om det är någon som kan tipsa mig om vilket vartal det bör vara på blästern (fläkten)på en fältässja som jag håller på att konvertera från pedaldrift till eldrift. Samt undrar jag om någon vet vad för temperaturer det brukar bli på rökgaserna från ässjan i med att jag har tänkt att ansluta ässjans huv till ett avgassugsystem i en bilverkstad.

Mvh Jan Lindblad



Ändrat av - kenth den 2003/06/21 20:20:52
Mer
22 år 3 månader sedan #1254 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Varvtal på blästern på en fältässja
Hej

Jag har en fläkt på min fältässja enligt nedan. Du kan läsa om hela mitt fältässjeprojekt under rubriken fältässja.

Det är en 220 voltsfläkt med följande data köpt på Clas Ohlson.

Trumfläkt luftmängden kan varieras med en lucka för luft-intaget. Max. luftmängd 1,8
m3/min. Ineffekt 31 W, 230V AC. Storlek utblås 50 x 50 mm. Storl. 113x126x131
mm.

Om du tittar in på denna länk till Clas Ohlson kanske du kan hitta något.
http://www.clasohlson.se/

mvh/kenth
Mer
22 år 3 månader sedan #1255 av Uffe
Svar från Uffe i ämnet Varvtal på blästern på en fältässja
Hej Jan!

Det går som Kenth säger utmärkt med en elektrisk fläkt, men kanske du avsåg att driva befintlig fläkt på ässjan med en elmotor istället för tramphjulet? I så fall kan man anta följande: säg att man trampar en gång i sekunden, då blir varvtalet på tramphjulet 60rpm. Sen får man mäta diametrarna på tramphjul och fläkthjulet, men säg att det stora hjulet är 60 cm i diameter och det lilla 3 cm. Då blir varvtalet på originalässjefläkten 60x 60/3= 1200 varv per minut, så en direktkopplad motor med snarlikt varvtal fungerar nog utmärkt.

Rökgaserna är varma förstås, sannolikt betydligt varmare än bilavgaser som ju passerat ljuddämparsystemet först. Är röret från ässjan till utsugets anslutning tillräckligt långt så blir det kylning på vägen, men vad jag tror är värre är nog risken för eventuella gnistor mm som kan fara med. Bäst att kolla med berörda, dvs i första hand ägaren till anläggningen men kanske även med brandmyndigheten pga försäkringsaspekter.

Hälsningar Uffe
Sidan laddades på: 0.101 sekunder
Powered by Kunena Forum