Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Förtenning av kopparkärl

  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 8 månader sedan #36717 av Stefan
Förtenning av kopparkärl skapades av Stefan
Halloj. Är det någon av er som testat att förtenna gamla koppargrytor? Tänker mig att största jobbet blir att rengöra innan förtenningen.

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Mer
8 år 8 månader sedan #36718 av petersjogren
Svar från petersjogren i ämnet Förtenning av kopparkärl
Hej,
Jag har inte testat själv, men grävde fram en gammal bok.
Ur serien "Praktiska handböcker" nr 4, "Handbok i galvanisering, oxidering och metallfärgning" av Hugo W. Larsson, Björck och Börjesson förlag, har jag skannat sidan 39-41, bifogar en PDF.

Kanske hade du tänkt dig en mer "mekanisk" förtenning ?

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


/Peter

Peter Sjögren

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: Stefan
  • Stefan
  • Stefan Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
8 år 8 månader sedan #36721 av Stefan
Svar från Stefan i ämnet Förtenning av kopparkärl
Tack Peter. Intressant läsning och fint att du tog dig tid att läsa in och ladda upp.
Jag hade väl egentligen tänkt att jag skulle kunna smälta på det och slippa ifrån att blanda bad och sånt, men jag får se vilket skick det är på grytorna först innan jag ger mig i kasst med det, för det är klart då riskerar man ju att andra lödningar släpper.

Varma smideshälsningar Stefan
svartsmide.se
smideskurs.se
Mer
8 år 8 månader sedan - 8 år 8 månader sedan #36725 av mr_president
Svar från mr_president i ämnet Förtenning av kopparkärl
Det är inte särskilt svårt om man bara kommer åt med handen/trasa.

Värm på lämpligt sätt beroende på storlek (större gasolbrännare t ex.) slå I salmiak I pulverform (som fluss). Håll lite koll på hur det ryker, ska inte bli FÖR varmt för då blir det sot.

Slå I lite tenn av valfri sort (VVS tenn är ju bra om det ska vara för mat).

"gnugga" in det flytande tennet på en mindre yta år gången med t ex. linneduk. Väldigt bra att använda stålull för då får man tennet att bita dock får man järntrådar kvar I tennet vilket är trist.

Sen bara värma bit för bit och köra samma procedur, salmiak, tenn & knugga.

Sista momentet är att snygga till så det blir lite blnkt och jämnt. Värma snurra och skaka ut överskott.

Väldigt lätt att få tenn på utsidan vilket blir besvärligt att ta bort efter.

Tror jag postade om detta för en tid sedan men det är inte särskilt svårt bara man får upp värmen på föremålet.

Kompisen gjorde en liten film, ska se om jag hittar den.

Här,



Rengöring med stålull och/eller syra.

Har du slagit din lärling idag ??
Last edit: 8 år 8 månader sedan by mr_president.
Sidan laddades på: 0.093 sekunder
Powered by Kunena Forum