Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Vill någon gjuta mina ringar?

  • Elin
  • Elin Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
16 år 7 månader sedan #22035 av Elin
Hej alla smeder!
Jag har precis hamnat på detta forum och känner mig smått förvirrad:-)
Men...jag behöver hjälp!!
Letar energiskt efter ngn som kan gjuta ringar i järn eller stål åt mig. Har stållegeringar högre smälttemperatur än gjutjärn, eller varför verkar så få småföretag gjuta stål?? Jag vill ha ringar, vissa bara runda eller fyrkantiga och andra med jätte-enkla detaljer. Sedan kommer jag att klä in insidan med guld eller silver. Godstjocklek ca 2.0-3.0mm. Helst i stållegering som går att smida ngn för storleksjustering... Gjutjärnet spricker har jag förstått.
I första hand vill jag prova, men jag har en rel. stor kundkrets och butiker vill ha arbeten i denna stil, så det kan bli en liten produktion på några hundra/år.
Snälla, om ni tror att ni har utrustning/kapacitet/lust, var inte rädd att höra av er!! Kanske kan ngn tipsa mig om kontakt?

ha det gott:-)
//Elin
Mer
16 år 7 månader sedan #22056 av dan610324
Svar från dan610324 i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
hejsan elin

jag vill inte komma med negativa nyheter men i det här fallet så tror jag nog dessvärre att det kan vara problem , om jag minns rätt så hade vi tapptemperaturer på ca 1800 grader när jag jobbade på stålverket . finns inte många utrustningar av mindre modell som klarar det . men förstår att du inte vill ha gjutjärn , sen kyler ju formen så små materialmängder enormt fort .
tror nog att det måste slunggjutas så smältan hinner komma på plats innan den stelnar å då får vi ett moment till , formen måste åxå hållas upphettad tills det är dags att gjuta . rent tekniskt är det nog inget problem men frågan är vem som har utrustning för sånt här . du har ju blandat ihop två hellt skilda verksamheter

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
16 år 7 månader sedan #22058 av Kallsmén
Svar från Kallsmén i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
Varför inte köpa ämnesrör att utgå ifrån.
Kapa små stumpar och banka på.
Det finns ju i både rostfritt och svart stål i alla möjliga dimensioner utv och inv.

Kallsme´n
Mer
16 år 7 månader sedan #22061 av SCB
Svar från SCB i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
Gjuttemp för stål brukar ligga runt 1640 grader, så visst är tempen lite försvårande. Men det största problemet är ju att stål inte flyter ut på samma sätt som t.ex gjutjärn eller guld/silver som i princip beter sig som vatten i formen.
Små detaljer av gjutstål brukar gjutas med pressgjutning där smältan pressas in i formen med en "spruta" för att fylla ut hela formen.
Besvärlig och dyr teknik.

//Olof Nilsson
  • Elin
  • Elin Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
16 år 7 månader sedan #22079 av Elin
Svar från Elin i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
Hej och tack för era svar!
Ja, jag har letat, ringt och mailat ett otal företag i svedala, så jag har förstått att det inte är det vanligaste uppdrag gjuterier har..:-)
Tänkte att det kanske fanns ngn mindre verksamhet som lättare kan specialforma...hmm... men jag förstår att det är komplicerat.
Att använda sig av rör i olika dimentioner har jag också varit inne på, och även provat tidigare, men jag vill ju inte ha bara runda. Att låta tillverka ett "gjutämne" (säger man så??) för att sedan gjuta längre arbeten att sedan kapa i ringar, är också för dyrt...suck...

Men, OM ngn har ngn god idé på lösning, säg gärna till!!!!!!

Tack igen:-)
Mer
16 år 7 månader sedan #22080 av Brynolf
Svar från Brynolf i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
Har varit med och gjort liknande saker åt guldsmeder, då svarvade vi ringarna. Ringar som skulle ha en kantig eller "smidd" utsida värmde vi upp och slog ett par slag på. Det var visserligen en väldigt liten serie, om 120 ringar ungefär, så det kanske inte passar för just det här, annars rekomenderar jag en smed som är duktig och snabb vid svarven. Lycka till.
Mer
16 år 7 månader sedan #22094 av dan610324
Svar från dan610324 i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
tja ja vet ju inte var du bor men jag misstänker att du med största säkerhet har någon yrkesskola eller gymnasie i närheten som kan köra ämmnena i nc maskiner åt dig .
svarva allt som går först , sen köra i fräsen om de ska va mönster som inte går att framställa i svarven.
om du bara visste hur effektiv en påse hembakade bullar eller nån smörgåstårta kan vara som övertalningsmedel på sånna ställen

Det var den AMPRE ELEKTRIKERN STRÖM som var ute och åkte i sin ELBIL och då fick han en SLADD och slog en VOLT, om det inte
Mer
16 år 7 månader sedan #22496 av Björnasäter
Svar från Björnasäter i ämnet Vill någon gjuta mina ringar?
Ohoj,
har provat att göra ringar av rundjärn och slutligen vällt ihop dem. Fungerar bra och är ganska enkelt, bara hammare och städ behövs. Mönster går ju att lösa med några ihop filade stämplar. :)

mvh / Johan
Sidan laddades på: 0.086 sekunder
Powered by Kunena Forum