Nya inlägg

Topic-icon Härdning av sågblad

  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #30478 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej
Läste lite i Järnsmidesboken och blev sugen på att prova att välla.
Så jag tänkte att jag kunde prova att göra ett knivblad. Så jag vällde ihop vanligt stål (3 MM VANLIG PLÅT) ochmellan detta ett kallsågsblad då det var det enda härdbara stål jag hade som var platt. Fick ihop att och hamrade ut det till något som skulle kunna likna en kniv ::) .

Nu efter att läst här på Antrasit kanske detta inte var det smartaste i småland. Blev ändå nöjd som amatör och ville fullfölja. Men tänkte om någon annan provat detta och vet hur jag ska härda detta ?? behöver jag kyla i olja eller gård et i vatten ? Vilken temperatur. Tänkte ta en bit blad och se onär den blir omagnetisk ?? Eller kommer allt att spricka ???


Tänkte
Normalisering 800 deg i 3 h
Härdning vid omagnetiskt ner i vatten ?
Mer
11 år 5 månader sedan #30491 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
De sågbladen är nog i snabbstål (HSS) och jag skulle tro att du inte får (fått) vällningen att bita på HSS. Att härda HSS kräver nog betydligt högre temperaturer än 800 och skall sannolikt inte härdas i vatten (luft eller olja). Lär spricka åt skogen vill jag tro. Magnetprov funkar nog inte på HSS (bara på rena kolstål).

Du kan ju alltid prova å härda lite hipp_som_happ, alltid lär du dig något. Berätta hur det gick.

Är ingen expert på vällda kallsågsblad men detta är mina profetior i ämnet O0

Har du slagit din lärling idag ??
  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #30493 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Testade på en lös bit. Blev omagnetisk vid 800-805 grader.

Satte ugnen på 815 deg C och provhärdade ett blad i vatten och även lät en svalna i luften.

Inget sprack :)

Den lufthördade böjde sig i städ (närman hamrade på den) men spack när man komm mer än ca 30 graders lutning....

Den vatenhärdade tjongade :o i väg i mer än en del ...

Körde "kniven" i 815 grader i 3 h (för att normalisera). Sedan ner i jummet vatten :-\


Den höll ;D

Tog hem den och anlöpte den i 200 C i ugnen (gul)
Den var grov slipad innan. Syntes dock att bonjärnet ändrade sig troligen vid normaliseringen. Har nu slipat den och den blev vass, få se hur länge. Dock blev inte vällningen 100%,släppte i kanterna och där man hamrat ut "tången". Så det syns att det är ett material i mitten. Den blev kanske lite tjock. 4.5 mm (3+1.5+3=7.5 från början). Man behöver nog även ett jämnare städ då den blev ojämn. Även nogrannare borstning av delen innan hamring.

Tänkte göra skaft till den fast den kanske inte är så fin.
Men jag är nöjd. Det är ju ändå den "först födde" ;)
Mer
11 år 5 månader sedan #30494 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Bara du blir nöjd så är ju det viktigast :D

Vällsprickor/vällsläpp brukar inte synas förens man har slipat klart och etsat, då brukar det dyka upp en osnygg spricka längs vällfogen. Även små spricker från härdningen brukar synas först när man börjar bli klar med kniven.

Har du slagit din lärling idag ??
  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #30496 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nån etsning lär det inte bli. Ytan är inte slät presis. Måste nog har ett jämnare städ.
Får väl försöka få tag i lite vanligt kolstål som är lättare....
  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 4 månader sedan #30526 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
Någon som vet något bra ämne för smidning av knivar/yxa, speciellt om kallsågsblad inte var så bra. Även var man kan få tag på det. Vi har mest vanlig plåt på jobbet. Vad brukar ni använda både det härdbara och det runt??
Mer
11 år 4 månader sedan - 11 år 4 månader sedan #30527 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vanligt för knivar är 1778, 1870 & 15N20.

Står en del i denna tråd,

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1...61&hilit=1870#p28161 ">viewtopic.php?f=109&t=5335&p=28161&hilit=1870#p28161<!-- l -->

EDIT - Finns att köpa hos http://www.nordellknives.com

Här står om yxstål,

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=7...m+yxst%C3%A5l#p19214 ">viewtopic.php?f=71&t=3856&p=19214&hilit=boxholm+yxst%C3%A5l#p19214<!-- l -->

Yxstål från Boxholm är vanligt (används t ex. av Gränsfors).

Har du slagit din lärling idag ??
Last edit: 11 år 4 månader sedan by mr_president.
  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 4 månader sedan #30528 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
Få se om det blir vällförsök i morgon igen. Dock med kallsågen ännu en gång.
Brukar ni slipa era knivar sidor för att få dem släta??
Lanken http://www.nodellknives.com funkade ej.... Felstaved ???
Mer
11 år 4 månader sedan #30529 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
felstavad - nu funkar den.

Har du slagit din lärling idag ??
  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 4 månader sedan #30530 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Trevlig sida. Tänkte beställa två bitar men minsta beställning var 250. :(
Mer
11 år 4 månader sedan #30532 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
250 mm ??? Vadå 250 st ?? Tänkte du köpa 1mm?

Har du slagit din lärling idag ??
  • znutt
  • znutt Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
11 år 4 månader sedan #30535 av znutt
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
;D Nä 250 kr....
Tänkte bara prova med två bitar först. Allt blir kanske bara skit ::)
Sidan laddades på: 0.074 sekunder
Powered by Kunena Forum