Nya inlägg

Topic-icon enkel pulvermosaik

  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 11 månader sedan #28959 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Stålpulver med resp utan nickel hällt i ett fyrkantsrör i olika "skikt" och ihopabankat. Det "silvriga" på kanterna är sidorna på röret.

Ger lite wootz intryck här och där.

[attachment=0:33wa6o9s]<!-- ia0 -->20090517249.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:33wa6o9s]

Har du slagit din lärling idag ??
Bilagor:
Mer
11 år 11 månader sedan #28979 av Jörgensen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Snyggt!
Men lite fiunderingar dyker ju upp:
Svetsar du igen röret?
Var hittar man stålpulver?
Ihoppbankad, antar att du menar med maskinhammare eller reder man ut det med handslägga?

*Janne Jörgensen*
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 11 månader sedan #28982 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Röret är igensvetsat och sedan är det borrat ett litet (2mm) hål för att släppa ut gaser och förhindra att det blir en "tryckkokare".

Stålpulvret kommer från Höganäs AB.

Jag bankade med maskinhammare men man rår nog på det med handslägga vad gäller att få det att "gå ihop", sen att räcka det till önskad dimension är förstås rätt arbetssamt med handslägga men inte omöjligt. Paketet tas upp till välltemperatur så det är ju inte bankat kallt ;)

Pulvret krymper förvånansvärt lite så det svarar bra när man väl bankar på det (inte som att slå på en påse mjöl att det bara flyttar sig)

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 11 månader sedan #28983 av Jörgensen
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kör man utan borax då eftersom behållaren borde bli i princip luftfri?

*Janne Jörgensen*
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 11 månader sedan #28984 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
japp (e i alla fall va jag gör....)

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 5 månader sedan #30503 av Halland
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ser snyggt ut :)
hur funkar det här med pulver stål/ pulver damask/mosaik??
för mig är stål/järn... ja inget pulver som hux flux blir.. hmm hur skall man säga tolka mig rätt.." hårt smidbart,järn-stål"

någon som har mycket information om detta?
tack på förhand och ursäkta om jag snor tråden :'(

Karl EkelundPedersen
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 5 månader sedan #30509 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tråden är lite smådöd så det gör nog inget om den livas upp.

Att slå ihop pulver till stål förefaller väl rimligare/enklare än att tänka sig att det från början var järnoxid inuti en sten på botten av en sjö. Kan man göra järn från det så är det väl mindre konstigt att man kan slå (smälta) ihop rent järn.

Kan jag tycka i alla fall.

Har du slagit din lärling idag ??
Mer
11 år 5 månader sedan #30510 av Halland
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: Tråden är lite smådöd så det gör nog inget om den livas upp.

Att slå ihop pulver till stål förefaller väl rimligare/enklare än att tänka sig att det från början var järnoxid inuti en sten på botten av en sjö. Kan man göra järn från det så är det väl mindre konstigt att man kan slå (smälta) ihop rent järn.

Kan jag tycka i alla fall.


*skrattar* nja.. jag förstår det där med järoxid i sten med mera, men pulver varianten vete fasiken om jag begriper mig på... väntar ivrigt på svar :)

Karl EkelundPedersen
Mer
11 år 5 månader sedan #30516 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det handlar om vällning. Precis samma som att välla ihop olika plattjärn till en kniv men man väller ihop stålpulver till ett homogent ämne istället. Och om man kan hålla syret borta så behöver man dessutom inte ha något flussmedel vid vällningen.

//Olof Nilsson
Mer
11 år 4 månader sedan #30519 av Halland
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
men.. hmm..är det precis samma som med järn och andra material att du behöver olika för att det skall framkomma något mönster vid etsning?
Var kan man skaffa sådant här pulver för att prova? någon som kan beskriva tillvägagångs sätteT?

Karl EkelundPedersen
Mer
11 år 4 månader sedan #30523 av kerk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Sett när andra och lika när jag gjorde något liknande (Ett knivblad från järnspån från en kallkap) så hade man i lite olja i röret innan man svetsade ihop det, när det blir varmt så brinner oljan upp och bränner ut allt syre ur röret och samtidigt så ökar man på kolhalten lite i järnet vad jag förstått =) Rätta mig om jag har fel, fungerade helt ypperligt för mig iaf =)
  • mr_president
  • mr_president Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
11 år 4 månader sedan #30525 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Ska väl vara så rent som möjligt så jag hade nog skippat oljan. Snarare avfetta spånen och betsa av i syra (t ex koka i citronsyra i en kastrull). Har funderat på spån från kallsågen men det finns aluminium å zink från galvning mm så det blir obra när man väller.

När man använder pulver från Höganäs så stoppar man bara in det i röret och svetsar igen. Inge fluss (borax) eller annat. Något litet litet hål ska man ha så gaserna kommer ut. Tar man pulver med resp utan nickel så får man olika mönster.

Vid tillfälle ska jag prova ta motorsågskedjor i röret och sedan fylla med pulver runt detta så man får ihop det utan att helt mosa kedjorna. Hoppas man kan får kvar kedjemönstret så oförändrat som möjligt på det viset. Ska kanske även prova med wire stumpar som man "ställer upp" så man får änden på wiren som "punkt-rosor".

Har du slagit din lärling idag ??
Sidan laddades på: 0.103 sekunder
Powered by Kunena Forum