Nya inlägg

Topic-icon Odugligt stål till knivblad?

  • fixarn
  • fixarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28316 av fixarn
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej!
Jag har under en tid blivit väldigt fascinerad av knifemaking och har beslutat mig för att försöka mig på ett eget projekt.

Jag har redan skaftämnen och har idag införskaffat ett bladämne, som jag just nu är lite konfunderad över.

Vad jag köpte var ett 30*3,5 mm "bonnjärn", alltså ett plattjärn. Nu såhär i efterhand så vet jag inte om det var
så smart att köpa det, men är man ivrig att komma igång så är man :)

min fråga är nu; går detta att använda till knivblad? tanken är att det ska bli ett blad med tång (ej fulltånge) och
kniven skall få följa med mig ut på fisketurer. Att det rostar lätt är jag medveten om, men går det att härda,
få bra skärpa etc? ha även i bakhuvudet att det är min första kniv, så den behöver inte bli perfekt :)
Mer
12 år 2 månader sedan #28318 av mr_president
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Funkar inge vidare eftersom du inte kan härda. Blir en slipad plåtbit som med nöd och näppe kan kallas kniv.

Bra att öva sig på att slipa. Är nog slipningen som är svårast tycker jag.

Har du slagit din lärling idag ??
  • fixarn
  • fixarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28326 av fixarn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

mr_president skrev: Funkar inge vidare eftersom du inte kan härda. Blir en slipad plåtbit som med nöd och näppe kan kallas kniv.

Bra att öva sig på att slipa. Är nog slipningen som är svårast tycker jag.


är du säker? när jag gick på industriskolan så tillverkade vi dornar och körnslagare utav vanligt bonnjärn, och vi skickade sedan dem till härdning.
Mer
12 år 2 månader sedan #28329 av Jimi
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Håller helt med mr_president här...
Bondjärn är inte härdbart om du inte "kolar upp det" såvitt jag vet, och jag är ganska (vem vet, vad vi vet) säker!

fixarn skrev: när jag gick på industriskolan så tillverkade vi dornar och körnslagare utav vanligt bonnjärn, och vi skickade sedan dem till härdning.


Var skickade ni era verktyg för härdning, och vad använde de för teknik?
Det är ju möjligt att de kolade upp ytan i verktygen, men jag skulle gissa på att det är betydligt dyrare och ger ett sämre resultat än att använda lämpligt material från början...

: Jimi

Edit: (en stund senare)

Jag vill minnas att jag stött på beskrivningar av något som kallas "Superquench" som påstås kunna härda bondjärn, jag minns att jag tänkt att jag måste pröva, det gjorde jag aldrig.
Googlar...Googlar medans jag skriver... Googlar...
...Hittade det, på Bladesmith´s forum, postat av Mike Blue.

Ett Amerikanskt recept, översätta volymer och produkter får ni göra själva:

Superquench:
1. 5 lbs salt
2. 28 oz Dawn blue dishwashing detergent
3. 8 oz Jet Dry or other rinsing aid
4. Water to complete 5 gallons of the mixture

Om någon känner sig manad att pröva, vänligen posta era resultat.

:Jimi
  • fixarn
  • fixarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28330 av fixarn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Jimi skrev: TEXT...


Hur kolar man? är inte så insatt i detta, hade varit kul att veta.

detta "receptet" du beskrev, ska järnet värmas rött och sedan doppas i detta då?
Mer
12 år 2 månader sedan #28336 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det går att kola upp ytan med vanlig gas svets.

Blir väl ingen höjdare men det funkar.

Gör så att du värmer knivbladet till ca 900-1000 grader med svetsen, när du fått upp värmen
i bladet så ser du till att du får en riktigt sotig låga i munstycket samtidigt som du värmer bladet.

Upprepa det här ca 5-6gånger, sedan har man kolat upp några hundradelar i ytan på bladet.

Ett tipps min farfar talade om för mej,har själv inte provat det, han var båtbyggare/snickare
och gjorde alla sina verktyg själv

Kallsme´n
  • fixarn
  • fixarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 2 månader sedan #28346 av fixarn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jag får helt enkelt prova detta. ska jag putsa upp den sotiga ytan sen då eller hur ska man gå tillväga? jag har nu lyckats få upp en ganska bra skärpa på bladet, men det känns att det är för mjukt på något sätt. så fort jag fått rätsida på detta så blir det till att borra upp skaftet för tången och sen är det hundra timmars putsarbete som gäller :)
Mer
12 år 1 månad sedan #28369 av Klas
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW

Kallsmén skrev: Gör så att du värmer knivbladet till ca 900-1000 grader med svetsen, när du fått upp värmen
i bladet så ser du till att du får en riktigt sotig låga i munstycket samtidigt som du värmer bladet.

Upprepa det här ca 5-6gånger, sedan har man kolat upp några hundradelar i ytan på bladet.

Ska detta härdas och anlöpas som om det vore ett "vanligt" härdbart stål sedan?
  • fixarn
  • fixarn Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
12 år 1 månad sedan #28402 av fixarn
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
har precis råkat göra sönder mitt skaft, så jag får raspa ut ett nytt :)

hur funkade detta med härdning egentligen?
Sidan laddades på: 0.091 sekunder
Powered by Kunena Forum