Nya inlägg

Topic-icon Galvanisering

  • orlow
  • orlow Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
17 år 11 månader sedan #2487 av orlow
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Halloj!

Har ett behov av att galva ett stag till ett yttertak. Har för mig att det går bra å galva med väldigt enkla medel. Kommer bara inte ihåg hur... Nån som har den biten av kemin kvar i huvet eller i nån bok??

Orlow på Ön
Mer
17 år 11 månader sedan #2488 av SCB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tja.. Enkelt och enkelt.. Jag antar att du inte vill använda dig av ett bad med smält zink. Rent teoretisk är det hur enkelt som helst men om man vill ha ett någorlunda bra resultat så blir det lite jobbigare. Jag elförzinkade ett par saker som ett extraprojekt i kemin på gymnasiet och vad jag kommer ihåg (det är 10 år sedan..) så var det ganska krångligt samt innehöll en del rätt otrevliga kemikalier såsom (kalium?)cyanid.
Men jag letade lite efter en enklare metod och fann följande:

1. Cyanide free alternative to conventional zinc plating solution.
Zinc oxide 10g/l, Sodium hydroxide 80g/l, Brightener additive,
Spray supressant. 20 to 35 degrees C. 1 to 2.5 amp per sq dm.
99.99% zinc anode, lead free. Steel tank. No agitation needed.
3.2 min per micron at 2 amp per sq dm.

2. Alternative to cyanide solutions. Suitable for the plating
of cast iron, malleable iron, high tensile steels. Throwing
power not as good as cyanide solution.
Zinc chloride 100g/l, Ammonium chloride 180 g/l, Addition agent
Brightener additive. 18 to 30 degrees C. 1 to 5 amp per sq dm.
99.99% zinc anode. Rubber or plastic tank. Agitation by air or
cathode rod movement. 1.25 min per micron at 3 amp per sq dm.

Tillsatserna är till för att få en blank yta på detaljen samt att få ett jämnare lager zink. Tyvärr vet jag inte vad dessa tillsatser består av, men det är väl bara att prova och se om det blir bra utan.

Galva med smält zink:
Beta stålet med svavelsyra, skölj väl och låt torka (gärna i ugnen 150 grader)
Doppa i ett kar med smält zink, vill du ha ett tjockare lager är det bara att doppa flera gånger. Tänk bara på att inte överhetta zinkbadet, då började det nämligen avge farliga ångor.

//SCB - Proffessionell amatör samt evig sökare av onödig kunskap.

Ändrat av - SCB den 2003/06/12 15:11:10

//Olof Nilsson
  • Mas
  • Mas Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #2489 av Mas
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,
Jag har provat med att förzinka genom att blanda:

50g Ammoniumsulfat
80g zinksulfat
20g ammoniumklorid
1000ml destvatten

Detta blandade jag i en plasthink och anslöt batteriladdaren, pluspol till en zinkanod samt minuspol till detaljen som jag ville förzinka. Detta fungerar skapligt men blir som "SCB" skriver inte blankt.

Är det inte någon som vet vad man skall tillsätta för att det skall bli blankt?

/Mas
Sidan laddades på: 0.054 sekunder
Powered by Kunena Forum