Nya inlägg

Topic-icon lödning av bandsågsblad

  • ewoc
  • ewoc Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
15 år 2 veckor sedan #12387 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
hej!

min bättre hälft (som är snickare) har varit på mig ett tag om att jag ska trolla inop hans bandsågsblad, som alltså är i "löpmeterform" och inte färdiga för bruk. som jag har förstått det köptes bandsågsblad förr i denna form, och nu undrar jag om det är någon som vet hur man bäst fogar samman dem? ska jag löda eller svetsa? det bör väl bli slätt och hållbart, och inte säga "klonk" när den biten går genom virket... ska man fästa dem liksom omlott eller kant i kant? brukar blad för trä vara härdade, och vilket temp bör jag i så fall hålla mig under?

hoppas någon har lite kluriga tips!

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
Mer
15 år 2 veckor sedan #12390 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har provat både med att svetsa och löda och har funnit att det bästa resultatet och de hållbaraste fogarna får man om man löder med silverlod. Brukar först tunna ut ändarna lite på en smärgelskiva och sedan lägger jag bandet om lott ca 10 mm vid skarven. Använder mig av ett plattjärn där jag sågat ut ett stycke, (ca 20 mm långt och något bredare än bandet), mitt under där skarven skall bli och klämmer fast bandet med en liten tving på varje sida om skarven. Tack vare att plattjärnet är ca tre decimeter långt kan jag rikta bandet så att skarven blir rak. Efter lödningen filar jag bandet på båda sidor så att tjockleken blir rätt.

Keep the blues alive
Mer
15 år 2 veckor sedan #12393 av Kallsmén
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
ALLA bandsågblad är svetsade, man använder så kallad motståndssvets när man sammanfogar bladen.
Då får man nämligen inget tillsatsmaterial i skarven utan endast bladets eget material.

Men det går även att svetsa med migen ellet tigen.
Spänn fast bladen på en kopparbit som underlag.
Såga eller fila gärna ett spår i kopparbiten där skarven är så att det blir en riktig genombränning vid svetsen.
Hammra lite lätt på svetsen medans den svalnar för att banka ur spänningar som uppstår vid svetsen.
Slipa rent på båda sidor och`" Voila"" så har ma gjort sej ett bandsågsblad, som Farbror Frej hade sagt......

Kallsme´n
Mer
15 år 2 veckor sedan #12398 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Angående svetsning av bandsågsblad där man värmer med elström och man får en svetsning genom att materialet smälter medför att luftens syre ingriper skadligt. Trots att man anlöper brukar dessa akarvar bli spröda. Jag tror att då man professionellt skarvar blad med denna metod använder nådon typ av skyddsgas. Finns det någon som vet hur det förhåller sig.

Keep the blues alive
  • ewoc
  • ewoc Profilbild Författare ämne
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
15 år 2 veckor sedan #12399 av ewoc
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tack för era svar! jag tror jag ska testa med en vanlig lödning, det verkar enklast och kanske bäst. hur blir hållfastheten och spänsten i bladet där man lött?
folkabo, du skriver att du lägger ändarna omlott - gör du då s.k. fliklödning? om man skulle göra det, skulle det hålla ännu bättre då? har lite AGA 610 liggande, det sa alltid min gamle lärare var bäst till järn etc (och jag är böjd att hålla med). jag antar att det är bra om lodet har rätt låg smälttemp, eller? vilket lod använder du, folkabo?

Ever tried. Ever failed. No matter.
Try again. Fail again. Fail better. (Samuel Beckett)
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 2 veckor sedan #12401 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hej folkabo

kallsmén har rätt om svetsningen dock har jag aldrig provat att svetsa med migsvets
för på min bandsåg finns det en svets (punktsvets) som är till för detta så där klipper man bara av ändarna rakt
och spänner fast dem och trycker till sedan glödgar man skarven i samma maskin både innan och efter slipning
utan skyddsgas

dock bör kanske nämnas att detta är en metall bandsåg

mvh
verktygsmakaren
Mer
15 år 2 veckor sedan - 15 år 2 veckor sedan #12404 av folkabo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har provat det som verktygsmakaren beskriver, d.v.s. att svetsa bladen i en stumsvetsapparat. Kan bara säga att det inte verkar fungera i min bandsåg. Gjorde för många år sedan en egen bandsågskonstruktion med tre hjul. Dessa konstruktioner medför att diametern på hjulen kan vara mindre än i en traditionell tvåhjulssåg men samtidigt ökar påfrestningen på svetsskarven. Stumsvetsade skarvar håller inte i min såg. Däremot funkar det utmärkt med silverlödda skarvar. Jag lägger bladändarna över varandra ca 10 mm och löder med silverlod. Jag kan inte exakt säga vad lodet heter men det har låg smältpunkt, ( omkring 600 grader och flussmedlet finns med som ett vitt hölje kring pinnen ). Efter lödningen får man ju fila och justera bladtjockleken vid skarven. Det tar i och för sig längre tid än att göra en stumsvets men eftersom skarven håller tycker jag inte att det spelar någon roll. Skall försöka att senare lägga in ett par bilder på sågen.

Keep the blues alive
Last edit: 15 år 2 veckor sedan by folkabo.
Mer
15 år 2 veckor sedan #12406 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tog med kameran till jobbet igår. På sidan av stativet på våran bandsåg sitter denna svetsapparat, jag frågade gubbarna hur den fungerade men ingen visste, någon sa att det inte bara är nar man köper band på metervara som man använder den utan förr innan plasma och laser kom var det vanligt att man sågade ut stora hål i aluminiumplattor med bandsåg. Man klipper isåfall bandet och trär det igenom ett förborrat hål, Svetsar ihop bandet, sågar upp det stora hålet och sedan klipper bandet igen för att få bort biten.

Men jag undrar, är det någon form av stuksvetsning det här?

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Bilagor:
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 2 veckor sedan - 15 år 2 veckor sedan #12408 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
jodå visst är det det

och just som de sa så anväder jag mig av den om jag ska ta ut ett stort hål i ett verktyg

(då är det inte roligt att löda och fila hela tiden)
Last edit: 15 år 2 veckor sedan by verktygsmakaren.
Mer
15 år 2 veckor sedan #12414 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Då är jag nästan tvungen att prova om den fortfarande fungerar. Tack för svaret!

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
15 år 2 veckor sedan #12416 av EeWe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har, tror jag, en bildserie i en bok om hur dylika bandsvets apparater är tänkta att användas, kan kolla om hittar igen den.
Mer
15 år 2 veckor sedan #12422 av Ingemar
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det här med bandsågsblad i färdiga längder, är det någon ny företeelse. Om man tittar på det utbud som finns av färdigskarvade band så finns det hundratals. Därför undrar jag om det var vanligare förr att man skarvade själv.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Mer
15 år 2 veckor sedan #12438 av EeWe
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vet inte, men ingen bandsåg avsedd för trä jag sett har vvarit försedd med dylika aggregat. Däremot, som ni säger, många bättre modeller för metall.
  • verktygsmakaren
  • verktygsmakaren Profilbild
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
15 år 2 veckor sedan #12446 av verktygsmakaren
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
en stor fördel med att ha en stumsvets är
Sidan laddades på: 0.098 sekunder
Powered by Kunena Forum