Nya inlägg

Topic-icon Borra i skiffer

  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 9 månader sedan #11095 av martinahlsen
Borra i skiffer skapades av martinahlsen
Vi håller på å smider ett trappräcke som ska upp på en kyrka. Väggen där räcket ska sitta har en skifferyta. Är det någon som vet vad som är lämplig borrmetod? Kakelborr kanske? /Martin smed i Handen
Mer
16 år 9 månader sedan #11109 av manus
Svar från manus i ämnet Borra i skiffer
Vanlig slagborrmaskin borde funka fast kör lite försiktigt i början så det inte spricker.
Det beror ju lite på vad som finns bakom skifferytan oxå.
/M
Mer
16 år 9 månader sedan #11214 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Borra i skiffer
Det finns hårmetallborr som är avsedda för sten och för "vanlig" drillborrning, skulle nog pröva med ett sådant först. Kylning med vatten är inte fel heller. Lurigt att ge sej på en skifferplatta med en slagborrmaskin

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Mer
16 år 9 månader sedan #11218 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Borra i skiffer
Om man inte vågar använda slagborr finns det ju också lågvarviga diamant/hårdmetallborrar för ändamålet, kyl med vatten eller lämplig olja och mata långsamt, så bör det inte var några problem. (om du använder olja, se upp så att den inte ger fläckar i stenen)

Om du inte redan har/vill köpa en sådan maskin går det säkert att låna eller hyra.
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #11338 av martinahlsen
Svar från martinahlsen i ämnet Borra i skiffer
Tackar för svar/Martin smed i Handen+Fredrik
Mer
16 år 8 månader sedan #11339 av Lars Eriksson
Svar från Lars Eriksson i ämnet Borra i skiffer
Ska man ha hög eller låg fart när man borrar i dylikt material?
Mer
16 år 8 månader sedan #11347 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Borra i skiffer
Säkrast är nog, som jag sade, att ha så låg fart som möjligt, samt mata på långsamt, då brukar det vara mindre risk att det spricker.
Mer
16 år 8 månader sedan #11433 av martin_smed
Svar från martin_smed i ämnet Borra i skiffer
-lågt varv och utan slag till att börja med, om du inte vet hur tjock stenen är. Ta det försiktigt och kyl med vatten. Har du otur kan du ju få stenen i pannan och i värsta fall i småbitar, e ju inte så trevligt !!
Har du nån skiss på räcket ?? Alltid roligt att se vad Ni tillverkar.
Smén i Lysekil.

Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #11536 av martinahlsen
Svar från martinahlsen i ämnet Borra i skiffer
Försökte ta en bild på det ännu omonterade kyrkräcket, ingen märkvärdig grej. Vill du se mer grejjer kan du kolla min hemsida på
[url=http://www.yggdrasilhantverk.se ]http://www.yggdrasilhantverk.se [/url] Den håller på att uppdateras nu så om ett par veckor eller så kommer det att finnas mer att titta på./ Martin smed i Handen
Bilagor:
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
16 år 8 månader sedan - 16 år 8 månader sedan #11555 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Borra i skiffer
Intressant, men svårt att se?

Mer bilder kan du ju skicka till Antracit oxå.  :P Fyll gärna Galleriet med bilder! Klicka här för att Skicka in bilder!

Din hemsida kan du väl anmäla i länkkatalogen här på Antracit? Klicka här för att lägga till länk.

Sen kan väl yggdrasilhantverk Bjuda på en länkt tillbaks till Antracit, eller hur? Då kan ju fler intresserade hitta till Antracit. Jag hittade ingen länk hit till oss från dig ???


Tack på förhand för Länkbytet

Johan Sangberg
Last edit: 16 år 8 månader sedan by Johan Sangberg.
Mer
16 år 8 månader sedan - 16 år 8 månader sedan #11558 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Borra i skiffer
Väldigt off nu, men måste bara säga att jag gillar din smedja Martin!
Last edit: 16 år 8 månader sedan by EeWe.
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #11588 av martinahlsen
Svar från martinahlsen i ämnet Borra i skiffer
Admin, jag försökte länka yggdrasilhantverk
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
16 år 8 månader sedan - 16 år 8 månader sedan #11589 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Borra i skiffer
Ok

:P Datakunskaper kommer med tiden, precis som smideskunskapen.

Vad gäller Antracit. Jo det är en speciell typ av stenkol och av yppersta kvallitet. Ger lite slagg, aska och ryker inte så värst. Dessutom är värmevärdet högt (massa energi i) som gör att det går åt mindre vid eldning i exempelvis ässjan. Kanonbränsle för en smed helt enkelt.

Antracit betyder oxå en "site" på nätet för smeder o metallhantverkare på Nätet.  ;)

Johan Sangberg
Last edit: 16 år 8 månader sedan by Johan Sangberg.
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #11600 av martinahlsen
Svar från martinahlsen i ämnet Borra i skiffer
När du nämner det minns jag
  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #11603 av martinahlsen
Svar från martinahlsen i ämnet Borra i skiffer
Ledsen Admin men länkandet går verkligen superdåligt, "lägg till länk funktionen" verkar sakna en "lägg till" knapp. / Martin smed i Handen (anv.namn martinahlsen)
Sidan laddades på: 0.119 sekunder
Powered by Kunena Forum