Nya inlägg
- Inga inlägg att visa.
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Maskinhammare - Mechanical hammers
- Tire Hammer / Hjul SE UPP
Tire Hammer / Hjul SE UPP
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 2 månader sedan #31953
av znutt
Tire Hammer / Hjul SE UPP skapades av znutt
Hej
Håller på att bygga en maskin hammare typ "Tire Hammer".
Men blir nog en glidkoppling med kilrep istället för med resrv hjul.
Hade först tänkt rervhjul/bilhjul varianten.
Då hittade jag detta.
[youtube:20et3uu9]jBUVzgCHHuA[/youtube:20et3uu9]
= Svetsa/värm alldrig på en fälg när hjulet siter på.......
Håller på att bygga en maskin hammare typ "Tire Hammer".
Men blir nog en glidkoppling med kilrep istället för med resrv hjul.
Hade först tänkt rervhjul/bilhjul varianten.
Då hittade jag detta.
[youtube:20et3uu9]jBUVzgCHHuA[/youtube:20et3uu9]
= Svetsa/värm alldrig på en fälg när hjulet siter på.......
- TobbeÅh
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 186
- Karma: 2
- Tack mottaget: 5
14 år 2 månader sedan #31961
av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Oj!! Visst, det låter ju korkat att svetsa på pumpat hjul... men va tusan är det i gummiblandningen som gör att pyrolys-processen startar? Måste säga att jag aldrig hört talas om detta fenomen innan.
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
14 år 2 månader sedan #31962
av Johan Sangberg
Hej Znutt
Det här låter spännande. Hammaren du bygger alltså ;D ;D Jag har aldrig sett en sådan i Sverige och därför vore det väldigt kul att följa din tråd för att se hur det utvecklas. Bra att du uppmärksammar detta med svetsning också. Problemet inträffar ju bara när du eventuellt svetsar på vevarm eller liknande på fälgen, inte vid drift. Borde kunna lösas enkelt genom att ta ut luften ur däcket (ev kränga av det) för att sedan svetsa och konstruera. Därefter fylla på luft igen.
Men som sagt, säkerheten är A o O i allt
//johan
Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
znutt skrev: Hej
Håller på att bygga en maskin hammare typ "Tire Hammer".
Men blir nog en glidkoppling med kilrep istället för med resrv hjul.
Hade först tänkt rervhjul/bilhjul varianten.
Då hittade jag detta.
[youtube:1m88e6sb]jBUVzgCHHuA[/youtube:1m88e6sb]
= Svetsa/värm alldrig på en fälg när hjulet siter på.......
Hej Znutt
Det här låter spännande. Hammaren du bygger alltså ;D ;D Jag har aldrig sett en sådan i Sverige och därför vore det väldigt kul att följa din tråd för att se hur det utvecklas. Bra att du uppmärksammar detta med svetsning också. Problemet inträffar ju bara när du eventuellt svetsar på vevarm eller liknande på fälgen, inte vid drift. Borde kunna lösas enkelt genom att ta ut luften ur däcket (ev kränga av det) för att sedan svetsa och konstruera. Därefter fylla på luft igen.
Men som sagt, säkerheten är A o O i allt
//johan
Johan Sangberg
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 2 månader sedan #31968
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Hej
ang "Borde kunna lösas enkelt genom att ta ut luften ur däcket (ev kränga av det) för att sedan svetsa och konstruera. Därefter fylla på luft igen." så förstår ajg att även om man tömmer den på luft och lämnar ventilen öppen. Eller bara kolappsar däcket på fälj. Har gasutvecklingen varit så stor att däcket har exploderat. SÅ ska man svetsa, Värma på en fälg måste däcket vara borta.
ang "Jag har aldrig sett en sådan i Sverige" förstår jag ej riktigt. Kanske jag skrev konstigt det är ju en sådanhär. Fast då jag har fått tag i en utväxlad motor tänkte jag använda kilskivor och kilrep som är slappa och sedan spänns med en pedal?
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=23&t=5573 ">viewtopic.php?f=23&t=5573<!-- l -->
http://www.antracit.se/phpbb3/download/file.php?id=6529
ang "Borde kunna lösas enkelt genom att ta ut luften ur däcket (ev kränga av det) för att sedan svetsa och konstruera. Därefter fylla på luft igen." så förstår ajg att även om man tömmer den på luft och lämnar ventilen öppen. Eller bara kolappsar däcket på fälj. Har gasutvecklingen varit så stor att däcket har exploderat. SÅ ska man svetsa, Värma på en fälg måste däcket vara borta.
ang "Jag har aldrig sett en sådan i Sverige" förstår jag ej riktigt. Kanske jag skrev konstigt det är ju en sådanhär. Fast då jag har fått tag i en utväxlad motor tänkte jag använda kilskivor och kilrep som är slappa och sedan spänns med en pedal?
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=23&t=5573 ">viewtopic.php?f=23&t=5573<!-- l -->
http://www.antracit.se/phpbb3/download/file.php?id=6529
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
14 år 2 månader sedan #31969
av Johan Sangberg
Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Enkelt och bra Snutt...Kräng alltid av däcket helt enkelt för att vara säker mot däcksexplosioner!
Jag har aldirg sett en"Tire-Hammer" i Sverige. (Men i Asheville US 1998 på ABANA conferencen)
//johan
Jag har aldirg sett en"Tire-Hammer" i Sverige. (Men i Asheville US 1998 på ABANA conferencen)
//johan
Johan Sangberg
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 2 månader sedan #31972
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Hej
Förstår ej ??? Någon här måste gjort en. Eller är alla gjorda med bladfjäder?
Så här hade jag tänkt, så det blir inte enn "Tire hammarae" (Om detta funkar. Annars blir det att tänka om)
(kommer dock nu att placera motorn längre ner och ha en rem med remskiva imellan. Deta för att kunna få en "koppling"
Fick dock tilbaka min dator idag efter 1 månads lagning på INET
Så jag har inte uppdaterat ritningen. Armarna är klara och hammarvikten fixad.
Och efter mycket möda hittade jag en lämplig fjäder (från en gamalx2 volvos motor huv)
//Rikard
Förstår ej ??? Någon här måste gjort en. Eller är alla gjorda med bladfjäder?
Så här hade jag tänkt, så det blir inte enn "Tire hammarae" (Om detta funkar. Annars blir det att tänka om)
(kommer dock nu att placera motorn längre ner och ha en rem med remskiva imellan. Deta för att kunna få en "koppling"
Fick dock tilbaka min dator idag efter 1 månads lagning på INET
Så jag har inte uppdaterat ritningen. Armarna är klara och hammarvikten fixad.
Och efter mycket möda hittade jag en lämplig fjäder (från en gamalx2 volvos motor huv)
//Rikard
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 2 månader sedan #32011
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Hej
Jobbat lite till
Här är två bilder.
Hade tänkt ha en bit räls som städ och hammare. Är räls härdade? Har innan sågat av räls med kallsåg det borde väl inte gått om de är härdade??
[attachment=1:316nyare]<!-- ia1 -->IMGP2590 [1024x768].JPG<!-- ia1 -->[/attachment:316nyare]
[attachment=0:316nyare]<!-- ia0 -->IMGP2591 [1024x768].JPG<!-- ia0 -->[/attachment:316nyare]
Jobbat lite till
Här är två bilder.
Hade tänkt ha en bit räls som städ och hammare. Är räls härdade? Har innan sågat av räls med kallsåg det borde väl inte gått om de är härdade??
[attachment=1:316nyare]<!-- ia1 -->IMGP2590 [1024x768].JPG<!-- ia1 -->[/attachment:316nyare]
[attachment=0:316nyare]<!-- ia0 -->IMGP2591 [1024x768].JPG<!-- ia0 -->[/attachment:316nyare]
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 3 veckor sedan #32281
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Har "snickrat" lite på stativ och drivning. På min "Belt Hammer"
Nu återstår infästning av styrning av hammarvikten od, innan den går att prova och se om motorn räcker.. (.55 kW). Bytte precis remhjulen då det gick lite väl snabbt 170 rpm iallafall till att börja med, nu går den 85 rpm. Hoppas hinna lite nästa vecka........
Hade tänkt att fylla den med typ sand (därför muffar på ena sidan) ?
[attachment=0:1l15jp0e]<!-- ia0 -->IMGP2777 (Medium).JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1l15jp0e]
[attachment=1:1l15jp0e]<!-- ia1 -->IMGP2774 (Medium).JPG<!-- ia1 -->[/attachment:1l15jp0e]
[attachment=3:1l15jp0e]<!-- ia3 -->IMGP2775 (Medium).JPG<!-- ia3 -->[/attachment:1l15jp0e]
[attachment=2:1l15jp0e]<!-- ia2 -->IMGP2776 (Medium).JPG<!-- ia2 -->[/attachment:1l15jp0e]
Nu återstår infästning av styrning av hammarvikten od, innan den går att prova och se om motorn räcker.. (.55 kW). Bytte precis remhjulen då det gick lite väl snabbt 170 rpm iallafall till att börja med, nu går den 85 rpm. Hoppas hinna lite nästa vecka........
Hade tänkt att fylla den med typ sand (därför muffar på ena sidan) ?
[attachment=0:1l15jp0e]<!-- ia0 -->IMGP2777 (Medium).JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1l15jp0e]
[attachment=1:1l15jp0e]<!-- ia1 -->IMGP2774 (Medium).JPG<!-- ia1 -->[/attachment:1l15jp0e]
[attachment=3:1l15jp0e]<!-- ia3 -->IMGP2775 (Medium).JPG<!-- ia3 -->[/attachment:1l15jp0e]
[attachment=2:1l15jp0e]<!-- ia2 -->IMGP2776 (Medium).JPG<!-- ia2 -->[/attachment:1l15jp0e]
- TobbeÅh
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 186
- Karma: 2
- Tack mottaget: 5
14 år 3 veckor sedan #32282
av TobbeÅh
Svar från TobbeÅh i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Grymt. Finns det inget tyngre än sand? Järnfilspån eller bly kanske ;D
Hur får man den balanserad så att den inte vibrerar/hoppar runt för mycket, motvikt på "svänghjulet" ? Eller behövs inte det?
Hur får man den balanserad så att den inte vibrerar/hoppar runt för mycket, motvikt på "svänghjulet" ? Eller behövs inte det?
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 3 veckor sedan #32285
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Järnspån eller bly känns dyrt. DÅ jag saknar smedja :'( känns sand bäst då det är lätt att tömma.
Ang ev motvikt behövs något. Jag är dock ej man att räkna ut hur mycket. Tänkte först prova funktionen. Funkar den blir det trimmning annars tillbaka iskrotbingen där merparten av bitarna kommer ifrån. Antar att det blir något motvikt typ som på ett ånglok.
Ang ev motvikt behövs något. Jag är dock ej man att räkna ut hur mycket. Tänkte först prova funktionen. Funkar den blir det trimmning annars tillbaka iskrotbingen där merparten av bitarna kommer ifrån. Antar att det blir något motvikt typ som på ett ånglok.
- Johan Sangberg
- Offline
- Administrator
- Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
14 år 3 veckor sedan #32288
av Johan Sangberg
Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
;D ;D Det här ser spännande ut.....
//johan
//johan
Johan Sangberg
- martin_smed
- Offline
- Platinum Boarder
14 år 3 veckor sedan #32294
av martin_smed
Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
Svar från martin_smed i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
...vad menar Ni egentligen med "motvikt ?
- är det viktförhållandet emellan hammarkolv och städ,? - så är det en gammal regel som säger att "städet"
behöver väga minst 10 gånger hammarvikten.
Styrningen av hammarkolven verkar vara ditt största problem just nu ???
Skall bli spännande att följa ditt projekt ^-^
- är det viktförhållandet emellan hammarkolv och städ,? - så är det en gammal regel som säger att "städet"
behöver väga minst 10 gånger hammarvikten.
Styrningen av hammarkolven verkar vara ditt största problem just nu ???
Skall bli spännande att följa ditt projekt ^-^
Visst är det så att livet skrynklar ihop oss ibland men som tur är så utvecklas vi ju också.
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 3 veckor sedan #32297
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Hej
Motvikten kanske kan behövas för att fäste + lager snurrar runt på ena sidan av axlen (typ 4-10 cm).
Är vikten tillräklig på stativet och snurren inte så fort blir det inte mycket vibrationer. Men ett sådanat här hemabyggen är betydligt lättare an proffsbygda.
Dock svårt att beräkna antar att det är ocentrisk last då mass centrum (armana mm) ändrar läge i förållande till rotations centrum under drift.
ANtar att hammarvikten inte deltar mycket då denna rör sig upp och net och där är ju golvet garant...
Styrningen är tänkt med två gaidrar glidande på en liten I-balk fäst en bit utanför huvudpelaren....
[attachment=0:1rxwxn5t]<!-- ia0 -->IMGP2775r.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1rxwxn5t]
Motvikten kanske kan behövas för att fäste + lager snurrar runt på ena sidan av axlen (typ 4-10 cm).
Är vikten tillräklig på stativet och snurren inte så fort blir det inte mycket vibrationer. Men ett sådanat här hemabyggen är betydligt lättare an proffsbygda.
Dock svårt att beräkna antar att det är ocentrisk last då mass centrum (armana mm) ändrar läge i förållande till rotations centrum under drift.
ANtar att hammarvikten inte deltar mycket då denna rör sig upp och net och där är ju golvet garant...
Styrningen är tänkt med två gaidrar glidande på en liten I-balk fäst en bit utanför huvudpelaren....
[attachment=0:1rxwxn5t]<!-- ia0 -->IMGP2775r.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1rxwxn5t]
- RikardA
- Offline
- Expert Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 91
- Karma: 1
- Tack mottaget: 0
14 år 3 veckor sedan #32300
av RikardA
Svar från RikardA i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Jag funderade på om inte hjulet fungerar lite som ett svänghjul och gör så att du får en kontinuerlig rörelse på maskineriet. Förlorar du inte detta om du tar bort hjulet? Remmarna kanske bara slirar tänker jag För övrigt så dreglar jag över ditt projekt, långt inuti mig sitter det ett barn som säger "vill också"
- znutt
- Författare till inlägg
- Offline
- Gold Boarder
Mindre
Mer
- Inlägg: 306
- Karma: 3
- Tack mottaget: 2
14 år 3 veckor sedan #32302
av znutt
Svar från znutt i ämnet Tire Hammer / Hjul SE UPP
Hej
Jo visst så skulle det kunna vara. Det hela började dock med att jag kom över stativet då vi skrotade en större modell, skulle bygga en tramp hammare. Såg sedan tire hammrarna och hittade en skrotad motor och då kändes det som en motordriven sak. Först en direkt driven (då motorn var växlad till 120 rpm) men då var det problem tänkte jag med start stopp (kräver någon avanserad elkronik).
Märker jag att det inte blir flyt får man väl sätta på ett svänghjul. Remmarna är endast till för frikoppling och lite soft strt tänkte jag???
Gör det mest för att det är kul. Kanske blir det skit :-[ men svetsat lite mer och lite caddande alltid bra övning ;D
Jo visst så skulle det kunna vara. Det hela började dock med att jag kom över stativet då vi skrotade en större modell, skulle bygga en tramp hammare. Såg sedan tire hammrarna och hittade en skrotad motor och då kändes det som en motordriven sak. Först en direkt driven (då motorn var växlad till 120 rpm) men då var det problem tänkte jag med start stopp (kräver någon avanserad elkronik).
Märker jag att det inte blir flyt får man väl sätta på ett svänghjul. Remmarna är endast till för frikoppling och lite soft strt tänkte jag???
Gör det mest för att det är kul. Kanske blir det skit :-[ men svetsat lite mer och lite caddande alltid bra övning ;D
- Smide och Metallhantverk - Blacksmithing and ArtMetal
- Smedjan och utrustningen - The Workshop and equipment
- Maskinhammare - Mechanical hammers
- Tire Hammer / Hjul SE UPP
Sidan laddades på: 0.113 sekunder