Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Vällninsmisslyckande

  • martinahlsen
  • martinahlsen Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 veckor sedan #19252 av martinahlsen
Svar från martinahlsen i ämnet Vällninsmisslyckande
Det är inte utan att man undrat några gånger varför vällfogarna vid vinkelkapning ger ifrån sig gnistor som stål.
/ Martin smed i Handen
  • SmedisEddie
  • SmedisEddie Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #23142 av SmedisEddie
Svar från SmedisEddie i ämnet Vällninsmisslyckande
har nästan aldrig problem med vällning,, kanske det beror på vilken teknink man använder eller övning.. vet inte men
jag använder borax och Alltid träkol vid vällning.. ger en nycket renare och varmare eld. dessutom använder jag vatten ! har man vatten på städet och på släggan vid väll ögonblicket exploderar det och då bildas ett undertryck vid centrum, alltså vid fogen och då sugs allt slagg ut och fogen blir ren och hållbar..

har en bild på en kätting jag smed på en tävling i somras.
Bilagor:
Mer
16 år 3 månader sedan #23161 av Micke M
Svar från Micke M i ämnet Vällninsmisslyckande
Jag har också funderat på vad som händer med järnet i själva vällområdet. Kan det vara så att det blir något hårdare av att hållas i hög temperatur med flussmedel på. Skulle flusset kunna påverka ytan i stålet och tas upp? Jag har nämligen samma erfarenhet som Martin att de gnistor som kommer när man sätter vinkelslipen i en vällfog av blötjärn/blötjärn ofta är av den typ som blir när man slipar i härdbara stål snarare än de som blir när man slipar blötjärn. Någon som vet vad som sker.

MM
Sidan laddades på: 0.074 sekunder
Powered by Kunena Forum