Nya inlägg

Topic-icon Välla med aska?

  • kerk
  • kerk Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
Mer
17 år 7 månader sedan #10490 av kerk
Välla med aska? skapades av kerk
Har hört detta ska gå, så lade ihop 2 bitar stål, lite bandsågs blad och en bit 1312 i mitten bara på skojj och ut i ässjan, hetta upp det, på med aska från pannan, och den klibbar ... in i elden och ut igen och slå ihop det, sprutar min dre men sprutar endå typ som från borax. Har spräckt upp vällningen och vet inte hur de ska se ut men med borax får jag en ljusgrå fog som inte tål att smidas över och som är väldigt slät igenom hela, med askan fick jag en väldigt skrovlig yta mellan som var mer mörkgrå och tålde en väldans misshandel över sig när man smidde men när man doppa det i vatten var det en annan femma :P

Någon som lekt med detta? Kunde inte hitta några fel i vällfogen mer än där jag vikt hela paketet och det var oxid kvar mellan .. där fäste det inte alls bra :P

Vet de säger ngåot om "straw" och ris aska .. är det något speciellt med den?
Mer
17 år 6 månader sedan #11292 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Välla med aska?
Ett intressant experiment!
Mer
17 år 6 månader sedan #11296 av SCB
Svar från SCB i ämnet Välla med aska?
Träsaka innehåller ganska mycket kaliumkarbonat, pottaska, som smälter vid ca 890oC, och precis som borax så är smält pottaska bra på att lösa metalloxider.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 6 månader sedan #11297 av EeWe
Svar från EeWe i ämnet Välla med aska?
Mmm...
Jo, så du tror altså att det är detta som är de huvudsakligen verksamma beståndsdelarna i askan, låter ju inte orimligt.
Mer
17 år 6 månader sedan #11299 av SCB
Svar från SCB i ämnet Välla med aska?
Jepp.

//Olof Nilsson
Mer
17 år 6 månader sedan #11313 av Ingemar
Svar från Ingemar i ämnet Välla med aska?
Färdigblandade flussmedel innehåller både borax och pottaska och ofta borsyra.

Ingemar

Jobbar gärna i järn, jobbar gärna i koppar, men helst jobbar jag i bara mässingen!
Sidan laddades på: 0.082 sekunder
Powered by Kunena Forum