Nya inlägg

  • Inga inlägg att visa.

Topic-icon Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 8 månader sedan #31652 av Johan Sangberg
Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6 skapades av Johan Sangberg
Tråden behandlar aktiviter i hammarsmedjan under smidesträffen 2010 i Granbergsdal.

Fredag 17/9
Workshop i Beche Lufthammare. Separat bokning görs i butiken (Klicka är)


Lördag 18/9
Smide i Beché
Prova på smide
Uppvisning av smide

Fest i smedjan. Separat bokning görs i butiken (Klicka är)

Söndag 19/9
Stängt

Bevaka vad som skriv i denna tråden genom att klicka på länken

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1...&watch=topic&start=0 ">viewtopic.php?f=162&t=5926&watch=topic&start=0<!-- l -->

Bevaka allt som skrivs i kategorin Smidesträff Granbergsdal 2010 – Meeting Granbergsdal 2010 genom att klicka på länken

<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.antracit.se/phpbb3/viewforum.php?f=162&watch=forum&start=0 ">viewforum.php?f=162&watch=forum&start=0<!-- l -->


;D

//johan

Johan Sangberg
Mer
13 år 8 månader sedan #31653 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Ja vi ska försöka få till en workshop nere hos Roger som handlar om smide i maskinhammare under fredagen. De som är intresserade måste då anmäla sig till denna workshop som kommer att bli ca 4 timmar lång. Eventuellt kan vi kanske få till fler än en station där nere, kanske två olika teman eller ett och samma om många vill vara med. Workshopen kommer att kosta en slant som just nu inte är bestämt hur stor den skall vara.

Kom med förslag till innehåll i workshopen.

mvh/kenth
Mer
13 år 8 månader sedan #31654 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Vi hoppas också på att Jesse Sipola från Finland kommer samt att Conrad Hinks från Sydafrika också dyker upp för smide nere hos Roger under lördagen.

Kanske någon annan också är intresserad av att hålla till inne eller utanför hos Roger så får vi diskutera fram en lösning med Roger om det.

mvh/kenth
  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 8 månader sedan #31656 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hej

Ja enligt uppgift skall Raymond, Henke och Jesse försöka smida ett projekt ihop. Start på fredag :-) Behöver utvecklas och konfirmeras närmare i September....

Vi har även en kollega från Litauen på väg in till oss som heter Darius.

Vi ser fram emot en fler .... :-) Alla förslag är välkomna... ;D

//johan

Johan Sangberg
Mer
13 år 8 månader sedan #31679 av Metalmageren
Svar från Metalmageren i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hej Johan och Kenth.
Jag er frisk på en workshop i hammarsmedjen om fredagen , och betalar gærna.
så skriv mig på listan.
exempel på något man kan snacka om på workshopen : Drift, underhål och reperation af smideshammare.
hilsen Metalmageren
  • Ring kunstsmedie
  • Ring kunstsmedie Profilbild
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 8 månader sedan #31712 av Ring kunstsmedie
Svar från Ring kunstsmedie i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hej jeg skal besøge venner i Eskilstuna omkring den tid hvor der er smedetræf.
Jeg tror det kan lade sig gøre at komme til Rogers smedie om lørdagen.
Jeg har noget 80+80 jern som jeg gerne vil smede på Rogers hammer, kan det mon lade sig gøre?
Jeg er øvet i smedning på de fleste typer hammere ( Jeg arbejdede på Orencoverken i Eskildstuna som ung.1979)
I min egen smedie er der 40kg Beronius fjederhammer -80kg Nazel lufthammer samt 90 kg Remfaldhammer
Jeg har tidligere besøgt Roger og vil glæde mig til gensyn hvis det kan lade sig gøre.
Vil i oplyse mig om prisen for at deltage!
Med stor smedehilsen Sigvard Holm
Ring Kunstsmedie
Ps.er nu pensioneret men smeder stadig.
Mer
13 år 8 månader sedan #31713 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hej
Kul att du har funderingar på att komma till oss i Granbergsdal. Det är också roligt att du vill smida lite för oss andra men jag kan inte just nu lova att det finns plats nere hos Roger under lördagen (till tjuven och sist måste det vara Roger som har det slutliga beslutet om det). Det måste vi diskutera med Roger och andra först för vi har en hel del aktiviteter på gång under lördagen. Vad är det som du tänker göra med ditt järn som du tar med?

mvh/kenth

Ring kunstsmedie skrev: Hej jeg skal besøge venner i Eskilstuna omkring den tid hvor der er smedetræf.
Jeg tror det kan lade sig gøre at komme til Rogers smedie om lørdagen.
Jeg har noget 80+80 jern som jeg gerne vil smede på Rogers hammer, kan det mon lade sig gøre?
Jeg er øvet i smedning på de fleste typer hammere ( Jeg arbejdede på Orencoverken i Eskildstuna som ung.1979)
I min egen smedie er der 40kg Beronius fjederhammer -80kg Nazel lufthammer samt 90 kg Remfaldhammer
Jeg har tidligere besøgt Roger og vil glæde mig til gensyn hvis det kan lade sig gøre.
Vil i oplyse mig om prisen for at deltage!
Med stor smedehilsen Sigvard Holm
Ring Kunstsmedie
Ps.er nu pensioneret men smeder stadig.

  • Ring kunstsmedie
  • Ring kunstsmedie Profilbild
  • Offline
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Mer
13 år 8 månader sedan #31719 av Ring kunstsmedie
Svar från Ring kunstsmedie i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hej igen! Ja nu har jeg haft jernet liggende et stykke tid,og det er lidt for tykt til at smede i min 80 kg hammer,
så jeg tænkte på at smede kroppen på et par store Lysestager.( Rundsmede enderne og smede midten flad for derefter
at sno det) Men det var ligesåmeget for at komme til at smede på Rogers 500kg Beche. Jeg har kun arbejdet på
200kg beche før. Ellers er det mest 4000kg Beche modslagshammer og optil 1200kg Munktel fald hammer.

Håber det kan lade sig gøre. Ellers kigger jeg blot ind for at hilse på Roger.
Jeg skylder ham en god flaske fordi han hjalp mig ind at se Scanafors smedie da jeg sidst besøgte ham.

Med stor smede hilsen Sigvard Holm
Mer
13 år 7 månader sedan #31724 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Ja vi har ju ganska stora planer för i år genom att utöka träffen att också omfatta fredagen och då i form av workshop. Att workshopen kommer att handla om maskinhammare är väl ganska klart, men det finns andra inriktningar också som vi tittar på, då vi har för avsikt att hålla till nere hos Roger.

Det som är av allra största intresse är om ni är intresserade av att delta i en workshop om ca 3-9 tim nere hos Roger till en kostnad av några eller fler hundralappar?
Vore trevligt om ni kunde svara här så vi vet vilket intresset är. Jag är i alla fall intresserad av att delta och sedan vet jag att Metalmageren också gärna vill vara med.

Hör av er och diskutera.

mvh/kenth
Mer
13 år 7 månader sedan #31728 av SCB
Svar från SCB i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Jag är gärna med på en workshop hos Roger.

//Olof Nilsson
Mer
13 år 7 månader sedan #31729 av gustav_metal
Svar från gustav_metal i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Skriv upp mig på listan också jag är där under fredagen som vanligt men måste kanske iväg under lördagen på dagen så någon annan får fixa med det som jag brukar göra då.

//Gustav Thane
Mer
13 år 7 månader sedan #31733 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Nu har vi 5 st redan som är anmälda till en workshop utan att det har bestämts inehåll. Jag tror att det inte får plats med mer än 12 st för ett 4 timmars pass. Det kommer naturligtvis att handla om lufthammare och lära sig smida med en sådan.
Å priset är inte heller fastställt.

mvh/kenth
Mer
13 år 7 månader sedan #31739 av Raymond Smed
Svar från Raymond Smed i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hei... jeg er også med på workshop med Roger. Skriv meg opp på listen.
Mer
13 år 7 månader sedan #31740 av Kenth
Svar från Kenth i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Antecknat!!

mvh/kenth

Raymond Smed skrev: Hei... jeg er også med på workshop med Roger. Skriv meg opp på listen.

  • Johan Sangberg
  • Johan Sangberg Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Jag har sysslat med hantverk och teknik hela mitt liv. Smider konstsmide och skissar och målar.
Mer
13 år 7 månader sedan #31809 av Johan Sangberg
Svar från Johan Sangberg i ämnet Hammarsmedjan Smidesträff 2010 17-19/6
Hej

Ja här uppdaterar vi vad som sker i Hammarsmedjan hos Roger på Smidesträffen. Aktiviteterna sker ju på Fredag och Lördag hos Roger

Fredag 17/9 12 - 17 Workshop i Beche Lufthammare. Separat bokning görs i butiken (Klicka är)
Lördag 18/9 10 - 15 Uppvisningssmide med Roger.
Lördag 18/9 18 - 24 Fest i smedjan. Separat bokning görs i butiken (Klicka är)

http://www.antracit.se/index.php/sv/web ... gory_id=11

Väl mött i Granbergsdal ;D ;D ;D ;D

//johan

Johan Sangberg
Sidan laddades på: 0.107 sekunder
Powered by Kunena Forum